Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen tablets de adoptie van ICT in het onderwijs het laatste zetje geven?

Binnen het onderwijs wordt ICT in toenemende mate voor leren gebruikt. Vermoedelijk is er een kleine groep onderwijsgevenden die nog terughoudend is in het gebruik technologie voor leren. Kunnen tablets deze groep over de streep trekken?

Oudere met tablet

Foto: Sigismund von Dobschütz, commons.wikimedia.org

Ik stel me deze vraag naar aanleiding van een onderzoek van de New Michigan State University. Zij concluderen dat tablets in staat zijn de kloof tussen zij die ICT gebruiken en zij die ICT nog niet gebruikten, te overbruggen. Ouderen -die nooit gebruik hebben gemaakt van ICT- blijken op eens wel gebruik te maken van tablets. Ik herken dit van mijn naaste omgeving.

Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de gebruikersvriendelijkheid van deze apparaten. Ouderen blijken bijvoorbeeld vaak moeite te hebben met een computermuis. Ook hoef je geen grote hoeveelheid handelingen uit te voeren om de tablet te kunnen gebruiken. Het gebruik van een tablet blijkt onder andere ook gemakkelijk ‘afgekeken’ (en aldus geleerd) te worden.

Het voordeel hiervan is volgens de onderzoekers dat ouderen meer ‘connected’ zijn met familie en vrienden, en toegang hebben tot informatie die voor hen relevant is (zoals medische informatie).

Zou de doelgroep die binnen het onderwijs nog aarzelt om ICT te gebruiken ook via tablets over de streep te trekken zijn? Er wordt vaak aangenomen dat het hierbij om oudere docenten gaat. Ik weet niet of deze aanname correct is.

Ik ben in elk geval wel verschillende docenten tegengekomen die klagen over het gebruiksonvriendelijke karakter van technologie. Daarbij gaat het echter niet alleen om de hardware, maar ook om applicaties die we voor leren (of voor het ‘managen’ van het leren) gebruiken. Veel van deze applicaties zijn ook alleen via een browser te gebruiken, en niet door middel van een snel te gebruiken app. Verder hebben veel onderwijsgevenden moeite om veel apps te gebruiken voor diverse functionaliteiten (in plaats van één toepassing met meerdere functionaliteiten).

Daar komt bij dat docenten lang niet altijd het nut of de noodzaak van ICT voor hun onderwijs inzien. Zij zullen dat ook nog moeten ervaren (bijvoorbeeld van hun collega’s).


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: