Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering?

De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk?

metaverseHet onlangs in het tijdschrift Energy and Environmental Science gepubliceerde onderzoek stelt dat de metaverse de wereldwijde oppervlaktetemperatuur tegen het einde van deze eeuw met wel 0.02 graden Celsius kan verlagen.

De onderzoekers hebben daartoe AI-modellering toegepast om data uit verschillende sectoren, zoals technologie, energie, milieu en bedrijfsleven, te analyseren. De focus lag hierbij op de meest belovende toepassingen van de metaverse: telewerken, virtueel reizen, online onderwijs op afstand, gamen en non-fungible tokens (NFTs). Bij het projecteren van de groei van het gebruik van de metaverse tot 2050 werden drie trajecten in overweging genomen: langzaam, gemiddeld en snel.

Professor Fengqi You, de hoofdauteur van het onderzoek, benadrukte dat de groei van de metaverse sneller zou kunnen plaatsvinden dan oorspronkelijk verwacht, als je kijkt naar de langzame adoptie van technologieën zoals televisie en de snelle adoptie van smartphones.

Twee belangrijke spelers in de ontwikkeling van de metaverse zijn Meta en Microsoft, die ook mee hebben gewerkt aan het onderzoek. Meta richt voornamelijk op individuele ervaringen zoals gamen. Microsoft houdt zich vooral bezig met zakelijke oplossingen, waaronder teleconferenties en online leren op afstand. Volgens professor You zou vooral het verminderen van zakelijke reizen de grootste milieubesparing opleveren.

De onderzoekers concluderen dat tegen 2050 de metaverse-industrie de uitstoot van broeikasgassen potentieel met 10 gigaton kan verlagen. De concentratie van atmosferische koolstofdioxide kan worden verminderd, en dat geldt ook onder meer voor de totale binnenlandse energieconsumptie.

Toepassingen van de metaverse, zoals telewerken, afstandsonderwijs en virtueel toerisme, kunnen volgens de onderzoekers worden gestimuleerd om de luchtkwaliteit te verbeteren. Er zou minder energie nodig zijn voor transport en commercieel gebruik. Onderzoeker You stelt ook dat we meer maatregelen zullen moeten treffen om wereldwijde milieuproblemen tegen te gaan.

Mijn opmerkingen

De metaverse zou de huidige beperkingen van virtueel werken en online leren op het gebied van communicatie en interactie tegen kunnen gaan. Sociale interactie in de metaverse zou meer lijken op interactie tijdens fysieke bijeenkomsten, onder andere doordat je elkaar beter kunt zien. Hierdoor zou de drempel van online werken en leren worden verlaagd. Of dat het geval zal zijn, weten we niet zeker. Daarvoor is het nog te vroeg. Daarom moeten we ons niet te rijk rekenen.  Wat mij betreft zien de onderzoekers namelijk een aantal essentiële aspecten over het hoofd. Werken, leren en al helemaal reizen via de metaverse zullen niet zo maar omarmd worden. Mensen zijn sociale wezens en zijn bang menselijk contact te missen bij online werken en leren. Verder weten we nog weinig van de gevolgen van een langdurig verblijf in de metaverse voor de mentale en fysieke gezondheid. Daar komt bij dat online leren niet altijd mogelijk is, al zal de metaverse meer mogelijkheden voor simulaties hebben dan de huidige digitale leeromgevingen. Virtueel toerisme lijkt me qua beleving helemaal niet te vergelijken met fysiek reizen. Het is tenslotte ook de vraag om de onderzoekers gekeken hebben naar de energieconsumptie van de metaverse zelf.

The post Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: