Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bryant Nielson probeert in What a MOOC Is and What It Isn’t ‘massive open online courses’ af te bakenen. Is daar behoefte aan? Ik denk het wel. Slaagt Nielson daar in? Ten dele, als je het mij vraagt.
Toen MOOCs eind 2011 hype-achtige trekken kregen, bestond er wel een behoorlijke mate van duidelijkheid over wat we er onder moesten verstaan. Het waren vrij toegankelijke en gratis cursussen die online werden verzorgd. Bovendien had je MOOCs in twee smaken: cMOOCs (gebaseerd op connectivistische principes) en xMOOCs (sterk leunend op instructies door docenten).
Wel was er discussie over het ‘open karakter’ van MOOCs (mag content ook worden hergebruikt, maakt certificering er wel of niet deel van uit?) en over criteria ten aanzien van het massale karakter.
De verwarring ontstond later toen menig aanbieder mee wilde liften met de hype en ook kleinschalige commerciële online cursussen zichzelf als variant van MOOCs gingen beschouwen. Robert Schuwer heeft ongeveer een jaar geleden een blogpost geschreven over de ‘MOOC-jungle’.
Bryant Nielson wil nu ook helderheid verschaffen. Hij benadrukt daarbij vooral wat een MOOC niet is:
Bryant Nielson gaat niet in op het ‘open karakter’ van MOOCs. Aangezien hij zich vooral focust op ‘corporate learning’ was ik benieuwd naar zijn benadering van dit aspect. Wat mij betreft zou een MOOC minimaal vrij toegankelijk gevolgd moeten kunnen worden. Ook gaat hij niet echt in op het karakter van een ‘cursus’. Een MOOC zou over een bepaald onderwerp moeten gaan, gericht moeten zijn op leerdoelen waar lerenden via leeractiviteiten gedurende een wat langere doorlooptijd aan werken. Er moet sprake zijn van een duidelijk begin en einde.
Tenslotte gaat Nielson niet in op het minimaal aantal deelnemers dat aan een open online cursus deelneemt, wil sprake zijn van een MOOC. In veel gevallen wordt daarbij uitgegaan van minimaal 250 deelnemers, en de afwezigheid van een maximum aantal deelnemers dat kan participeren. Bij het ontwerp van een MOOC zou van dit laatste uitgegaan moeten worden. Persoonlijk vind ik dit laatste een zinvoller criterium dan het aantal van 250 (wat op zich niet zo veel is).
Photo by AJC1
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar