Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Eén van de issues bij technology enhanced learning is online summatief toetsen. Hoe garandeer je namelijk dat degene die de toets maakt, ook daadwerkelijk degene is die de toets moet maken? Op dit gebied worden echter belangrijke stappen gezet.
Eind 2013 kwam ik op de beurs van de Online Educa Berlijn voor het eerst twee bedrijven tegen die zich bezig houden met ‘online proctoring’ oftewel ‘online surveilleren’. Deze bedrijven gebruiken technologieën waarmee lerenden zich op afstand kunnen identificeren, en waarmee zij op afstand en onder toezicht een tentamen kunnen maken.
Volgens Rhea Kelly heeft één van die bedrijven, ProctorU, nu een volgende stap gezet met de ‘Multifactor Online Student Verification’. Door middel van ProctorU’s Ucard wil dit bedrijf online identiteitsfraude voorkomen. Het authenticatieproces bestaat dan uit meerdere stappen:
Uiteraard gaat het hierbij om gevoelige informatie. Volgens Kelly heeft ProctorU recent daarom de Student Privacy Pledge getekend waarmee het bedrijf beloofd de privacy van studenten te garanderen met betrekking tot het verzamelen, beheren en gebruiken van persoonlijke informatie van studenten. In een land waar men allergisch is voor overheidsingrijpen op dit terrein, is dat best een belangrijke stap.
Deze ontwikkeling laat m.i. zien dat online surveilleren langzamerhand volwassen wordt. Tot nu toe werd surveilleren door onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten zelf gedaan. Dat is niet meer noodzakelijk. Daarmee wordt ‘decompositie’ van onderwijs, en daarmee systeemverandering, mogelijk.
Foto: “Cheating” by Hariadhi, myself – Own work. Licensed under CC BY 2.5 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cheating.JPG#/media/File:Cheating.JPG
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar