Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Martèn de Prez | 02-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: juiste mix van leerinterventies

Blended learning: juiste mix van leerinterventies

Bij veel dingen in het leven moet je zoeken naar de juiste combinatie. Bijvoorbeeld een lekker recept. Door de goede ingrediënten, verhoudingen en kruiden te kiezen ontstaat er een smakelijke maaltijd. Zo werkt het ook met leren!  

 

Door verschillende leerinterventies met elkaar te combineren, wordt de effectiviteit van een leertraject sterk vergroot. Een maaltijd die alleen uit rijst bestaat is toch ook lang niet zo lekker als een Indische rijsttafel met babi ketjap? Variatie is dus erg belangrijk! Met variatie zorg je ervoor dat je deelnemers blijft boeien. Afwisseling in leeringrediënten in verschillende verhoudingen zorgt voor een spannende en verrassende cursus.

 

Welke leeringrediënten?

Een veel voorkomende definitie van blended learning is: “De combinatie van e-learning met een offline leerinterventie”. Ik vind deze definitie echter te nauw, omdat daar veel effectieve combinaties van leerinterventies uitgesloten worden. Bijvoorbeeld de combinatie van coaching en ‘on the job learning’, welke beide offline plaatsvinden. Een definitie die beter past is volgens mij: “Blended learning is een rijke mix van leerinterventies die online en/of offline plaatsvinden.”

 

Het gaat er dus om dat je verschillende leerinterventies gebruikt in jouw leertraject. Verandering van spijs doet eten!

Maar hoe stel je jouw ideale mix samen? Enkele vaak voorkomende combinaties bij blended learning zijn: e-learning + training, training + on the job learning of e-learning + intervisie + on the job learning. Maar ook minder voor de hand liggende combinaties zijn mogelijk, zoals webinar + coaching.

 

Al deze combinaties zijn, afhankelijk van de context en uitwerking, erg effectief of juist totaal niet. Voor blended learning gelden dus geen vaste regels die dicteren wat werkt en wat niet werkt.

Maak de juiste combinatie

Het is belangrijk een aantal overwegingen te maken zodat je zelf gemakkelijk kunt inschatten of jouw mix van leeringrediënten een lekker recept zal worden. Vraag je bij het gebruik van een leerinterventie de volgende dingen af:

 

1. Zet je deze leerinterventie in omdat het direct bijdraagt aan het behalen van de opleidingsdoelen, of omdat het een hip of leuk is om te doen?

 

2. Vangen de leerinterventies in jouw mix elkaars nadelen op? Het nadeel van e-learning is bijvoorbeeld het gebrek aan face-to-face contact, wat goed opgevangen kan worden met een training.

 

3. Sluiten de leerinterventies aan bij de manier van werken van deelnemers? Als je bijvoorbeeld veel synchrone leerinterventies inzet, moeten deelnemers hier wel op hetzelfde moment de tijd voor hebben, wat organisatorische gevolgen kan hebben op de werkvloer.

 

4. Zijn er leerinterventies die qua vorm bij het onderwerp passen? Bijvoorbeeld bij een leertraject over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is het van belang om het hele team hierbij te betrekken, dus gebruik te maken van bijvoorbeeld forums of social learning.

 

5. Past de mix van leerinterventies bij het kennisniveau van de deelnemer? Deelnemers die weinig of geen kennis over het onderwerp hebben, hebben meer baat bij goede vormgeving en veel interactie. Bij deelnemers die al voorkennis hebben is dit van minder belang.

 

Voeg de kruiden toe

Je hoeft gerechten niet compleet te veranderen om ze goed te laten smaken. Alleen kruiden maken vaak al een wereld van verschil! Ook aan jouw leerrecept kun je ‘smaakmakers’ toevoegen, zoals adaptiviteit of social learning functionaliteiten. Of je laat deelnemers MemoTrainen, hiermee herhalen zij de leerstof en onthouden zij deze beter.

 

Proeven maar

We weten dat variatie en afwisseling van leervormen het leren stimuleert, dat is dus het meest belangrijk om te onthouden. En uiteraard laat een goede chef ook eerst zijn nieuwe gerechten proeven voordat hij het op de kaart zet. Laat jouw leerrecept dus vooral aan anderen zien en vraag wat zij ervan vinden! Veel succes.

 

Martèn de Prez is directeur en eigenaar van aNewSpring, verantwoordelijk voor productontwikkeling en innovatie.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)