Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 01-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Controleer je CSV voor Moodle upload in Excel

Laatst kreeg ik een vraag van een klant die zijn nieuwe gebruikers in Moodle plaatst middels een CSV bestand. De upload gaf een error en werd mij de vraag gesteld hoe dit kon. Ik vroeg de klant om zijn CSV […]

Het bericht Controleer je CSV voor Moodle upload in Excel verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online lezen leidt vaak tot betere leerresultaten, maar niet altijd. Wat te doen?

Er zijn waarschijnlijk veel aspecten van invloed op de vraag of online lezen effectief is. Daar is meer expertise voor nodig. Dan kunnen we gerichte leesstrategieën ontwikkelen, en de didactiek aanpassen. Anne Niccoli heeft onlangs de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waarin zij effecten van lezen op papier heeft vergeleken met lezen via een iPad. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Agora Roermond: collectief lef en gespreid leiderschap

Is het moeilijk om binnen ons bestaande onderwijssysteem een drastische onderwijsinnovatie te realiseren? Best wel. Maar onmogelijk is het niet. Dat laat Agora Roermond m.i. zien. Investeringen in het ‘sociale kapitaal’ zijn daarbij van groot belang. Bijna acht jaar geleden bezocht ik samen met een aantal (oud-)collega’s Niekée. Ik was toen onder de indruk van [...] Lees verder
Van Avetica | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Grouptool, meer mogelijk met groepen

Het werken met groepen binnen een Moodle cursus zien we steeds vaker gebruikt worden. Enerzijds om verschillende cursusgroepen binnen één cursus te scheiden van elkaar, want dit voorkomt het aanmaken van verschillende cursussen. Anderzijds om groepswerk mogelijk te maken en zo […]

Het bericht Grouptool, meer mogelijk met groepen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leuke Privacy-test bij de Standaard.be: Hebt u uw privacy nog in eigen handen?

Banner-2-Studenten

Via de blog van Datapanik.org kwam ik terecht bij de Privacy-test die de Standaard.be online heeft gezet. Een leuke test […] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

#Mediawijsheid in de klas: waarom?, wat? en hoe? op het Lerarencongres 2015. Kom jij ook?

Banner-Laptop-Tablet

Op woensdag 7 oktober 2015 vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’. De campus […] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Dubbeldik: Boeken ‘Sociale learning en leren met sociale media’ en ‘Mediawijsheid in de klas’ bij Consortium voor Innovatie

Banner-4-Studenten

Vrijdagmiddag presenteren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf de boeken: Social learning en leren met sociale media en Mediawijsheid […] Lees verder
Van Avetica | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassing voor bewerken Moodle ‘onderwerp’ een verbetering?

Al eerder schreven we hier over zaken die je in Moodle 3.0 kunt verwachten. Er is nu ook een voorgestelde aanpassing waarbij men zoekt naar feedback uit de community. De aanpassing is een wijziging in de manier waarop je een […]

Het bericht Aanpassing voor bewerken Moodle ‘onderwerp’ een verbetering? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om veranderingen mogelijk te maken #OEB15

Editie 2015 van de Online Educa Berlijn gaat over het mogelijk maken van veranderingen via leren, opleiden en onderwijs en binnen leren, opleiden en onderwijs. In de laatste nieuwsbrief staan een aantal voorbeelden. Ik wil er drie belichten. Gilly Salmon zal aandacht besteden aan hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid & Online geletterdheid in het AVO-Café op het Koning Willem I College

Banner-Laptop-Tablet

Vanmiddag organiseert het AVO-café binnen het Koning Willem I College een brainstorm rondom Mediawijsheid en online geletterdheid. Het idee achter […] Lees verder
Van Avetica | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aankondiging Moodle MOOC in januari 2016

Blijkbaar heeft Moodle HQ de smaak te pakken, want nu al wordt de volgende Moodle MOOC aangekondigd. Op 17 januari 2016 start de Massive Open Online Course en deze introductiecursus is gericht op iedereen die het leerplatform Moodle gebruikt om les […]

Het bericht Aankondiging Moodle MOOC in januari 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gaat het bij leren met ICT niet ook om user experience?

User experience is een gevleugelde term binnen de marketingwereld. Maar volgens mij is dit fenomeen ook relevant voor leren met ICT. In deze blog post licht ik dat toe. Het afgelopen weekend kwam ik via een blog post van Pedro De Bruyckere een presentatie van Polle de Maagt -“Prime Minister bij Ministry of World Domination“- [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante docu: ‘Verslaafd aan je telefoon’ van Zembla Internationaal en de link met mijn boek ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-2-Studenten

Afgelopen woensdag zond Zembla de documentaire: “Verslaafd aan je telefoon” uit. Een interessante docu voor docenten Mediawijsheid en mediawijze docenten. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass “Eigentijds toetsen” #OU_OW

Wat zijn recente ontwikkelingen die de kwaliteit van toetsing kunnen verhogen? Deze vraag staat centraal tijdens de online masterclass ‘Eigentijds toetsen’ die dr. Desiree Joosten-ten Brinke (Welten-instituut, Open Universiteit) van 7 tot 14 oktober 2015 verzorgt. Tijdens deze gratis online masterclass komen de volgende subvragen aan bod: Wanneer kunnen we spreken van kwaliteit van toetsing [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Uitgangspunten kwalitatief goede technology enhanced learning

Het gebruik van ICT voor leren is geen sinecure. Er is geen leertechnologie of app die garandeert dat lerenden ook met succes leren. Maar volgens Laura Moorhead zijn er wel 8 uitgangspunten waaraan ‘technology enhanced learning’ moet voldoen. In deze blogpost geef ik een eigen interpretatie aan deze uitgangspunten en becommentarieer ik ze, indien nodig. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de Fontys post-hbo opleiding e-learning?

Half november start weer de post-hbo opleiding e-learning van Fontys. Deze opleiding is opgezet volgens een concept van ‘blended learning’, waarbij deelnemers ook zelf actief aan de slag gaan met praktijkopdrachten. Ik ben één van de gastdocenten. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. In Nederland zijn er een paar blended opleidingen die zich specifiek richten op [...] Lees verder
Van Avetica | 25-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vraagtypes Open Universiteit opgenomen in Moodle 3.0

In de tweede week november komt Moodle 3.0 uit. Ik heb nog niet alle details op een rijtje aangezien de code freeze voor 5 oktober staat maar één bericht wil ik toch wel alvast delen. In Moodle 3.0 worden een […]

Het bericht Vraagtypes Open Universiteit opgenomen in Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop didactiek en e-learning

Vanmiddag heb ik bij Rutgers (kenniscentrum seksualiteit) een workshop verzorgd over didactiek en e-learning. In eerste instantie heb ik via Padlet verkend welke leertechnologieën de deelnemers al kennen. Daarbij gaat het niet alleen om technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook om technologieën die je voor leren kunt gebruiken. Vervolgens ben ik ingegaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren ook binnen MOOCs een noodzaak

De belangrijkste conclusie van onderzoek naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken van een massive open online course is: het is een illusie te denken dat je echt kunt leren van het uitsluitend bekijken van video’s. Ellen Wexler doet verslag van een onderzoek van de Carnegie Mellon University naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leidt een 21ste eeuwse pedagogiek tot goed gebruik van ICT op school?

Onlangs heb ik aandacht besteed aan het inmiddels geruchtmakende OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en ICT. Vandaag verscheen in de Volkskrant een opiniestuk waarin Maurice de Hond, net als ik, ook concludeert dat je op basis van dat rapport ICT niet uit het onderwijs kunt bannen. Toch is op zijn betoog ook het nodige af [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gevolgen robotisering voor opleiden, onderwijs en leren

Op 13 oktober 2015 organiseert LRN21 bij de School voor de Toekomst in Den Bosch ‘s-Hertogenbosch ’s middags een themabijeenkomst over de gevolgen de robotsamenleving voor leren en ontwikkelen. Nieuwe technologieën en autonome kunstmatige intelligentie zijn sterk in opkomst, al hebben we nog geen heel concreet beeld op de gevolgen ervan voor onze samenleving. Deze onzekerheid [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Pas op, ROBOTS?! bijeenkomst op 13 oktober 2015 bij LRN21. Lerenontrafeld.nl is er bij ;-)

Banner-2-Studenten

Op 13 oktober 2015 komt LRN21 weer bij elkaar om met elkaar ervaringen uit te wisselen rondom adoptie en implementatie […] Lees verder
Van Avetica | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

LTI provider voor Moodle 2.9

Steeds meer klanten van ons zien de meerwaarde van de gratis plugin LTI-provider. Hiermee kan je wel je content veilig ontsluiten, maar toch de controle erover houden. Dus je verkoopt cursustoegang, maar laat de authenticatie en cursusadministratie via een ander […]

Het bericht LTI provider voor Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online leerarrangementen voor mobiel gebruik leren ontwikkelen

Op 14 en 15 oktober 2015 organiseert SURFacademy de ‘Autumnschool‘ Online leerarrangementen voor mobiel gebruik. Tijdens deze tweedaagse ontwerpen teams van een docent, onderwijskundige en/of ICTO-medewerker gezamenlijk een ICT-rijk, online leerarrangement voor hun eigen onderwijsinstelling. De ‘autumnschool’ vindt plaats bij de VU in Amsterdam. Er worden workshops verzorgd over het ontwerp van het leerarrangement, bijbehorende werkvormen [...] Lees verder
Van Avetica | 21-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Versie 2.2 van Moodle Mobile is uit

Sinds begin vorige maand versie 2.0 van Moodle Mobile uitkwam, zijn er al twee updates geweest van de officiële Moodle app. Met versie 2.1 en 2.2 zijn er een aantal functies bijgekomen en een aantal bugs opgelost. Deze belangrijkste nieuwe […]

Het bericht Versie 2.2 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2015 | Article Rating | (2) reacties

Logo WilfredRubens.com

Sinds vandaag gebruik een eigen logo. Deze blogpost bevat de toelichting op dit logo. Toen ik per 1 maart 2015 mijn eigen bedrijf begon, was ik niet van plan eigen visitekaartjes te laten maken. We gebruiken immers onze smartphones en toepassingen als LinkedIn. In praktisch elk kennismakingsgesprek dat ik voerde, kwamen echter de ‘business cards’ [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke principes met betrekking tot onderwijshervormingen

Het onderwijs verandert vooral op kleine schaal en in een kalm tempo. Grote betrokkenheid van docenten en veranderingen in de structuur van het onderwijs bevorderen onderwijshervormingen. En dan blijken ook meer fundamentele onderwijsveranderingen mogelijk te zijn. Larry Cuban beschrijft op de blog van het National Education Policy Center een aantal principes voor onderwijshervormingen: Bij het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie “De praktijk van het praktijkonderzoek” #OU_OW

Op vrijdag 9 oktober a.s. organiseren mijn oud-collega’s van het Welten-instituut van de Open Universiteit, een conferentie over praktijkgericht onderzoek. De dag staat in het teken van het uitwisselen van ervaringen met het doen van onderzoek in een samenwerkingsrelatie tussen theorie en praktijk. Binnen het hoger beroepsonderwijs en langzamerhand ook het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van learning analytics

Blog geschreven in samenwerking met Francois Walgering van MOOCfactory. Steeds meer trainers en procesbegeleiders gebruiken online middelen en platforms om leerprocessen te faciliteren. Dit heeft veel weg van face-to-face faciliteren maar kent ook een eigen dynamiek. Hoe weet je bijvoorbeeld of een online artikel is gelezen? Of hoeveel tijd een deelnemer besteedt aan het bekijken […]

Het bericht Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van learning analytics verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Feedback op een college met een onbevredigd verloop

Amber Walraven gebruikt haar blog om te reflecteren op een college waar zij niet tevreden over is. Zij vraagt haar lezers om een reactie. Die wil ik graag geven. Ik hoop dat ook anderen hier wat aan hebben. Ik vind het bijzonder dat iemand als Amber een dergelijke blogpost schrijft. Je stelt je behoorlijk kwetsbaar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Over lerende en docerende menigten

Afgelopen zomer is het boek “Social learning en leren met sociale media” van Marcel de Leeuwe en mij uitgekomen. Onlangs werd ik geattendeerd op een publicatie met de verwarrende titel “Teaching Crowds”, dat raakvlakken heeft met ons boek. Ruben Bellens wees me onlangs op de publicatie “Teaching Crowds: Learning and Social Media”. Deze uitgave (waarvan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ICT maar uit het onderwijs verbannen?

Het was Pim Fortuyn die ooit pleitte voor het verwijderen van de computer uit het onderwijs. Fortuyn had zich gisteren vast verkneukeld als hij de populaire pers had kunnen volgen over een recent OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en het gebruik van de computer. Volgens mij is er echter geen reden om deze flamboyante politicus postuum [...] Lees verder
Van Avetica | 16-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

HTML blok per rol

Het HTML blok wordt regelmatig gebruikt binnen Moodle cursussen omdat je op een makkelijke manier teksten en afbeeldingen kan neerzetten die altijd binnen de cursus zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld om deelnemers te informeren waar ze support kunnen vragen of om een paar […]

Het bericht HTML blok per rol verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoorcolleges en ongelijkheid binnen het onderwijs

Traditionele hoorcolleges zijn niet alleen weinig effectief, maar bevorderen ook nog eens de ongelijkheid binnen het onderwijs. Onderzoek laat zien dat actief leren leidt tot betere leerresultaten dan het traditionele hoorcollege waarbij sprake is van eenrichtingsverkeer (de docent die vooral informatie overdraagt). Volgens Annie Murphy Paul is er echter nog een belangrijke reden om te [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 15-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video apparatuur kiezen voor e-Learning

Welke videocamera en welke andere zaken heb je nodig als je zelf voor e-Learning wil gaan filmen? In deze blogpost zet ik de keuzes die je kunt maken op een rijtje. Er zijn nogal wat verschillende mogelijkheden die allemaal voor- en nadelen hebben. Ik bespreek nu enkel de hardware en niet de software die gebruikt […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sociale media bij de ambulancedienst- naar een sociaal intranet

Met veel plezier hebben we een praktijkonderzoek uitgevoerd bij de ambulancedienst RAV IJsselland en Oost.De ambulancedienst constateerde vorig jaar dat er een de ene kant wel wat te verbeteren was in interne communicatie;  en aan de andere kant dat technologische ontwikkelingen nieuwe kansen bieden om slim te communiceren en samen te werken binnen de organisatie. […]

Het bericht Sociale media bij de ambulancedienst- naar een sociaal intranet verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10 zijn uit

Het is de tweede maandag van september en dan weet je dat er weer updates van Moodle uitgekomen zijn. Deze zijn beschikbaar voor de Moodle versies die nu ondersteunt worden, namelijk versie 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10. Het beleid van Moodle is dat alleen […]

Het bericht Moodle 2.9.2, 2.8.8 en 2.7.10 zijn uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie van lessen “Kennismaking’ bij boek ‘Mediawijsheid in de klas’ online beschikbaar als DLC

Banner-2-Studenten

In het boek Mediawijsheid in de klas besteed ik uitgebreid aandacht aan kennismaking. Enerzijds kennismaking met het begrip mediawijsheid en […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom MOOCs (nog) niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs

Nieuwe technologie kan leiden tot ontwrichtende innovaties. Pranab Chaktaborty probeert een verklaring te vinden waarom massive open online courses vooralsnog niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs, en dat -concludeer ik- ook niet zullen gaan doen. Als Uber zich vestigt in een nieuwe stad, dan staat de bestaande taxibranche op de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Twijfels bij xAPI

xAPI is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van ICT en leren. Deze specificatie zou het mogelijk maken deelname aan allerlei leeractiviteiten te registreren, niet alleen van formeel leren. Er is echter nog een aantal vragen te beantwoorden. xAPI (voorheen Tin Cann genoemd) is een specificatie die het mogelijk maakt allerlei leeractiviteiten -dus niet alleen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het overnemen van good practices niet persé tot succes hoeft te leiden

Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed? Tijdens conferenties zijn praktijkervaringen over de invoering van ICT-toepassingen erg populair. Hetzelfde geldt voor het afleggen van werkbezoeken bij collega-organisaties, in binnen- en buitenland. Volgens Terry Freedman moeten [...] Lees verder
Van Splintt | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Go far, my friend

Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

blabla

bla Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

De ‘tone of voice’ bij het geven van feedback

Feedback is een krachtig middel binnen leerprocessen. Het geven van effectieve feedback is echter niet eenvoudig. Eén van de elementen daarbij is m.i. de ‘tone of voice’. Ik heb al vaker over de kracht van feedback geschreven (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Judith van Hooijdonk heeft ooit een mooie impressie geschreven van The power of [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social Media Will FU*K You Up! Over jezelf steeds vergelijken met het online imago van anderen en de invloed hiervan op je zelfbeeld

Banner-2-Studenten

Mijn collega Lidy van Oers tipte deze zomervakantie een tweet van Rian Visser (@RianVisser). In de tweet van Rian wordt een video […] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Review van mijn boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ door Astrid Schat: Wijs met ‘#Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Op haar edublog Woordenschat heeft Astrid Schat (twitter: @AstridSchat) een mooie review geschreven over het boek Mediawijsheid in de klas […] Lees verder
Van Avetica | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – update

Al eerder schreven we hier over de Moodle Association. Deze week verscheen een update. Reglementen De onderliggende reglementen zijn gereed waardoor registratie als ‘stichting’ in Australië in gang is gezet. Advocaten die mee kijken geven aan dat ze het een […]

Het bericht Moodle Association – update verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal leermateriaal, maar niet adaptief en gepersonaliseerd

Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn behoorlijk trendy als het gaat om ICT en leren. Er is echter ook een initiatief dat daar tegen in gaat, maar wel de kracht van ICT wil gebruiken om leren te versterken. Een paar dagen geleden ontving ik een uitgebreide mail van Henk Douna. Hij is economiedocent, en initiatiefnemer van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Digitale leeromgevingen: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Op dit moment zijn veel instellingen voor hoger onderwijs bezig zich te heroriënteren op hun elektronische leeromgeving. De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te ontwikkelen. Het NTI is ook bezig een nieuwe online leeromgeving te implementeren. Het NTI start met 9 bacheloropleidingen in de omgeving gebaseerd [...] Lees verder
Pagina 93 van 111Eerste   Vorige   88  89  90  91  92  [93]  94  95  96  97  Volgende   Laatste