Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Gijsbert Boon | 02-08-2014 | Article Rating | (1) reacties

Extra kansen voor e-learning

Extra kansen voor e-learning

E-learning wordt te vaak gezien als slechts een middel om werknemers op te leiden. In deze column wil ik het perspectief omdraaien en stilstaan bij vijf alternatieve kansen op rendement van e-learning. In deze alternatieven wordt de waarde niet primair bij de eigen werknemers toegevoegd, maar bij de afnemers, de klanten, de doelgroep. Die aanpak biedt kansen die vaak over het hoofd worden gezien.

1. Verkoop kennis

Kennis is geld. Waarom verkoopt een organisatie haar kennis niet? In verkoopgesprekken wordt veel met klanten gedeeld. Met pas achteraf het gevoel: dat gesprek was geld waard. Zorg voor een goede balans tussen wat je aan een klant gratis weggeeft en waar je een bijdrage voor vraagt.

2. Duwtje in de goede richting

E-learning kan een middel zijn om doelgroepen te interesseren voor diensten of producten. Bijvoorbeeld, door hen bewust te maken van de potentiële probleem die zij hebben. Uiteraard samen met de oplossing die de organisatie kan bieden. E-learning als middel tot bewustwording, als middel om de organisatie online te profileren.
  

3. Meet en weet

E-learning als middel om te toetsen. In de vorm van bijvoorbeeld een enquête dan wel pre- of post-assessments. De doelgroep kan worden bevraagd in een online aangeboden module, of voorafgaand aan een face-to-face training of workshop. Ook naderhand kan er worden gemeten: hoe goed kent een klant de oplossing? In hoeverre is de kennis overgebracht? 

4. Ondersteun en heers

E-learning als ondersteuning voor een product of training. E-learning kan klanten helpen bij de vraag: hoe zat het ook alweer? Vaak gebeurt dit al bij complexe software of ingewikkeld producten, zoals medische apparatuur. De leverancier voorkomt overbodige vragen en foutief gebruik. Maar waarom niet ook voor de boormachine die ik bij de bouwmarkt koop? Het voorkomt frustratie en verstevigt de band met de klant. 

5. Wees sociaal

E-learning als onderdeel van een social media-strategie: deel kennis, nodig mensen uit en interacteer. Dus naast blogs, Facebook, LinkedIn en Twitter. Deze rijkere vormen van online leren zijn sociaal en effectief.

Tot zover enkele mogelijkheden. Dan blijft de vraag wat voegt e-learning toe? 

Een persoonlijke ervaring onder de motorkap?

De interactie begint en eindigt bij een geïnteresseerde bezoeker, een klant of cursist binnen de (potentiële) doelgroep. De gebruiker verleiden of dwingen te interacteren door via e-learning het stellen van vragen en het tonen van beeld- en video, wordt de cursist niet alleen wijzer, maar leert de aanbieder ook van de cursist.   E-learning leert de gebruiker kennen en biedt ‘onder de motorkap’ - zeker via nieuwe mogelijkheden van bijvoorbeeld TinCan (Experience API) - veel mogelijkheden voor nuttig gebruik ook in combinatie met andere social media. Mogelijkheden die nog veel te weinig worden benut en die kunnen zorgen voor extra rendement.

E-learning als verrijking op de bestaande (marketing)instrumenten en als uitbreiding op bedrijfs-, service- en verdienmodellen. De mogelijkheden zijn groot en sneller bereikbaar dan wordt gedacht.

Gijsbert Boon

Is oprichter en directeur van Competence Credits, een online afrekendienst voor opleidingsportalen en van Aim 4 You, een ´global catalog for e-learning´.

g.boon@competencecredits.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Harm Weistra (hoofdredacteur)
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 15-09-2014
Een interessante illustratie van het gebruik waarover Gijsbert spreekt in zijn column, is het gratis e-learning-programma dat Sandvik aanbiedt om productiespecialisten op de hoogte te houden van de nieuwste verspaningstechnologieën en -methodes. De cursus staat online en is gebaseerd op het 360-pagina's dikke trainingshandboek ‘Metaalbewerkingstechnologie' van Sandvik Coromant.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)