Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HiHaHo | 04-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Duizend woorden in één beeld?

Duizend woorden in één beeld?

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden!”. Maar waarom hebben foto’s in kranten en tijdschriften dan vaak een beschrijving onder de foto staan? Geldt deze uitspraak voor geschreven woorden of voor gesproken woorden? Of voor allebei?

En als het echt waar is dat 1 beeld 1.000 woorden kan vervangen, dan betekent dat ook dat een niet goed gekozen beeld een sterke boodschap van duizend verkeerde woorden communiceert. Ons brein ‘verzint’ binnen een fractie van een seconde een eigen verhaal bij de informatie die bij de hersenen binnenkomt. Vervolgens wordt daaraan een zekere betekenis gegeven. Een beeld gebruiken zonder sturing door middel van woorden kan daarom zomaar tot verkeerde conclusies leiden.

Laten we nu eens kijken naar video. Een video bestaat uit losse beelden die snel achter elkaar worden afgespeeld. Hierdoor ontstaat in de hersenen de illusie dat het beeld vloeiend beweegt. Een technisch redelijke video heeft 24 beelden per seconde nodig. Dat betekent dat een filmpje van 1 minuut maar liefst 60 x 24 x 1.000 = 1.440.000 (éénmiljoenvierhonderdveertigduizend) woorden communiceert. Ter vergelijking: dat is bijna twee keer zoveel als het aantal woorden in de Bijbel. Ik ben het direct met je eens dat deze berekening nergens op slaat. Het is net zulke grote onzin als de uitspraak dat 1 foto 1000 woorden kan vervangen!

Ik ben van mening dat wij als e-learning professionals moeten uitkijken met dit soort volkswijsheid. Voor zover mij bekend, is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van de stelling. Uiteraard kunnen foto’s en goed gekozen grafische uitingen uitermate goed communiceren. Maar tegelijkertijd kunnen ze zonder nadere uitleg ook aanleiding geven voor afleiding, misinterpretaties en misverstanden.

Beelden en woorden vullen elkaar aan, ja versterken elkaar! En hiervoor is inmiddels wel degelijk wetenschappelijk bewijs.

In een video kunnen beelden, gesproken woorden en geschreven woorden worden gecombineerd. Het ideale medium om te leren, zo zou je op het eerste gezicht al snel kunnen denken. Maar…. video is tegelijkertijd erg passief en dat is nou weer níet zo best voor het leereffect.

De oplossing: interactieve video! Door de kijker te betrekken bij wat er in de video gebeurt, kun je het leereffect vergroten. Is een interactieve video dan een wondermiddel? Nee, zeker niet. Net als bij andere (online) leeractiviteiten moet bij het maken van de video het doel voor ogen worden gehouden. Een interactieve video zonder doel is nauwelijks beter te noemen dan een gewone video zonder doel.

 

Een goede online leerervaring vergt nogal wat van het vakmanschap en de creativiteit van e-learning-ontwikkelaars. En dat is dan weer goed nieuws, want zo kunnen we ons blijven onderscheiden van de amateurs.

Hans de Graaf (48) is oprichter en eigenaar van Icademy (www.icademy.nl) en betrokken bij de start-up HiHaHo Video Enrichment (www.hihaho.com).

 

E-mail: hans@icademy.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)