Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Veel educatieve software van onvoldoende kwaliteit

We gebruiken in toenemende mate educatieve online programma’s en methodes voor bijvoorbeeld wiskunde of taal. Zweeds onderzoek laat echter zien dat veel van die programma’s van onvoldoende kwaliteit zijn en niet bijdragen aan effectief leren. Onderzoeker Björn Sjödén heeft voor zijn proefschrift de in Zweden honderd meest gebruikte toepassingen voor Zweeds en wiskunde onderzocht. Nauwelijks [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is er een verband tussen gezond leven en leerprestaties van volwassenen?

Deze vraag is onderzocht door Jérôme Gijselaers die gisteren zijn proefschrift ‘Biological Lifestyle Factors in Adult Distance Education: Predicting Cognitive and Learning Performance’ bij de Open Universiteit heeft verdedigd. Cognitieve functies en het vermogen om te leren worden beïnvloed door omgevingsfactoren zoals beweging, slaap en voeding. Onderzoek laat zien dat leerprestaties van kinderen en adolescenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Data science helpt kwaliteit onderwijs te verbeteren (mits….)

Tijdens de Dag van het Onderwijs van de Open Universiteit heeft Rob Koper in een keynote laten zien hoe ‘data science’ inzicht kan bieden in patronen van het studiegedrag. Op basis hiervan kun je op verschillende niveaus interventies plegen om bijvoorbeeld uitval te voorkomen. Data science is een vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je activerend online onderwijs vormgeven?

Vandaag heb ik in het kader van de Dag van het Onderwijs bij de Open Universiteit twee keer een workshop verzorgd over activerend online leren. Daarbij ben ik met name ingegaan op tools en leeractiviteiten. Ik heb de aanwezigen eerst via Padlet de vraag gesteld: wat zijn volgens u goede voorbeelden van activerend online leren? [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

The Woz bij Learning 2015

Steve Wozniak met zijn metalen business card Hoewel Elliott een goede interviewer is valt het niet mee om tussen Steve Wozniak te komen. De man die Apple heeft grootgemaakt samen met Steve Jobs heeft aan een halve vraag genoeg om los te gaan. Veel drijft Steve en hij lijkt uit heel veel dingen heel veel […] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Good practice op de Onderwijsdagen 2015: De en-en-aanpak van ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Op woensdag 11 november tussen 11:00 – 11:45 mag ik op de PO en VO dag op de Onderwijsdagen 2015 […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ligt het succes van online leren aan de lerende?

Wat zijn oorzaken van het succes van online leren? Succes in termen van het afronden van een online cursus door de overgrote meerderheid van de lerenden, die bovendien leerdoelen behalen. Is dit succes afhankelijk van de bekwaamheden van de lerende om online te leren? Volgens Beth Rubin is online leren niet geschikt voor iedereen. Volgens [...] Lees verder
Van Avetica | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe werkt het Moodle rechtensysteem?

Het huidige rollen- en rechtensysteem is geïntroduceerd in Moodle 1.7 met als achterliggende reden om te gaan voldaan aan de principes van Learning Design. Al snel werd overigens Moodle 1.8 uitgebracht, waar het rollen- en rechtensysteem beter geïmplementeerd was. Met dit […]

Het bericht Hoe werkt het Moodle rechtensysteem? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning design: activerend en motivatie-bevorderend leren met ICT

Vanochtend heb ik het ochtendgedeelte verzorgd van module 3 van SBO-cursus Blended Learning Design. Ik ben daarin vooral ingegaan op vormen van actief leren met behulp van ICT, en op activiteiten die je kunt uitvoeren om de motivatie van lerenden bij blended learning te bevorderen. In het kader van deze opleiding maken de deelnemers een [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Al samenwerkend kennis delen

Nieuwe technologie, nieuwe vorm van kennismanagement? Mijn droom is dat we over een jaar als team goed weten waar iedereen mee bezig is. Nu werken we allemaal met veel plezier op een eigen lapje grond en weten we weinig van elkaar. Straks weten we beter wat iedereen verbouwt en delen we gereedschap met elkaar. Ook […]

Het bericht Al samenwerkend kennis delen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken invoering blended learning in Amerikaanse staat

In welke mate passen onderwijsinstellingen in de staat Ohio blended learning toe? En tegen welke ‘issues’ lopen deze instellingen aan? In deze blogpost vat ik opvallende bevindingen uit een recent onderzoek samen. Via THE Journal kom je terecht bij een actueel rapport (pdf) dat status en richting beschrijft van de invoering van ‘blended learning’ in [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 03-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bezieling bij Sal Khan en anderen bij Learning 2015

Flipped classroom met Sal Khan Sal Khan (zie Wikipedia)is een inspirerende spreker met een motiverend verhaal. Hij vertelt gemakkelijk en met humor. Hoewel het verhaal van het ontstaan van de Khan Academy bekend is, is het een mooi verhaal en als je het Sal live hoort vertellen merk je pas zijn grote betrokkenheid. De start […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het MBO: redenen, trends en valkuilen

Vandaag heb ik een college verzorgd in het kader van een masterclass voor onderwijsbestuurders in het MBO. Ik wilde hierin vijf redenen bespreken waarom een MBO-instelling ICT binnen het onderwijs moet gaan inzetten, net als acht trends op het gebied van ICT en leren, en een aantal valkuilen die je moet omzeilen als je ICT [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 02-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

iBeacons proeven, start van Learning 2015

Sportieve start De jetlag zorgde ervoor dat sommige Nederlandse deelnemers zondagmorgen al om 6.00 uur ‘s morgens een rondje in de sportzaal en zwembad erop hadden zitten. Na een ontbijt was de eerste sessie om 8.00 uur. Alfred Remmits heet de grote groep welkom en Nick van Dam (CLO van McKinsey en oprichter e-Learing for […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het geven van goede feedback

Goede feedback is van groot belang voor de effectiviteit van leren. Het geven van goede feedback is echter geen vanzelfsprekendheid. Uit 10 Tips for Offering Excellent Feedback kun je deels afleiden wat goede feedback is. Volgens auteur Starr Sackstein is feedback specifiek, op tijd en betekenisvol voor de ontvanger. Bij het geven van feedback moet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

De relatie tussen Bandura’s Social Learning theorie en de leerdimensies van Illeris

Een tijd geleden kreeg ik de vraag naar de relatie tussen de theorie over social learning van Albert Bandura en de theorie van Knud Illeris over hoe mensen leren. “Daar zit een blogpost in”, sprak ik. Bij dezen. Na afloop van de themamiddag over mediawijsheid en social learning vroeg Karin Winters of Bandura’s Social Learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Student engagement: belangrijk en complex

De betrokkenheid van lerenden wordt vaak gezien als een belangrijke ‘beïnvloeder’ van studiesucces. Tegelijkertijd blijkt het een complex concept te zijn. Ik heb vanmiddag twee publicaties over dit onderwerp gelezen waarvan in in deze blog post de belangrijkste elementen wil presenteren. In Defining Student Engagement verkennen Rick Axelson en Arend Flick (2011) het betreffende begrip. [...] Lees verder
Van Avetica | 29-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Plusklas: Custom template en inrichting

Kasper Ponte van Het PONTE Plusklas Programma vroeg ons recentelijk om samen met hem te werken aan het verbeteren van hun Moodle site Ponte zet deze in bij het aanvullende onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. De eerste stap die we hebben […]

Het bericht Plusklas: Custom template en inrichting verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Educatieve toepassing sensortechnologie afhankelijk van stabiliteit en betrouwbaarheid

Sensortechnologie wordt steeds vaker toegepast, met name op het gebied van gezondheid, leefstijl en productiviteit. De laatste jaren wordt ook verkend of er educatieve toepassingen zijn voor deze technologie. In deze blogpost illustreer ik dat een stabiele en betrouwbare technologie hier noodzakelijk voor zijn. Smartphones bevatten bijvoorbeeld veel ook sensoren, maar in toenemende mate beschikken [...] Lees verder
Van Avetica | 28-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie van cursusformat Socialwall Format

Een half jaar geleden kwam de eerste versie uit van het cursusformat Socialwall waarmee je op een Facebook-achtige manier je cursus weergeeft. Wil je werken met social learning, dan moet je wel deze Moodle plugin hebben uitgeprobeerd. Er zijn in […]

Het bericht Nieuwe versie van cursusformat Socialwall Format verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meer flexibilisering bij lerarenopleidingen gewenst

De coalitiepartijen VVD en PvdA willen het systeem van lerarenopleidingen drastisch veranderen om het vak van docent aantrekkelijker te maken. Wat mij betreft kunnen lerarenopleidingen best een dosis verandering gebruiken. Maar anders dan de geachte coalitie voor ogen heeft. Vandaag verscheen op diverse sites het bericht dat onderwijswoordvoerders Duisenberg (VVD) en Ypma (PvdA) lerarenopleidingen op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Flexibel en actief leren met ICT

Vandaag heb ik een presentatie verzorgd tijdens een clusterbijeenkomst Management & Bedrijf van de Hogeschool Leiden. Het onderwerp was flexibel en actief leren met ICT. In deze presentatie ben ik ingegaan op redenen waarom flexibilisering opportuun is. Eén van die redenen is de maatschappelijke noodzaak om ook werkenden, in het kader van een leven lang [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model

‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben. Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld combinaties [...] Lees verder
Van HEMA academie | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

van leren naar informeren

Lees verder
Van Avetica | 26-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 5 makkelijke manieren om boeiende online cursussen te ontwerpen

Op EdTechReview is een infographic gepubliceerd met als titel: 5 Easy Ways to Create an Engaging Online Course Als ik de 5 manieren lees, dan stoor ik me aan het woord ‘easy’, want hoewel ze gelijk hebben in het feit […]

Het bericht Infographic: 5 makkelijke manieren om boeiende online cursussen te ontwerpen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wáár zetten we ICT voor leren in?

Als je ICT voor leren wilt gebruiken, kun je dat ‘in de klas’ doen. Maar dat hoeft niet. Ik ben voorstander van een selectief gebruik van ICT ‘in de klas’, mits je kiest voor zinvolle toepassingen. Deze blogpost bevat er een aantal. Bij de ontwikkeling van blended learning kun je op tal van aspecten variaties [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Webinars: tips en suggesties

Een webinar is een seminar dat via internet wordt verzorgd, en waar deelnemers online en ’synchroon’ bij aanwezig zijn. Wat zijn tips en suggesties voor webinars? Sinds we beschikken over breedband internet is de toegankelijkheid van webinars toegenomen. Je hebt vandaag de dag de keuze uit tal van applicaties die je voor webinars kunt gebruiken. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wearable computing is al bereikbaar voor het onderwijs

‘Wearable computing’ -technologie die op het lichaam wordt gedragen- is één van de belangrijke technologische trends van dit moment. We hebben het dan over toepassingen als Microsoft’s Hololens of de smart watch. Maar er zijn ook meer eenvoudige en goedkopere toepassingen, die daardoor eerder bereikbaar zullen zijn voor het onderwijs. De Oculus Rift is bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Avetica | 23-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren (2)

Al eerder schreven we hier hoe je met gebruik van CSS het uiterlijk van Moodle toetsvragen kunt verbeteren. In die post beschrijven we hoe je het grijze blok met vraaginformatie boven de vraag getoond kan krijgen. Recentelijk kreeg ik het […]

Het bericht Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op exact 12 jaar bloggen

Vandaag is het precies 12 jaar geleden dat ik begonnen ben met bloggen. Daarom is het weer tijd voor een jaarlijkse terugblik. In 2003 was bloggen een relatief recent fenomeen. Ik had al een website, maar wilde aan den lijve ervaren wat de toegevoegde waarde zou zijn van een weblog. Ik ben begonnen met wekelijks [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Robotisering van leren, opleiden en onderwijs?

De komende jaren zal robotisering verder doorzetten. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs? En moeten we daar vrolijk van worden? Eén van de belangrijke technologietrends van dit moment is ‘robotisering’. Of eigenlijk gaat het daarbij om de verdere ontwikkeling van artificiële -kunstmatige- intelligentie. Volgens Gartner omarmen bedrijven en consumenten in toenemende mate [...] Lees verder
Van Avetica | 22-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove webinar Coaching met Moodle

Ned-Moove organiseert komende maand naast het najaarsseminar ook een webinar op maandag 30 november met als thema ‘Coaching met Moodle’. “Van 20.00-21.00 uur nemen Peter Roemeling en Josien Verweij je mee in de mogelijkheden om Moodle in te zetten in […]

Het bericht Ned-Moove webinar Coaching met Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lang weekend Zeeland-Brugge

Zaterdag 17 oktober 2015 zijn we voor een zeer lang weekend weg naar Zeeland vertrokken. Zo juist zijn we weer thuis gekomen. De plaats van bestemming was Cadzand-Bad. In Cadzand-Bad verbleven we in het Strandhotel, met de zee voor de deur. Een mooi hotel, dat op dit moment wordt uitgebreid. Er zijn sowieso best veel [...] Lees verder
Van Avetica | 21-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove najaarsseminar over Moodle 3.0

Ned-Moove (Nederlandstalige Moodle vereniging) organiseert op 19 november 2015 het najaarsseminar. Onderwerp van dit seminar is Moodle 3.0. Deze nieuwe versie komt in de tweede week van november uit. Het seminar is dan ook een goede kans om snel op […]

Het bericht Ned-Moove najaarsseminar over Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van HEMA academie | 20-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Five moments of need

Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheidindeklas.nl is erbij: Vlaams Mediawijs Congres op 17.11.2015

Banner-2-Studenten

Op dinsdag 17 november 2015 organiseert Mediawijs.be het Vlaams Mediawijs Congres bij Kind en Gezin in Brussel. Tijdens het congres […] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Symposium De Mediawijze Professional op 23 november 2015 bij Windesheim

Banner-4-Studenten

Op 23 november organiseert Windesheim het symposium: de Mediawijze Professional. Mediawijsheidindeklas.nl is gevraagd om een korte keynote geven waarin de […] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hulde aan de decaan en vooral aan mijn decaan: meneer Nelissen; Presentatie Decanendag@KW1C: Mediawijsheid in de klas

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen donderdag was het decanendag op het Koning Willem I College. Een groot aantal decanen van scholen uit de regio van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT gebruiken voor feedback

Via de Facebook-pagina van Koos Winnips ben ik de afgelopen week drie korte video’s tegen gekomen waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over ICT-toepassingen in het onderwijs voor het geven van feedback. De eerste video gaat over peer feedback. Deze docent kreeg te maken met een grote groep studenten. Individuele feedback bij 80 [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kun je via Scrum ‘technology enhanced learning’ invoeren?

’Scrum’ is een ‘agile’ methodiek die oorspronkelijk is bedacht voor het ontwikkelen en in gebruik nemen van software. Op een gegeven moment is men deze aanpak ook gaan toepassen bij andere projecten, en ook als werkwijze om met lerenden aan projecten te werken. Kun je deze aanpak ook gebruiken voor de invoering van ICT voor [...] Lees verder
Van Avetica | 15-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reset in één keer alle myMoodle pagina’s

De Mijn Moodle pagina (tegenwoordig ook startpagina genoemd) is een persoonlijke pagina van de Moodle gebruiker. Hij/zij ziet daar een overzicht van de cursussen waarin hij aangemeld is. De Mijn Moodle pagina kan door de gebruiker zelf worden gewijzigd. Hij […]

Het bericht Reset in één keer alle myMoodle pagina’s verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leermanagement systeem: beperkingen en mogelijkheden

“Why I Hate LMSs” is de titel van een artikel van Marco Rosenberg. De auteur blijkt leermanagement systemen overigens niet te haten. Maar hij signaleert wel beperkingen, en ziet ook mogelijkheden. Ik ook. Rosenberg start zijn column met een korte terugblik op het onstaan van het LMS. Daarbij geeft hij aan zelf ook verantwoordelijk te zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Handvaten voor online onderwijs

Wat zijn de tien belangrijkste zaken bij online leren? In deze blogpost reflecteer ik op  een kort en bondige bijdrage over dit onderwerp. Volgens Barbara Popp kun je tien ‘best practices’ en tips formuleren die docenten kunnen toepassen bij kwalitatief goed online onderwijs. Ontwikkel een sterke ‘classroom presence’. Popp doelt hierbij op het voorkomen van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leerdoelen en de taxonomie van Bloom

Een tijd geleden kwam ik site tegen waar een herziene versie van Bloom’s taxonomie wordt gematcht met vier typen kennis, en geïllustreerd met voorbeelden. Het gaat hierbij om een site van het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University. Zij hebben de ‘cognitieve proces dimensie’ gecombineerd met de ‘kennis dimensie’, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Massive open online course over formatief toetsen #AfL_MOOC

Op 26 oktober aanstaande start via het EMMA-platform een massive open online course over formatief toetsen. Deze MOOC wordt verzorgd door docenten van de Open Universiteit. Formatieve toetsen of assessment voor leren is een relevant thema voor docenten en onderwijskundigen. Het is immers een belangrijk hulpmiddel voor de ondersteuning van het leerproces. In deze MOOC -die in [...] Lees verder
Van HEMA academie | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

VAN LEREN NAAR INFORMEREN

Lees verder
Van Avetica | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Testers gezocht voor Moodle 3.0

Met nog 4 weken te gaan voordat Moodle 3.0 uitkomt, vraagt Moodle HQ weer om testers. Om de nieuwe functionaliteit te testen, zijn er meer dan 500 testen die uitgevoerd moeten worden. Hiermee wordt niet alleen de nieuwigheden getest, maar […]

Het bericht Testers gezocht voor Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok

Al een flink aantal Moodle versies bestaat de mogelijkheid om eigen menu-items toe te voegen. Dit moet je Moodle template wel ondersteunen, maar als dit is ontwikkeld, heb je een handige manier om snel naar een bepaalde pagina te springen. […]

Het bericht Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waardoor ronden lerenden online leeractiviteiten wel af?

Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Why My Kids Finished Their MOOC—When Most [...] Lees verder
Pagina 92 van 112Eerste   Vorige   87  88  89  90  91  [92]  93  94  95  96  Volgende   Laatste