Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
We nemen de beste mensen aan, die hoef je niet op te leiden. Een wat ongenuanceerde uitspraak, maar niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ik heb deze uitspraak opgetekend uit de mond van een directeur van een gerenommeerd ICT-bedrijf. Er zijn veel bedrijven die er misschien niet zo extreem over denken, maar waar wel getwijfeld wordt aan het nut van opleiden. Ook wel enigszins voorstelbaar, omdat het effect van opleiden vaak niet meteen merkbaar is. Opleiden is een geleidelijk proces van zelfverwerkelijking dat pas effect oplevert na verloop van tijd en bij voldoende verbinding met een relevante praktijksituatie. Zo’n ongenuanceerde uitspraak is ook voorstelbaar, omdat opleidingsinterventies nogal eens weinig waarde hebben. Omdat ze niet op het juiste moment worden aangeboden of omdat ze niet aansluiten bij een leerbehoefte. Is dit alles wel in orde, dan is het de vraag of de opleiding wel aansluit bij de leerstijl van betrokken cursisten. Als iemand niet juist aangesproken wordt, is het maar de vraag of er echt iets geleerd wordt. Kortom leren en ontwikkelen is een proces dat om een zorgvuldige aanpak vraagt, waarbij gekeken moet worden naar leerbehoeften, leerstijlen en motivaties van mensen. O ja, dat laatste had ik nog niet genoemd. Motivatie om te leren? Zeker. Want zonder dat iemand gemotiveerd is, kun je organiseren wat je wilt, maar het effect zal minimaal zijn. Mensen hebben verschillende motieven om zich te ontwikkelen. Voor de een is zelfverwerkelijking of meesterschap van belang, voor de ander is zingeving belangrijk en een derde vindt het alleen belangrijk om maatschappelijk verder te komen. Een goed opgezet leertraject houdt hier rekening mee. Leren en ontwikkelen vraagt dus om een persoonlijke aanpak. ‘One size fits all’ is niet de juiste oplossing. Het is belangrijk dat een leertraject doelgericht is en wordt afgestemd op de persoonlijke situatie. Daarnaast is het van belang dat cursisten zoveel mogelijk flexibiliteit hebben in het leerproces. E-Learning biedt deze flexibiliteit. Dus dan maar kiezen voor 100% e-learning? Dat is ook maar de vraag. Veel mensen hebben behoefte aan begeleiding en contact. Is dat het geval, dan is een blended aanpak beter, waarin bijeenkomsten afgewisseld worden met online leervormen. Als ook het informele leren wordt gefaciliteerd - door leren op de werkplek en tussen mensen onderling te stimuleren – dan is er sprake van een optimale aanpak. Ook voor het informele leren kunnen internettechnologieën van toegevoegde waarde zijn. Opleiden dan toch nodig? Vaak natuurlijk wel, sterker nog, het is essentieel om mensen en organisaties verder te helpen. Maar dan wel op de persoon afgestemd, gebruik makend van de juiste leervormen en middelen en aangesloten bij de strategische en praktische context van de organisatie. Kritisch zijn ten opzicht van opleiden lijkt mij gezond. Ongenuanceerde uitspraken lijken mij nergens voor nodig. Pieter-Jan van Schendel Directeur Habilis Business Learning pieterjan.vanschendel@habilisbl.com
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Website
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar