Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis van drie bijdragen presenteer ik in deze blogpost tips die helpen bij herkennen van deze teksten.
Let wel. Veel van deze tips gaan ervan uit dat lerenden bij het schrijven van teksten geen of nauwelijks gebruik mogen maken van generatieve AI. In de praktijk hoeft het gebruik van generatieve AI geen probleem te zijn. Bijvoorbeeld als lerenden eigen teksten grammaticaal laten verbeteren. Dan is het wel belangrijk dat de docent helder maakt wat wel en niet is toegestaan, en dat de lerende transparant is over hoe de lerende generatieve AI heeft gebruikt. Uiteraard kun je ook andere typen taken/opdrachten gebruiken, dan taken/opdrachten waarbij lerenden veel moeten schrijven.
Het achterhalen of een tekst niet is geschreven door een AI-toepassing, als dat niet de bedoeling is, kun je als een mogelijkheid beschouwen in lerenden te leren over verantwoord AI-gebruik. Stimuleer hen transparant te zijn over hoe ze AI inzetten. In een wereld waar AI steeds gewoner wordt, is het bovendien die persoonlijke ’touch’ die waardevol blijft.
Gebruikte bronnen
Ik heb uiteraard ook ChatGPT gebruikt om deze blogpost te schrijven.
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar