Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“This is the Future of College” beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclusie luidt: we kunnen ons niet permitteren universiteiten te laten verdwijnen. Mits zij veranderen.
Foto: Tcodl (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
Het valt me op dat deze bijdrage opvattingen over onderwijs en leren bevatten, waar de meningen nogal over verschillen. Vanuit het onderwijs wordt vaak (terecht) benadrukt dat het onderwijs in de afgelopen decennia wel degelijk is geëvalueerd. Daar komt bij dat de enorme hoeveelheid data en informatie, waar we dankzij internet over beschikken, nog niet automatisch impliceert dat ‘kennis’ vrij beschikbaar is. Kennisontwikkeling is een cognitief en sociaal proces. Informatie moet actief verwerkt worden -onder meer met behulp van feedback- wil sprake zijn van ‘leren’. Bovendien zijn er ook beperkingen aan projectmatig leren.
Verder zie je dat binnen het Nederlands hoger onderwijs wel degelijk gehamerd wordt op onderwijstijd. Minister Bussemaker stelde laatst bijvoorbeeld dat het hoger onderwijs meer docenten kan aanstellen om de contacttijd te intensiveren. Bovendien hebben we in Nederland ook gezien dat -ook door werkgevers- gepleit werd voor meer aandacht voor vakkennis nadat competentiegericht onderwijs is ingevoerd.
Ik kan me wel vinden in het pleidooi om te erkennen dat lerenden zich op tal van manieren ontwikkelen, in de mogelijkheden van bijvoorbeeld massive open online courses voor basiscursussen of de mogelijkheden van decompositie waardoor instellingen zich kunnen specialiseren in educatieve diensten zoals begeleiden, en in het belang van de ontwikkeling van bekwaamheden.
We moeten ons tenslotte ook realiseren dat het bedrijfsleven specifieke belangen heeft, die ook haaks kunnen staan op de belangen van andere betrokkenen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar