Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving.
Sinds Covid-19 wordt de term “hybride leren” ook in Nederland min of meer als synoniem voor “blended learning” genoemd. Dat is jammer omdat binnen het beroepsonderwijs al langer gesproken wordt over hybride onderwijs, zoals hierboven beschreven. Hybride onderwijs is dan een manier om verschillende leeromgevingen met elkaar te integreren om kennisintegratie en en de transitie van opleiden naar werk te vergemakkelijken (bron, pdf). Dat betekent bijvoorbeeld dat leertaken, opdrachten en leerinhouden worden gebruikt die voor lerenden in de verschillende omgevingen van belang zijn en betekenis krijgen.
Leren in een hybride leeromgeving kan verschillende vormen aannemen. Een bekend voorbeeld is de beroepspraktijkvorming, waarbij wel voorwaardelijk is dat leren op school nauw verweven is met de beroepspraktijkvorming. Maar het kan ook anders. Tijdens de meest recente CvI-conferentie heb ik bijvoorbeeld een sessie bijgewoond van Gilde Opleidingen over het leerlab. Lerenden leren daarbij in realistische situaties, op basis van casuïstiek uit professionele organisaties. Zij voeren daarbij kortlopende authentieke opdrachten uit, waarbij bedrijven en instellingen fungeren als opdrachtgever. Weer een ander voorbeeld is de TechniekFabriek van de NS.
Er is bij “hybride onderwijs” sprake van een nauwe samenwerking tussen onderwijsinstelling en bedrijf/instelling. Medewerkers van een bedrijf/instelling kunnen dan instructies verzorgen, opdrachten mee ontwikkelen, feedback en begeleiding geven en lerenden mee beoordelen.
Een digitale leeromgeving, als samenhangend geheel van met elkaar geïntegreerde applicaties, kan “hybride onderwijs” helpen faciliteren. Lerenden vinden binnen deze omgeving ondersteunende leermaterialen die hen voorbereiden op de leertaken die zij in de praktijk moeten uitvoeren. Zij vinden er de opdrachten waarvan zij de uitwerking in de digitale leeromgeving moeten inleveren. Andere lerenden, docenten en begeleiders van een bedrijf of instelling kunnen daar dan feedback opgeven. Begeleiders van een bedrijf/instelling kunnen ook opdrachten beoordelen. Lerenden kunnen ook een elektronisch portfolio samenstellen waar lerenden, docenten en begeleiders van een bedrijf of instelling toegang toe kunnen krijgen. Daarnaast kun je een digitale leeromgeving gebruiken om de voortgang van lerenden te monitoren, ongeacht waar zij leren.
Dit betekent wel dat het niet alleen meer docenten, mentoren en lerenden zijn die toegang moeten krijgen tot de digitale leeromgeving. Ook medewerkers van bedrijven/instellingen zullen toegang moeten krijgen tot de digitale leeromgeving. Uitdagingen hierbij zijn:
Leermanagementsystemen, die het hart vormen van een digitale leeromgeving, zijn meestal sterk gericht op onderwijs waarin docenten en lerenden een centrale rol spelen. Zij houden nog onvoldoende rekening met begeleiders uit de beroepspraktijk. Hetzelfde geldt voor andere systemen die binnen een onderwijsinstelling worden gebruikt. Op dit moment rest ons niets anders dan het toepassen van ‘work-a-rounds’, aangezien hybride onderwijs een belangrijk fundament is van het beroepsonderwijs.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar