Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op het managen van het leren. Ik zie daarbij paralellen met de ontwikkeling van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit.
“Lego dimensions” by Cmglee – Eigen werk. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lego_dimensions.svg#/media/File:Lego_dimensions.svg
Meris Stansbury van eCampus News vat de belangrijkste functionaliteiten uit het Educause-rapport samen:
Stansbury vat ook de impact voor de architectuur samen. Daarvan zijn
belangrijke bouwstenen.
Daarbij wordt de vergelijking gemaakt met Lego. Dankzij bepaalde standaarden kun je met Lego-stenen immers ‘alles maken’. Meris Stansbury noemt daarbij als voorbeeld de toepassing LoudCloud.
Een interessante bijdrage, al blijven de samenstellers bij sommige aspecten op een abstract niveau steken. De naam en afkorting, “next generation digital learning environment (NGDLE)”, moeten we uiteraard snel vergeten. Er zal altijd sprake zijn van een ‘volgende generatie’.
Verder valt op dat deze ontwikkeling een logische stap is in een al veel langer lopende discussie over elektronische leeromgevingen (van allesomvattende systemen, via een service oriented architechture naar een geïntegreerd, online leersysteem dat uit verschillende componenten bestaat). Je ziet dat internettechnologieën steeds volwassener worden om dergelijke concepten van elektronische leeromgevingen te helpen realiseren.
Deze Lego-benadering sluit ook nauw aan op het concept van OpenU (lees Henry Hermans’ dissertatie) en op de ontwikkeling van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn.
In mijn presentaties over yOUlearn maak ik ook vaak de vergelijking met Lego. De OU gebruikt Liferay als portaaltechnologie, we ontwikkelen zelf componenten bovenop Liferay en via bijvoorbeeld API’s (application programming interfaces) proberen we andere applicaties binnen yOUlearn te integreren. Ook zal het analyseren van educatieve data een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar