Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik tijdens het NVMO-congres een sessie bijgewoond over activerende werkvormen bij het concept van de flipped classroom. Hierbij een concrete impressie.
De presentatoren hadden deelnemers vooraf gevraagd een filmpje te bekijken over de flipped classroom. Daarbij moesten deelnemers ook thuis vragen via Socrative beantwoorden. Daaruit bleek dat de aanwezigen over behoorlijk wat kennis over het onderwerp beschikten.
Het bleek echter ook dat een groot aantal deelnemers (waaronder ik) zich niet had voorbereid. Naar mijn mening is dat eigen aan een conferentie. Een conferentie is dan ook lastig te vergelijken met gewoon onderwijs.
Volgens één van de sprekers is een doel van het flipped classroom-concept studenten tijdens bijeenkomsten meer activeren. Uit de vragen bleek ook dat deelnemers vaak specifieke vragen hebben zoals hoe om te gaan met misconcepties en hoe er voor te zorgen dat studenten zich ook voorbereiden.
In groepjes van drie zijn interactieve werkvormen voor bijeenkomsten uitgewisseld. Via Mentimeter werden de werkvormen geïnventariseerd. Voorbeelden zijn:
Welke elementen maken interactieve werkvormen leerzaam?
Deze leuke sessie ging vooral over activerende werkvormen tijdens sessies. Bij de flipped classroom gaat het echter met name ook over de afstemming tussen en verbinding van gedistribueerd en contingu leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar