Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Patrick Koning | 26-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tegenlicht documentaire: ‘Tinder love’ over de (digitale) toekomst van de liefde

Banner-2-Studenten

Op 14 februari zond Tegenlicht de documentaire: ‘Tinder love‘ uit. Deze week heb ik de documentaire kunnen bekijken. Tegenlicht kondigt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

E-learning. Trends en ontwikkelingen (webinar)

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Daarin onderscheid ik in vogelvlucht 18 trends. Er wordt in toenemende mate kritisch en op een integrale manier gekeken naar de toegevoegde waarde van e-learning voor organisatie en haar stakeholders. Denk daarbij ook aan de invloed op het welzijn van medewerkers. Er wordt bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kun je dankzij de flipped classroom bepaalde leerdoelen beter realiseren?

Edwin Melis van Avans Hogeschool vraagt zich af of je ICT zodanig kunt inzetten waardoor je leerdoelen behaalt die niet, of veel moeilijker, behaald kunnen worden zonder de inzet van ICT. In deze blogpost beantwoord ik deze vraag bevestigend, maar geef ik ook aan dat deze vraag de bijdrage van ICT wat eenzijdig belicht. Eén [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Agile tips that will improve your eLearning development

I love agile development. We use it at Easygenerator to develop our software. It allows us to deliver a new version each week, be in sink with our road map and with our customers. You can apply the lessons learned from agile software development to eLearning development as well. This post contains some simple tips that you can […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ik mis in de Ict-monitor mbo 2015?

Onlangs is de Ict-monitor mbo 2015 door Kennisnet en saMBO-ICT gepubliceerd. In totaal hebben 48 mbo-instellingen de uitgebreide vragenlijst ingevuld. Deze monitor biedt daarom inzicht in tal van aspecten van ict in het beroepsonderwijs. Maar toch mis ik wat. Het mooie aan deze monitor, is dat de onderzoekers resultaten van enquêtes uit verschillende jaren met elkaar vergelijken. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Sociale Media Bingo update!

Banner-Laptop-Tablet

Op mijn weblog Lerenontrafeld.nl heb ik regelmatig verslag gedaan van de inzet van de Sociale Media Bingo. Zo’n twee jaar […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom virtual reality voor leren gebruiken?

Mede dankzij de zogenaamde cardboards en smartphone apps is er de nodige belangstelling voor het gebruik van virtual reality voor leren. De vraag is natuurlijk: waarom zou je deze technologie binnen onderwijs en opleidingen inzetten? Voor welk probleem is VR een oplossing? Virtual reality bestaat al vele jaren. De laatste tijd komt dit fenomeen echter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom nieuwe leertechnologieën vaak slechts tijdelijk een positief effect hebben

Je leest wel eens dat het gebruik van nieuwe leertechnologie positief van invloed is op de motivatie van lerenden. Dit wordt wel eens één van de redenen genoemd om ICT in het onderwijs in te zetten. Ik vind dit echter geen sterke reden. Het motiverende aspect van nieuwe technologie is namelijk slechts tijdelijk van aard. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Podium ICT Start-Ups en onderwijsinstellingen

Op het gebied van technology enhanced learning zie je nieuwe bedrijven opkomen met specifieke en interessante toepassingen voor het onderwijs. SURFnet lanceert daarom het Start-up Podium om ICT start-ups in contact te brengen met onderwijsinstellingen. Uit het persbericht: Het initiatief is een experiment dat start-ups met innovatieve ICT-technologieën en nuttige producten en diensten voor het [...] Lees verder
Van Future Learning | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blog: 'Waarom kiezen voor ILIAS?'

Vaak krijg ik de vraag ‘Waarom moeten we kiezen voor ILIAS als Learning Management System?’ In deze blog hoop ik de voordelen van ILIAS duidelijk in kaart te brengen. De grootste voordelen zijn de uitgebreide functionaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van het systeem. Lees verder
Van SBO | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

70:20:10 werken = leren ‘at the speed of business’!

70:20:10 werkenDe tijd haalt iedere business in. Dat geldt ook voor de traditioneel georganiseerde leerfunctie in organisaties. Was...

The post 70:20:10 werken = leren ‘at the speed of business’! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mislukt ‘iPad’-project als casus gastcollege implementatie

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers onder meer gewerkt aan de casus van wat ten onrechte een mislukt ‘iPad’-project wordt genoemd. Ik had de deelnemers gevraagd vooraf informatie over mijn implementatiemodel te bestuderen. Na een korte [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

OU-lezingenreeks ‘Towards open educational processes and practices’

Van 7 tot 11 maart 2016 vindt weer de Open Education Week plaats. Tijdens deze week organiseren mijn oud-collega’s van de Open Universiteit een reeks van gratis online lezingen, presentaties en discussies over de actuele uitdagingen van open onderwijs, onderzoek en praktijk. Tijdens deze online lezingen gaat een aantal onderzoekers en experts, onder meer vanuit [...] Lees verder
Van Avetica | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bekijk het prototype Moodle Competenties

In Moodle 3.1, die in mei moet uitkomen, zijn de competenties en leerplannen de zaken waar wij halsreikend naar uitkijken. Met het framework van Competency Based Education (CBE)  kan je elke leeractiviteit van deelnemers beoordelen met behulp van de competenties. Er […]

Het bericht Bekijk het prototype Moodle Competenties verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je online video op een effectieve manier voor leren kunt gebruiken

Vanmiddag heb ik deelgenomen aan een webinar over de rol van online video bij blended learning. Ik heb Merrill’s first principles of instruction gebruikt om te verkennen hoe je online video op een effectieve manier kunt inzetten. We schieten er namelijk niets mee op als we niet-effectieve, passieve, hoorcolleges vervangen door niet-effectieve online video’s. Hoe [...] Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scrummend naar een deeltijdcurriculum

scrummenFebruari 2016. Nog 6 maanden en dan staat een nieuw cohort deeltijdstudenten klaar om te starten met...

The post Scrummend naar een deeltijdcurriculum appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gamification: 75 procent van de mensen is gamer!

GamificationZoals we allemaal weten: gamification is een geweldige manier om e-learning levendig en spannend te maken. Het moedigt de lerende aan om op een andere manier de ‘lesstof’ te...

The post Gamification: 75 procent van de mensen is gamer! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het leren van fouten, dat doen we allemaal! Toch?

Hand of supportWe kennen allemaal de gezegdes: ‘vergissen is menselijk’ en ‘van je fouten kun je leren’. Sterker nog,...

The post Het leren van fouten, dat doen we allemaal! Toch? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar e-learning trends

Volgende week donderdagavond verzorg ik een online seminar over e-learning trends en ontwikkelingen. Dit webinar is gratis toegankelijk. Het webinar start om 20 uur, en duurt een uur. De opzet is dat van een interview waarbij de spreker ook presenteert, stellingen worden voorgelegd aan de deelnemers en er vragen gesteld kunnen worden. Trends op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verdwijnt het opleidingsinstituut als schakel op het gebied van een leven lang leren?

Dankzij internet betreden nieuwe spelers de markt van een leven lang leren. Een kenmerk daarbij is dat deze spelers docenten rechtstreeks in contact brengen met deelnemers. Een spannende ontwikkeling die ook vragen oproept ten aanzien van mijn eigen dienstverlening, waarbij ik jullie reactie op prijs stel. Time heeft een lezenswaardig artikel gepubliceerd over Udemy. Udemy [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Daadwerkelijke persoonlijke interactie mogelijk maken als belangrijkste voordeel blended learning

Vicki Davis heeft onlangs een podcast gepubliceerd waarin Thomas Arnett verschillende vormen van blended learning bespreekt. Arnett is werkzaam bij het Clayton Christensen Institute. In deze podcast benadrukt hij dat het bij blended learning niet gaat om het versterken van het bestaande onderwijs met ICT (zoals het gebruik van een smartboard). Volgens hem gaat het [...] Lees verder
Van Avetica | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Performance support met Moodle GPS cursusformat

Twee jaar geleden schreven we voor het eerst over de GPS cursusformaat. Onderwerpen worden pas beschikbaar als je je op een bepaalde locatie bevindt. Nu ‘Performance support‘ aan belangstelling toeneemt, wordt ook deze Moodle plugin relevanter. Zeker als je op […]

Het bericht Performance support met Moodle GPS cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van leren naar presteren: de focus op Performance Support!

Orlando Learning Trip 2016Hóe mensen leren verandert, de methodieken om te leren veranderen en de technologie verandert: wat betekent dat...

The post Van leren naar presteren: de focus op Performance Support! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

User generated content; The next trend!

Content created by employees (the subject matter experts) is on a rise. A blog post and a whitepaper on this topic Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Opening Up Education #ouwi #ou_OW

Op vrijdag 18 maart 2016 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit  een conferentie over Opening Up Education in Heerlen. Ik mag hier een bescheiden bijdrage aan leveren. Deze bijeenkomst is bedoeld voor onderwijsmensen met belangstelling voor het vergroten van de toegankelijkheid van onderwijs door middel van (open source) leertechnologieën en meer open praktijken in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kom jij ook? Het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016: Robots & Brains

Banner-4-Studenten

Op woensdag 23 maart 2016 vindt het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016 vanaf 13.00 uur plaats bij de Reehorst te Ede. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van open sociale netwerken naar meer besloten sociale media (en de impact voor leren)

Er is een ontwikkeling gaande waarbij internetgebruikers de openheid van sociale netwerken inruilen voor de relatieve intimiteit van meer besloten sociale media. Volgens mij heeft dit een aantal effecten op leren. De afgelopen dagen is mij een aantal zaken opgevallen: Minister Lodewijk Asscher heeft onlangs hard uitgehaald naar degenen die scheldend en tierend te keer [...] Lees verder
Van Avetica | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Overzichtelijke cursusvoortgang

Het blok Course Status Tracker geeft een overzicht welke cursussen de deelnemer actief mee bezig is. Dit is eigenlijk hetzelfde overzicht als de cursussen die getoond worden in het dashboard van de deelnemer. Daar staat zelfs nog meer informatie bij over bepaalde […]

Het bericht Overzichtelijke cursusvoortgang verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen dicht. Effectief leren met ICT’ #kleppendicht

Eind februari 2010 schreef ik de blogpost Laptops in het onderwijs: klep dicht, waarin ik onder meer pleit voor een selectief en didactisch zinvol inzetten van laptops in het onderwijs. Ik was daarom ook aangenaam verrast toen ik het boek ‘Kleppen dicht’ aangekondigd zag. Dit boek gaat ook over de manier waarop je ICT zodanig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Diverse typen instructievideo’s

Technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat we steeds gemakkelijker online video kunnen gebruiken bij technology enhanced learning. Eén van de toepassingen is het gebruik van video voor het geven van instructies. Welke varianten zijn daarbij mogelijk? De MultiMedia Academy van de TU Delft heeft een website samengesteld met praktische informatie voor het maken van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar rol van video bij blended learning

Donderdag 18 februari 2016 werk ik mee aan een webinar over de rol van video bij blended learning. Dit webinar duurt van 15-16 uur en is gratis toegankelijk. Na een introductie komen twee sprekers een kwartier aan het woord. Naast mijzelf is dat Carlos Turró, hoofd Media Services van de Universitat Politècnica uit València (Carlos [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gelezen: Kleppen dicht!

Banner-2-Studenten

Het voordeel van een week carnavalsvakantie is dat ik tussen de confetti door de tijd en rust heb om een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De lange weg van onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving

Wat zijn cruciale elementen bij de inrichting van een digitale leeromgeving? Wat mij betreft vooral het gezamenlijk ontwikkelen van een concreet onderwijsmodel, een duidelijke focus op functionaliteiten, en veel aandacht voor user interaction design. Vandaag heb ik deelgenomen aan een ronde tafelgesprek bij SURFnet naar aanleiding van een concept-discussienotitie “Van onderwijsvisie naar de inrichting van [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Help needed: what are the correct terms for learning elements

At Easygenerator we use terms like Learning path, course and assessment. But we are not sure everybody understands these terms in the same way. We concluded that these terms are probably not the same in a corporate or educational environment, and it looks like that they are different per country as well. We are able to change […] Lees verder
Van Avetica | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is 13 jaar jong

Op 11 februari 2003 gingen Arnold Vink en Arnout Vree langs de KvK om Avetica op te richten. Nu 13 jaar later vieren we dit met 17 collega’s met een teamuitje in Dordrecht. Vanaf 15.00 uur zijn we daarom niet […]

Het bericht Avetica is 13 jaar jong verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeef concern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel? In de periode 2007-2012 heeft Pearson twee elektronische leeromgevingen geacquireerd (eCollege en Fronter) en het initiatief genomen voor [...] Lees verder
Van Avetica | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item

Bij elke Moodle implementatie of demonstratie komen de cursusformats van Moodle te sprake. Hoe kan je de content (leeractiviteiten en bronnen) overzichtelijk presenteren aan de deelnemers? De Moodle plugin Menutopic format is een cursusformat waarbij de onderwerpsectie worden getoond als menu-items. Je maakt […]

