Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren heb ik tijdens het L&D en AI evenement van AI advies en training in het BonBon Theater te Amsterdam een presentatie verzorgd over de lange termijn gevolgen van AI voor learning and development (L&D). Gaat AI L&D wel revolutionair veranderen? Internettechnologie heeft dat m.i. namelijk slechts deels gedaan.
Ik ben gestart met een waarschuwing vooraf. Als het gaat om lange termijn voorspellingen zijn we namelijk slecht in voorspellen. Daarna ben ik kort ingegaan op de historie van AI. Deze gaat terug tot 1950 toen de befaamde Britse wetenschapper Alan Turing het concept van AI in een paper introduceerde. In 2012 begon de aandacht voor AI in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Toen ik in 2013 mijn boek over e-learning trends publiceerde, ik besteedde ik geen woord aan AI. Er was nog nauwelijks aandacht voor AI, in relatie tot mijn vakgebied. Dat veranderde daarna snel.
De potentie van AI is in de loop der jaren sterk toegenomen. De rekenkracht is alleen maar toegenomen, en dat zal met quantum computing alleen maar sterker worden. Verder beschikken we nu over big data die gebruikt wordt als brandstof voor AI. Er zijn ook nog steeds problemen, zoals het voorkomen van vooroordelen in data. Generatieve AI bestaat bijna tien jaar, maar is vooral het laatste jaar in het brandpunt van de belangstelling komen te staan.
Samenvattend kun je stellen dat AI in de loop der jaren krachtiger, datagedreven, alomtegenwoordig, toegankelijk, nuttig en risicovol is geworden.
De zes belangrijkste gevolgen van AI voor L&D op lange termijn zijn wat mij betreft:
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar