Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ICT maar uit het onderwijs verbannen?

Het was Pim Fortuyn die ooit pleitte voor het verwijderen van de computer uit het onderwijs. Fortuyn had zich gisteren vast verkneukeld als hij de populaire pers had kunnen volgen over een recent OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en het gebruik van de computer. Volgens mij is er echter geen reden om deze flamboyante politicus postuum [...] Lees verder
Van Avetica | 16-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

HTML blok per rol

Het HTML blok wordt regelmatig gebruikt binnen Moodle cursussen omdat je op een makkelijke manier teksten en afbeeldingen kan neerzetten die altijd binnen de cursus zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld om deelnemers te informeren waar ze support kunnen vragen of om een paar […]

Het bericht HTML blok per rol verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoorcolleges en ongelijkheid binnen het onderwijs

Traditionele hoorcolleges zijn niet alleen weinig effectief, maar bevorderen ook nog eens de ongelijkheid binnen het onderwijs. Onderzoek laat zien dat actief leren leidt tot betere leerresultaten dan het traditionele hoorcollege waarbij sprake is van eenrichtingsverkeer (de docent die vooral informatie overdraagt). Volgens Annie Murphy Paul is er echter nog een belangrijke reden om te [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 15-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video apparatuur kiezen voor e-Learning

Welke videocamera en welke andere zaken heb je nodig als je zelf voor e-Learning wil gaan filmen? In deze blogpost zet ik de keuzes die je kunt maken op een rijtje. Er zijn nogal wat verschillende mogelijkheden die allemaal voor- en nadelen hebben. Ik bespreek nu enkel de hardware en niet de software die gebruikt […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sociale media bij de ambulancedienst- naar een sociaal intranet

Met veel plezier hebben we een praktijkonderzoek uitgevoerd bij de ambulancedienst RAV IJsselland en Oost.De ambulancedienst constateerde vorig jaar dat er een de ene kant wel wat te verbeteren was in interne communicatie;  en aan de andere kant dat technologische ontwikkelingen nieuwe kansen bieden om slim te communiceren en samen te werken binnen de organisatie. […]

Het bericht Sociale media bij de ambulancedienst- naar een sociaal intranet verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10 zijn uit

Het is de tweede maandag van september en dan weet je dat er weer updates van Moodle uitgekomen zijn. Deze zijn beschikbaar voor de Moodle versies die nu ondersteunt worden, namelijk versie 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10. Het beleid van Moodle is dat alleen […]

Het bericht Moodle 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10 zijn uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie van lessen “Kennismaking’ bij boek ‘Mediawijsheid in de klas’ online beschikbaar als DLC

Banner-2-Studenten

In het boek Mediawijsheid in de klas besteed ik uitgebreid aandacht aan kennismaking. Enerzijds kennismaking met het begrip mediawijsheid en […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom MOOCs (nog) niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs

Nieuwe technologie kan leiden tot ontwrichtende innovaties. Pranab Chaktaborty probeert een verklaring te vinden waarom massive open online courses vooralsnog niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs, en dat -concludeer ik- ook niet zullen gaan doen. Als Uber zich vestigt in een nieuwe stad, dan staat de bestaande taxibranche op de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Twijfels bij xAPI

xAPI is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van ICT en leren. Deze specificatie zou het mogelijk maken deelname aan allerlei leeractiviteiten te registreren, niet alleen van formeel leren. Er is echter nog een aantal vragen te beantwoorden. xAPI (voorheen Tin Cann genoemd) is een specificatie die het mogelijk maakt allerlei leeractiviteiten -dus niet alleen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het overnemen van good practices niet persé tot succes hoeft te leiden

Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed? Tijdens conferenties zijn praktijkervaringen over de invoering van ICT-toepassingen erg populair. Hetzelfde geldt voor het afleggen van werkbezoeken bij collega-organisaties, in binnen- en buitenland. Volgens Terry Freedman moeten [...] Lees verder
Van Splintt | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Go far, my friend

Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

blabla

bla Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

De ‘tone of voice’ bij het geven van feedback

Feedback is een krachtig middel binnen leerprocessen. Het geven van effectieve feedback is echter niet eenvoudig. Eén van de elementen daarbij is m.i. de ‘tone of voice’. Ik heb al vaker over de kracht van feedback geschreven (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Judith van Hooijdonk heeft ooit een mooie impressie geschreven van The power of [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Review van mijn boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ door Astrid Schat: Wijs met ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Op haar edublog Woordenschat heeft Astrid Schat (twitter: @AstridSchat) een mooie review geschreven over het boek Mediawijsheid in de klas […] Lees verder
Van Avetica | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – update

Al eerder schreven we hier over de Moodle Association. Deze week verscheen een update. Reglementen De onderliggende reglementen zijn gereed waardoor registratie als ‘stichting’ in Australië in gang is gezet. Advocaten die mee kijken geven aan dat ze het een […]

Het bericht Moodle Association – update verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal leermateriaal, maar niet adaptief en gepersonaliseerd

Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn behoorlijk trendy als het gaat om ICT en leren. Er is echter ook een initiatief dat daar tegen in gaat, maar wel de kracht van ICT wil gebruiken om leren te versterken. Een paar dagen geleden ontving ik een uitgebreide mail van Henk Douna. Hij is economiedocent, en initiatiefnemer van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitale leeromgevingen: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Op dit moment zijn veel instellingen voor hoger onderwijs bezig zich te heroriënteren op hun elektronische leeromgeving. De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te ontwikkelen. Het NTI is ook bezig een nieuwe online leeromgeving te implementeren. Het NTI start met 9 bacheloropleidingen in de omgeving gebaseerd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden activerend online leren

Vandaag heb ik bij de Open Universiteit een presentatie verzorgd over voorbeelden van activerend online leren. Als je op foto-sites zoekt naar ‘online learning’ dan krijg je vooral voorbeelden te zien van digitale boeken of van lerenden die vooral consumeren. Het gaat er echter om dat leeractiviteiten faciliteert waardoor de (denk) activiteit van de lerende [...] Lees verder
Van Avetica | 08-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Boek – keuze stijl navigatie

Persoonlijk ben ik wel een fan van de boekmodule van Moodle. Content kan over hoofdstukken en paragrafen verdeeld worden. De pagina’s zijn te verrijken met afbeeldingen of video en standaard kunnen hoofdstukken of het hele boek geprint worden. Vanaf Moodle […]

Het bericht Moodle Boek – keuze stijl navigatie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een video interactief maken. Hoe?

Maak jij ook regelmatig gebruik van een YouTube filmpje om iets duidelijk te maken? Of gebruik je een zelfgemaakt filmpje om je boodschap over het voetlicht te brengen? Hoe kun je mensen uitnodigen om bewust naar een filmpje te kijken? Ik merk dat ik regelmatig zoek naar manieren om mensen meer gericht naar een video […]

Het bericht Een video interactief maken. Hoe? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe tillen we Mediawijsheid naar een ‘next level’ in het onderwijs?

Banner-Laptop-Tablet

Onlangs publiceerde Kennisnet de 2015 editie van het rapport: Vier in balans-monitor 2015 – Inzet en opbrengsten van ict in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moet blended learning een minimaal percentage online leren bevatten?

In de praktijk wordt vaak een brede definitie gehanteerd van ‘blended learning’. Hoe zinvol is het om deze term af te bakenen op basis van percentages online leren of via de locatie waar geleerd wordt? Discussies over definities zijn een noodzakelijk kwaad. Aan de ene kant zijn er veel belangrijkere dingen om ons druk over [...] Lees verder
Van Avetica | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder

Moodle kent de mogelijkheid om de aanmeldingsmethode ‘Zelfaanmelding’ te voorzien van een sleutel. Alleen gebruikers die de sleutel kennen komen na invoer van die sleutel in de cursus. Vraag is alleen van wie krijg je de sleutel? In Moodle 2.9 […]

Het bericht Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Valkuilen bij online leren

Nina Berler heeft op basis van een aantal gesprekken enkele valkuilen van online leren op een rij gezet. De vraag is natuurlijk hoe je die valkuilen kunt omzeilen. 1. Als je als student nieuw bent bij een onderwijsinstelling, en je moet meteen veel online leren, dan kan studeren wel eens een heel eenzame aangelegenheid worden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier sleutels tot plezier en de relevantie voor leren

Als je de betrokkenheid van lerenden bij leren (inclusief e-learning) wilt vergroten, dan moet je zorgen dat vier sleutels tot plezier deel uitmaken van de leerervaring. De Next Learning is een jaarlijks event voor ‘leerprofessionals’. Ik maak deel uit van de programmaraad. De afgelopen donderdag kwam de programmaraad in het fraaie Spoorwegmuseum in Utrecht bijeen [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wereldwijde primeur: open source gamification platform Mambo & Moodle

Aan Gamification kleven soms te rooskleurige verwachtingen. Als ontwerper en hoofddocent van het interne Rabobank leertraject ‘Innoveren in alles wat we doen’ had ik de kans om gamification toe te passen in een nieuwe uitvoering. Hierbij was sprake van een wereldwijde primeur: open source gamification platform mambo werd geïntegreerd met open source leeromgeving Moodle. Nieuw element bij […] Lees verder
Van Avetica | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie online van webinar Gamification in Moodle

Afgelopen maandag heb ik meegewerkt aan het eerste webinar van de Ned-Moove met als onderwerp ‘Gamification in Moodle’ (zie ook deze aankondiging). De Ned-Moove heeft vele reacties en bedankjes ontvangen van deelnemers en dat is altijd leuk om te horen. De […]

Het bericht Presentatie online van webinar Gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Cirquest | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren moet niet leuk zijn

Wanneer wij aanvragen voor eLearning modules binnenkrijgen, zegt de klant regelmatig iets in de trant van “Leren moet weer leuk zijn!”. Deze uitspraak lezen we ook regelmatig in blogs en artikelen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Audiotools gebruiken bij een effectieve leerstrategie

Het stimuleren van actieve tekstverwerking is één van de effectieve leerstrategieën die we kunnen toepassen. Hoe kun je audio-tools daarbij inzetten? Het Welten-instituut heeft een beknopt overzicht gemaakt van leerstrategieën waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze effectief zijn. Eén van die leerstrategieën is het stimuleren van actieve tektsverwerking. Volgens de samenstellers kan dat bijvoorbeeld via [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over probleemgestuurd leren

De Universiteit van Maastricht (UM) start op 5 oktober 2015 met een Engelstalige massive open online course over probleemgestuurd leren. De opzet van deze MOOC is bijzonder: men wil kenmerken van probleemgestuurd leren toepassen binnen een grootschalige, open en flexibele online cursus. Iwan Wopereis van de Open Universiteit attendeerde me gisteren op deze MOOC. De [...] Lees verder
Van Avetica | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Navigatie blok – cursussecties linken

Het Navigatieblok in Moodle cursussen is bedoeld om door de cursus te navigeren. Vanaf Moodle 2.9 kun je van de cursussecties ook links maken. Wanneer je daarop klikt kom je direct in de betreffende sectie terecht. Om dit gedrag te […]

Het bericht Moodle Navigatie blok – cursussecties linken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober!

Als ZZP-er werk ik met mensen uit verschillende teams in organisaties. Wat ik zie is dat er nog weinig verandert in de praktijk van het samenwerken ondanks alle mogelijkheden en tools die beschikbaar zijn. Mensen klagen over teveel mails – teveel vergaderingen – tijdsverlies en elkaar niet inspireren.  Ik ben zelf wel tevreden :). Ik […]

Het bericht Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt het succes en de tevredenheid van lerenden bij online leren?

Online leren zou wel eens niet voor alle lerenden een geschikte vorm van leren kunnen zijn. Welke kenmerken dragen bij aan positieve of negatieve leerervaringen met online leren? En wat kunnen betrokkenen daar aan doen? Heather Kauffman heeft een review-studie uitgevoerd naar factoren die van invloed zijn op het met succes afronden van online cursussen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video van Mediawijs.be: ‘Wat is Mediawijsheid?’

homework-help-2-467x267

Via mijn Google Meldingen werd ik afgelopen zomervakantie geattendeerd op onderstaande video van Mediawijs.be. In de video wordt uitgelegd wat […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren: the devil is in the details

Ik heb geen idee voor de hoeveelste keer, maar vanavond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Inhoud en opzet verschilden niet veel van het gastcollege van zeven maanden geleden: Ik had deelnemers gevraagd in eigen tijd en tempo een video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn persoonlijke regels voor een meer effectiever en efficiënt gebruik van Twitter

Ik gebruik Twitter sinds maart 2007. Ik vind het een applicatie met een geweldige potentie, maar word er ook wel eens moe van. Volgens mij kunnen we Twitter een stuk effectiever en efficiënter gebruiken door kritisch naar ons gedrag te kijken. Twitter is geweldig om nieuws te volgen, voor het stellen en beantwoorden van eenvoudige [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanvullend materiaal: ‘vraagkaartjes’ bij het onderdeel: ‘Kennismaking met mediawijsheid’ beschikbaar bij het boek Mediawijsheid in de klas

Banner-Laptop-Tablet

In het boek Mediawijsheid in de klas besteed ik uitgebreid aandacht aan kennismaking. Enerzijds kennismaking met het begrip mediawijsheid en […] Lees verder
Van Avetica | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9

Eén van de best bewaarde geheimen van Moodle was wat mij betreft tot voor kort de instelling waarmee je kon bepalen wanneer een gebruiker geslaagd was voor een toets. In het kort de weg die je moest volgen. Cursusbeheer / […]

Het bericht Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bronnen over blended learning

De afgelopen tijd ben ik diverse uitgaves tegen gekomen die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen inspireren bij de oriëntatie op het creëren van een mix tussen online en face-to-face leren. Don Zuiderman volgt op dit moment een massive open online course over blended learning. Via zijn blog doet hij daarvan verslag. Allereerst gaat hij in op [...] Lees verder
Van Avetica | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9

Moodle 2.9 is al weer een tijdje beschikbaar en draait op meerdere van de sites die wij hosten naar volle tevredenheid. Het overzicht ‘Moodle functionaliteit per versie‘ is nu ook bijgewerkt. Het overzicht benoemt de belangrijkste bijkomende functionaliteit in 2.9 […]

Het bericht Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het Lerarencongres 2015: “Samen nieuwsgierig”

Banner-4-Studenten

Op woensdag 7 oktober 2015 vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’. De campus […] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier gratis, open source en multi-platform webbrowser tools om je privacy te beschermen

Banner-4-Studenten

In onderstaande video gaat Nixie Pixel in op basis privacy en tipt vier gratis, open source en multi-platform tools op […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ander onderwijs vraagt ook aanpassingen aan fysieke ruimtes

Als je je onderwijs wilt veranderen, dan zul je ook wat moeten doen aan de ruimtes waarin lerenden leren. De titel “3 Ways Mobile Technology Is Transforming Learning Spaces” suggereert dat deze bijdrage in THE Journal gaat over de wijze waarop je mobiele technologie voor leren in kunt zetten. Dit artikel gaat echter met name [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online en ‘blended’ leren doet groter beroep op expertise docenten

Als je ICT in het onderwijs gaat inzetten, moet je extra goed nadenken over het onderwijsontwerp. Die boodschap wordt toegelicht in de laatste editie van een online talkshow over onderwijs. Diegenen die podcasts ‘zo 2006’ vinden, moeten maar eens de moeite nemen om Vicki Davis “Every Classroom Matters Show” maar eens volgen. In deze editie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Maakt Knewton differentiatie beter mogelijk?

De firma Knewton verzamelt al vele jaren data over het gebruik van online leerinhouden. Op basis daarvan heeft men een online applicatie gemaakt die gedifferentieerd onderwijs mogelijk wil maken. Wired spreekt zelfs van een “Robot Tutor”. Ik ben voorstander van meer flexibel onderwijs. Dat lerenden meer in eigen tempo kunnen studeren, en dat beter rekening [...] Lees verder
Pagina 94 van 112Eerste   Vorige   89  90  91  92  93  [94]  95  96  97  98  Volgende   Laatste