Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke gevolgen van de overname van SumTotal Systems door Skillsoft

Begin september werd bekend dat Skillsoft SumTotal Systems overneemt. Vergelijk het met de overname van KPMG door Deloitte. Erg belangrijk voor de e-learning markt. Beide e-learning bedrijven zijn ook in onze regio actief. Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze overname?

Merger

Foto: Pixabay: http://pixabay.com/en/traffic-merges-from-the-left-merge-30941/

Begin september heb ik ‘gescoopt’ over de aankondiging van Skillsoft dat men SumTotal Systems wilde overnemen. Ik schreef toen:

Op het gebied van e-learning vinden wel vaker overnames plaats. Maar dit is wel een hele bijzondere. Skillsoft is -als ik me niet vergis- één van de marktleiders op het gebied van contentontwikkeling. SumTotal Systems is met TotalLMS één van de marktleiders op het gebied van leermanagement systemen. Skillsoft heeft nu aangekondigd TotalLMS over te gaan nemen. Details volgen.

Josh Bersin probeert deze overname wat uitgebreider te duiden.

Nieuwe schaal

Volgens Bersin is één van de gevolgen van deze fusie dat het nieuwe bedrijf in één klap de grootste leverancier van leermanagement systemen en contentontwikkeling is geworden (bijna 10.000 klanten met meer dan 60 miljoen gebruikers). Alleen Wiley komt dankzij de overname van CrossKnowledge een beetje in de buurt. Andere e-learning bedrijven hebben een veel beperktere omvang. Bersin illustreert ook dat Skillsoft en SumTotal System op hun beurt al het resultaat waren van diverse fusies en overnamen. Bovendien, zo merkt Bersin terecht op, richten de meeste bedrijven zich vaak op of een leermanagement systeem (met uitbreidingen naar talent management of ERP), of op content (en content management). Bersin ziet kansen in de combinatie van content en leermanagement (plus).

Synergie

Volgens Bersin kan SumTotal Systems profiteren van de sales expertise van Skillsoft, terwijl Skillsoft gebruik kan maken van de technologische know how van SumTotal Systems. Daarmee kan men meer profiteren van de groeiende e-learning markt, meent hij.

Betere leerervaringen

De integratie van content en technologie, schrijft Josh Bersin, biedt nieuwe kansen voor het creëren van nieuwe leerervaringen. Daarmee zou je bijvoorbeeld een meer consistente gebruikerservaring kunnen creëren, of ben je in staat om leercontent beter in de workflow van medewerkers te integreren. Men spreekt van een meer holistische gebruikerservaring. Leermanagement systemen zouden meer moeten lijken op op interfaces van platforms als YouTube of TED.

Waarde voor de klanten

Klanten hoeven volgens Bersin nu maar echt bij één bedrijf terecht. Wel zo gemakkelijk voor inkopers. Andere bedrijven zijn geneigd meer samen te werken met het nieuwe bedrijf. Ook kan men aantrekkelijke prijzen bieden.

Veranderende competitie

Het nieuwe bedrijf zal nu moeten concurreren met bedrijven die eerst partners waren (LMS-en die Skillsoft content gebruikten). De vraag is ook of de geïntegreerde oplossingen beter zullen zijn dan specifieke oplossingen.

Gevolgen voor de industrie

Bersin verwacht dat deze overname zal leiden tot andere overnames en fusies tussen e-learning bedrijven (content en technologie). Hij hoopt ook dat deze impuls zal leiden tot meer innovatie. Daarnaast meent Bersin dat Skillsoft meer gebruik zou moeten maken van big data en aanbevelingssystemen. Hij concludeert:

Mergers are tricky and there is still a lot of work to do. If the combined team works closely together, focuses on innovative and integrated product strategies, and continues to take care of customers well, this merger could be a big success.

Opvallend is dat Bersin het belang van de aandeelhouders niet noemt. In het voorjaar van 2009 is SumTotal Systems overgenomen door een private equity-firma. Ik vermoed dat deze firma het tijd vind om te ‘cashen’.

Verder vraag ik me af of dergelijke mega-grote organisaties wel in staat zijn flexibel en snel te opereren binnen een dynamische markt. Dergelijke grote organisaties zijn vaak bureaucratisch en log. Het blijkt vaak heel lastig om daadwerkelijk synergie te creëren. Ik betwijfel ook of de voordelen van ‘one stop shopping’ wel zo groot zijn. Je bent m.i. vaak goedkoper uit als uit verschillende aanbieders kunt kiezen. Tenslotte gaat het bij eigentijdse vormen van e-learning lang niet altijd om content en leermanagement systemen. Het faciliteren van kennisuitwisseling en netwerken binnen en tussen organisaties is wellicht belangrijker. Hoe wil het nieuwe bedrijf dat op een krachtige en flexibele manier faciliteren?


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: