Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort?
Technologie-ondernemers zoals Andrej Karpathy, medeoprichter van OpenAI, zien ‘AI’ onder meer als oplossing voor het tekort aan goede docenten die ook vakexperts zijn. In deze visie fungeren AI-bots als persoonlijke tutors, beschikbaar voor iedereen, altijd en overal. Deze bots zouden zelfs overleden experts kunnen ‘reanimeren’ als virtuele docenten.
Volgens Vee laat de geschiedenis echter zien dat technologische oplossingen de hooggespannen verwachtingen ten aanzien van het realiseren van meer persoonlijk onderwijs niet waar hebben gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn volgens haar:
1. De “automatische leraar” uit 1924, gemaakt van typemachineonderdelen. 2. B.F. Skinners “onderwijsmachines” uit de jaren ’50. 3. Recente ontwikkelingen zoals Massive Open Online Courses (MOOCs; ik vind Vee ten aanzien van MOOCs overigens te negatief oordelen).
Deze initiatieven struikelden volgens haar vaak over dezelfde hindernissen: gebrek aan echte interactiviteit en dalende interesse van lerenden. Lerenden -m.i. niet alle- bieden al lang weerstand tegen machines, hoe geavanceerd ook, en hebben vaak een natuurlijke voorkeur voor contact met en inspiratie van medemensen.
De nieuwste AI-gestuurde platforms, zoals Khanmigo en Pearson’s AI-geïntegreerde leermaterialen, staan volgens Vee voor vergelijkbare uitdagingen:
1. Lerenden missen mogelijk de inspiratie en opwinding die een menselijke docent kan bieden. 2. De vertrouwensband tussen lerende en docent, cruciaal bij persoonlijke problemen, ontbreekt. 3. Zorgen over dataprivacy en -beveiliging kunnen een belemmering zijn. 4. Risico op verlies van diversiteit in denken als miljoenen dezelfde ‘AI-docent’ hebben.
Het idee van een AI-tutor die altijd beschikbaar is, en nooit ziek of chagrijnig, klinkt aantrekkelijk. Toch moeten we volgens Annette Vee voorzichtig zijn. Leren lerenden daadwerkelijk op deze manier? De belofte van gepersonaliseerd leren garandeert immers nog geen positieve uitkomsten, concludeert zij.
Mijn opmerkingen
Een systeemtechnologie als AI is m.i. niet te vergelijken met, bijvoorbeeld, Skinner’s ’teaching machine’. De AI-toepassingen zijn veel krachtiger, veelzijdiger en worden alomtegenwoordig. En deze toepassingen worden steeds krachtiger. Tegelijkertijd is het goed dat we ons realiseren dat de hoge verwachtingen ten aanzien van de potentie van technologie voor leren, opleiden en onderwijs vaak niet zijn waargemaakt. Een mogelijke reden hiervan is de complexiteit en grote diversiteit van de processen rond leren en doceren. Bovendien verschillen contexten (nagenoeg niets werkt altijd). Het is de vraag of AI-toepassingen hier wel op in kunnen spelen. Verder heeft Vee een punt als het gaat om de acceptatie van technologieën en toepassingen door mensen. Ik heb al eerder geschreven dat er weleens grenzen kunnen zijn aan de mate waarin mensen geholpen willen worden door of willen interacteren met computers.
Andere bronnen over generatieve AI
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar