Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Vier aspecten om je online cursus op een eenvoudige manier te verbeteren

Bij de ontwikkeling van e-learning cursussen worstelt menigeen met het bevorderen van betrokkenheid en het realiseren van goede resultaten. Volgens de auteur van Improving Your eLearning Courses: The 4 Most Important Elements to Focus On kun je echter de effectiviteit van je online cursus verbeteren zonder de inhoud volledig te moeten vernieuwen. Vier aspecten staan daarbij centraal.

Here is the image of a learning management system interface, designed to illustrate various elements of online learning content without any visible text.
DALL-E: Here is the image of a learning management system interface, designed to illustrate various elements of online learning content without any visible text.

1: Ontwerp en visuals – maak het aantrekkelijk

In het digitale tijdperk is een goed ontwerp essentieel om de aandacht van de lerende vast te houden en het begrip te bevorderen. Volgens de auteur zijn enkele manieren om dat te doen:

  • Gerichte visuals. Gebruik visuals om complexe ideeën te verduidelijken en de lerende door het materiaal te leiden. Mijn opmerking: de multimediaprincipes van Richard Mayer spelen hierbij een belangrijke rol.
  • Chunk learning. Deel de inhoud op in beheersbare, gerichte onderdelen voor betere retentie.
  • Minimalistisch ontwerp. Verminder de cognitieve belasting door onnodige designelementen te elimineren.
  • Focus op gebruikservaring. Zorg voor intuïtieve navigatie en toegankelijke interactieve elementen.
  • Consistente visuele taal. Behoud een consistente stijl in kleur, typografie en beeldgebruik.

2: Actieve betrokkenheid – Maak van lerenden deelnemers

Actieve betrokkenheid verbetert het leerproces. Hier zijn enkele manieren:

  • Gamification. Volgens de auteur moet je spelelementen toevoegen zoals punten, badges of ranglijsten om het leren leuk en belonend te maken. Mijn opmerking: onderzoek laat zien dat je sommige gamification toepassingen effectief zijn, maar anderen vaak niet (zoals ‘leaderborads’).
  • Kleine quizzen. Gebruik mini-quizzes na elk belangrijk onderwerp voor onmiddellijke feedback.
  • Kies je eigen avontuur. Pas binnen het ontwerp scenario’s met meerdere vertakkingen toe zodat lerenden verschillende paden kunnen kiezen.
  • Wees geen robot. Maak de online cursus menselijk. Introduceer jezelf bijvoorbeeld met een vriendelijke video om een persoonlijke connectie te maken.
  • Gebruik begrijpelijke taal. Vermijd jargon en spreek in benaderbare taal.

3: Inhoud – Houd het bondig, relevant en boeiend

Effectieve inhoud is volgens de auteur helder, boeiend en direct relevant. Manieren om dit te bevorderen, zijn:

  • Relevantie. Schrap inhoud die niet bijdraagt aan de leerdoelen.
  • Eén concept per scherm. Vermijd cognitieve overbelasting door elk scherm aan één concept te wijden.
  • Logische opbouw. Bouw de inhoud logisch op van eenvoudig naar complex.
  • Kies een benadering waarbij de lerende centraal staat. Creëer inhoud met de doelen van de lerende in gedachten.
  • Aansprekende toon. Gebruik een conversatietoon om leren leuker te maken.
  • Verhalen en analogieën. Gebruik verhalen om inhoud memorabel en relevant te maken.
  • Volgordelijkheid. Zorg ervoor dat elk concept op natuurlijke wijze leidt tot het volgende, zodat er een samenhangend verhaal ontstaat dat de leerdoelen logisch ondersteunt.

4: Navigatie – Gemakkelijke sturing door de inhoud

Eenvoudige en intuïtieve navigatie is cruciaal. Dat kan op de volgende manieren:

  • Duidelijke routekaart. Laat zien waar lerenden zijn geweest, waar ze nu zijn en waar ze naartoe gaan.
  • Vereenvoudigde menu-opties. Houd menu’s overzichtelijk en intuïtief.
  • Strategisch kleurgebruik. Gebruik kleuren om de aandacht te leiden.
  • Houd rekening met technische vaardigheid. Pas de navigatiestijl aan op de technische vaardigheid van je publiek.

Door deze elementen beter toe te passen, kun je volgens de auteur de leerervaring en resultaten van je online cursus aanzienlijk verbeteren. Volgens de auteur is het belangrijk te reflecteren op je huidige online cursus en geleidelijk de benodigde veranderingen te implementeren. In deze bijdrage vind je ook reflectieve vragen. Verder adviseert de auteur om volgende stappen voor actie te ondernemen zoals het verzamelen van feedback, het geleidelijk doorvoeren van verbeteringen en verfijnen en herzien.

The post Vier aspecten om je online cursus op een eenvoudige manier te verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: