Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Ernst Mutgeert | 07-01-2015 | Article Rating | (1) reacties

Mooie cursus leert beter

Mooie cursus leert beter

Leren gaat om de inhoud. Maar het oog wil ook wat. Esthetiek is van invloed is op de effectiviteit van het leren. Een goede user experience – of misschien kunnen we beter spreken van learner experience – kan ervoor zorgen dat een cursist een training op een positieve manier beleeft en daardoor meer leert.

Interface

Leren is iets waar je je hoofd bij moet houden. Mensen hebben een beperkte capaciteit om informatie te verwerken, zorg dus dat niets de aandacht afleidt van de leerstof. Als de interface (de bediening) van een e-learning een studie op zich vereist, heeft dit een negatieve invloed op het leereffect. Vergelijk het met een boek waarvan de bladzijden niet goed open blijven liggen, waardoor je telkens afgeleid wordt van het verhaal.

Esthetiek

Esthetiek is meestal niet meetbaar. Toch heeft het grote invloed op de ervaring. Vaak wordt er veel aandacht besteed aan het voldoen aan de huisstijl van de opdrachtgever, terwijl vooral de opmaak van de inhoud zelf bijdraagt aan de leerervaring.

We beheersen al zo’n 500 jaar de boekdrukkunst en dus ook even lang de kunst van het plaatsen van tekst op een pagina. Helaas is deze ervaring meestal niet terug te vinden in e-learning. Pagina’s met te veel tekst, te kleine marges en te lange regels. Het totaalbeeld wordt daardoor onrustig en dit gaat ten koste van het overzicht.

Door het gebruik van templates houd je de opmaak in de hand. In een template worden lettertypes, marges etc. vastgezet. Uiteindelijk leest een mooi opgemaakte pagina een stuk aangenamer. Dit heeft een positief effect op het leren.

Visueel leren

Veel informatie leent zich voor een visuele presentatie, maar houdt daarbij wel het doel voor ogen. Illustraties die alleen ter decoratie worden opgenomen, bevorderen het leren niet. Sterker nog, ze leiden af van de leerstof.

Zorg dat afbeeldingen op de plek staan waar ze nodig zijn. Bij de tekst waar er naar verwezen wordt. Verwijs niet naar afbeeldingen op andere pagina’s. Zet ze er dan gewoon opnieuw bij. Het is niet verboden dezelfde afbeelding op meerdere plekken te gebruiken.

Op een scherm is de ruimte beperkt. Neem als een afbeelding te groot is, een kleinere versie die eenvoudig uitvergroot kan worden om een detail te verduidelijken. Dan blijft de informatie wel beschikbaar.

Houd rekening met de boodschap die een afbeelding moet overbrengen. Een foto geeft een realistisch beeld, maar kan ook te gedetailleerd zijn omdat er allerlei andere eigenschappen worden vastgelegd. Een tekening is dan bijvoorbeeld beter.

 

Volgorde en controle

Mensen zijn van oorsprong verhalenvertellers en dus ook verhalenonthouders. De inhoud structureren als een logisch verhaal met een kop, midden en staart gaat zeker helpen bij het onthouden van de leerstof. Aan de andere kant willen cursisten ook de vrijheid om op hun eigen manier te navigeren. Deze wensen lijken tegenstrijdig, maar dit hoeft niet zo te zijn.

Het afdwingen van de volgorde en het verplicht stellen van bepaalde pagina’s heeft geen positief effect op de motivatie. Cursisten moeten zelf kunnen kiezen. Experts willen bijvoorbeeld alleen nieuwe delen lezen, beginners volgen alles. Dat is te bereiken door een hoofdmenu te gebruiken waarin een volgorde wordt gesuggereerd maar niet wordt afgedwongen. Op die manier worden beide doelgroepen bediend.

Een duidelijke inhoudsopgave helpt om een beeld te krijgen van de omvang en volgorde van een cursus. De inhoudsopgave is visueel zo vorm te geven, dat deze aansluit bij het verhaal. Bijvoorbeeld door een metafoor te gebruiken, zoals een weg of een trap. Daarnaast kan een interactief menu bijhouden wat je al hebt gedaan.

Ernst Mutgeert is senior visual designer bij
inBrain.

Email: info@inbrain.nl

Interessant?

Er zijn meer aspecten waarmee de learner experience verbeterd kan worden. Lees bijvoorbeeld:

Het artikel van Dorian Peters op UX matters

Of haar artikel op eLearing Industry


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Anton de Boer
Van Anton de Boer | 08-01-2015
Duidelijk verhaal!
In tijd geplaatst was de ontwikkeling:
1. Need to know werd
2. Nice to know werd
3. Nice to view (YouTube) werd
4. View to know is Interactieve video (HiHaHo.com)!
Mensen zijn van oorsprong verhalenvertellers en dus ook verhalenonthouders, is helemaal waar. Interactieve video gaat zeker helpen bij het onthouden van de leerstof en EEN MOOIE CURSUS LEERT BETER.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)