Het bericht Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken online onderwijs in de VS

Elk jaar voert de Babson Survey Research Group in opdracht van onder meer Pearson onderzoek uit naar de stand van zaken van online leren in het Amerikaanse hoger onderwijs. Een aantal zaken valt op. Volgens de onderzoekers is sprake van een online cursus als 80% van de leerinhouden online wordt verstrekt, en er eigenlijk geen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn gedachten over het rapport: ‘De toekomst begint vandaag: 21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs” van ECBO

Banner-2-Studenten

Een paar weken geleden presenteerde ECBO het rapport: ‘De toekomst begint vandaag: 21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs’. Het rapport vertrekt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom bloggen als op papier aantekeningen maken effectiever is?

Aantekeningen op een laptop maken is minder leerzaam dan aantekeningen op papier maken. Waarom dan nog bloggen? Gisteren/vanochtend ontspon zich een Twitter-discussie naar aanleiding van een zinsnede van mij over het maken van aantekeningen op een laptop: Hij meent bijvoorbeeld dat het maken van aantekeningen op een device de slechtste toepassing is. Willem Karssenberg schreef [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je contactloos betalen beter uit kunt zetten?!

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen week zette de Consumentenbond onderstaande video online op Youtube. De video laat zien hoe je op vrij eenvoudige wijze […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor het gebruik van eigen devices in de klas

Volgens het recent verschenen Horizon-rapport nemen veel lerenden hun devices mee naar de onderwijsinstelling. Joshua Kim formuleert daarom drie richtlijnen voor het gebruik hiervan in de klas. Ik geef er commentaar bij. Veel studenten besteden met hun smartphones, tablets en laptops veel tijd aan niet-onderwijsgebonden taken. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs

De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Net als Pierre Gorissen heb ik ook moeite [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan blended learning

Er zijn online diverse stappenplannen of aanpakken te vinden die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van ‘blended learning’. Zelf gebruik ik een aanpak met negen stappen.  Een Vlaams design team ‘blended learning’ heeft een website gemaakt waarin vier stappen worden uitgewerkt. In stap 1 beantwoord je de vraag waarom je aan de slag zou [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

How to have employees video their work

Last session of this conference.. With two case studies on the use of video for learning. Curious! I use a lot of video in my work.. Video’s from Vimeo, YouTube, TedEx. And self-made video’s to bring in valuable stories told by professionals in organisations. See what this session will bring! Ian Slater from GE Oil […]

Het bericht How to have employees video their work verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblogging: The future of learning has 2 letters- an A and an I

We are all in the room because of Donald Clark :). With clear opinions on almost everything. Is there another paradigm coming up in elearning? We don’t remember things linearly in our brains. The elearning in linear and flat. Some of it does the job but we can do it better. The new paradigms is […]

Het bericht Liveblogging: The future of learning has 2 letters- an A and an I verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Using the head and the heart online

David Guralnick starts with a video, used in an e-learning course, which represents a client-attorney setting with a lot of emotion in it. It seems to be a rather popular video in the course. Why is that? it is a real-life situation that you as a participant might encounter in your work; the situation was […]

Het bericht Using the head and the heart online verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De vier verantwoordelijkheden van een L&D-professional

Professionals, die zich bezig houden met leren en ontwikkelen, hebben niet alleen verantwoordelijkheden naar hun klanten en de lerenden. Wat betekent dit? Via Stephen Downes en Will Thalheimer ben ik vanochtend terecht gekomen op The Four Responsabilities van een L&D-professional (een initiatief van het Britse The More Than Blended Learning Company Ltd). Op deze website [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mooie startpagina Carpe Diem (learning design)

In 2014 heb ik een massive open online course gevolgd over een methodiek voor learning design, Carpe Diem genaamd. Bij toeval ben ik onlangs terecht gekomen op een fraaie startpagina over deze aanpak. Gilly Salmon houdt zich al vele jaren bezig met het ontwikkelen van online en ‘blended’ cursussen. Zij is sinds enkele jaren hoogleraar in [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

8 developments influencing learning, by David Kelly

My day is filled with looking forward.. This session a look ahead with David Kelly. I follow him for a long time by reading his blogs. Curious to hear his story 🙂 He starts with: the idea that there is some sort of techology that will change everything, is crap. But is is about the […]

Het bericht 8 developments influencing learning, by David Kelly verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Pagina 94 van 120Eerste   Vorige   89  90  91  92  93  [94]  95  96  97  98  Volgende   Laatste