Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Facebook teams and L&D’s future

Two days in London to meet people interested in the influence of technology on learning, work and live. I was very much looking forward to it. Curious who to meet and… What new stories to hear? Peer to peer learning will become more and more effective in organisations. We should connect people ready to teach with people […]

Het bericht Facebook teams and L&D’s future verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog: 10 ways to use an enterprise social network for learning

Last year I missed Jane Hart’s session so I made sure I would be attending her session this year. She collaborates with Cathy Hoy from Coca-Cola enterprises. What can you do with the Enterprise Social Network? Most organizations have an Enterprise social network (ESN) like Jive, Yammer or any other but are not using it […]

Het bericht Liveblog: 10 ways to use an enterprise social network for learning verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

LTI Provider nu ook voor Moodle 3.0

Lezers van Moodlefacts weten het ondertussen al; ik ben een fan van LTI en zeker ook de LTI provider. Met deze functie kan je een leerobject buiten Moodle opstarten en waar er toch leerresultaten uitgewisseld worden. Wil je meer weten over deze […]

Het bericht LTI Provider nu ook voor Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog: New technologies, new ways of working

I arrived in Londen yesterday for the Learning and Technologies conference. My first session is Rudy de Waele (mtrends on Twitter) exactly about the topic of interest to me: how does the learning landscape change because of technology? Rudy starts with 3 observations: The story of his son studying in Cambridge learning about Columbus discovering […]

Het bericht Liveblog: New technologies, new ways of working verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Curriculumverandering vraagt om een scalpel, geen kettingzaag

Onlangs is in Nederland weer eens een discussie losgebarsten over de vraag of feitenkennis niet plaats moet maken voor ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’. Charles Fadel verzet zich tegen deze tegenstelling. Vooropgesteld: ik heb moeite met de term 21st Century Skills. Dat wil echter niet zeggen dat de bekwaamheden die onder deze vlag vallen niet [...] Lees verder
Van Avetica | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Awesome lettertype in je Moodle cursus

Wil je zulke icoontjes in je cursus? Of één van de andere ruim 600 icoontjes? Kan je dit instellen in de editor? Download dan het FontAwesome Icon Filter! Beschikbaar vanaf Moodle 2.5 t/m 3.0 © Arnout Vree for Moodlefacts.nl, 2016. | […]

Het bericht Awesome lettertype in je Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Seven musts for creating effective elearning

Many users who are new to eLearning start creating modules with a presentation (PowerPoint) mindset. But creating a course is very different from creating a presentation. This article contains seven tips that will help you to create more engaging and effective eLearning modules. Lees verder
Van Patrick Koning | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gelezen: Mediawijs Online van Michel Walrave en Joris van Ouytsel

Banner-2-Studenten

Op de conferentie ‘de Mediawijze professional’ van Windesheim heb ik kennis gemaakt met Joris van Ouytsel. Joris van Ouytsel was […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is cruciaal bij het realiseren van grote veranderingen?

Douglas Ready meent dat succesvolle leiders vier dingen echt goed doen bij het realiseren van grootschalige transformaties. In feite typeert hij deze ingrijpende veranderingen als een meedogenloos leerproces. 1. Zij erkennen ingebedde spanningen en schijnbare tegenstellingen. Veel schijnbare tegenstellingen komen met name bij transformaties aan de oppervlakte: Enerzijds is het noodzakelijk dat de organisatie bestanden [...] Lees verder
Van Avetica | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Registreer je Moodle site

Het hoofdkantoor van Moodle roept op om je Moodle site te registeren. Hoe meer leeromgevingen er geregisteerd zijn, hoe beter Moodle een beeld kan krijgen hoe Moodle wordt gebruikt. Waarom zou je je Moodle site registeren? Je wordt up-to-date gehouden middels […]

Het bericht Registreer je Moodle site verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgt het onderwijs niet met dezelfde digitale ontwrichting te maken als de muziekindustrie?

De CEO van Pearson gelooft niet dat het onderwijs te maken krijgt met een vergelijkbare disruptieve innovatie als de muziekindustrie. Het onderwijs wellicht niet. Maar wat te denken van de educatieve uitgeverijen? The Telegraph heeft een interview gepubliceerd met John Fallon, de geplaagde CEO van Pearson (vermoedelijk ’s werelds grootste educatieve uitgeverij en ‘educatieve data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online proctoring als service voor studenten

Online proctoring is een relatief recente ontwikkeling op het gebied van technology enhanced learning. Bij Nederlandse onderwijsinstellingen bespeur ik onder meer in verband met kosten terughoudendheid. Bij Hogeschool Vives in West-Vlaanderen hebben ze daar wat op gevonden. Bij online proctoring leggen studenten thuis examen af waarbij ze via de webcam in de gaten worden gehouden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en het risico van de metafoor

De naam ‘blended learning’ nodigt uit tot het gebruik van een kookmetafoor, onder meer doordat menige applicatie ‘blended’ automatisch vervangt door ‘blender’. Maar je kunt ook een verkeerde metafoor gebruiken…. Mensen als Donald Clark hebben kritiek op het gebruik van de ‘kookmetafoor’ als het gaat om blended learning. What do you get when you blend [...] Lees verder
Van SBO | 29-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Digital transformation: 9 verwachte trends in 2016

Trends digital transformationIn 2015 startte de digitale transformatie. Na de buzz en de bewustwording is het dit jaar tijd voor (rationele) actie en implementatie. Dat voorspelt digitaal expert Bertrand Duperrin: ‘9 trends...

The post Digital transformation: 9 verwachte trends in 2016 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Werkt blended learning echt?

Vandaag mocht ik tijdens een studiedag van de Katholieke Hogeschool Vives in Brugge een keynote verzorgen over de vraag of ‘blended learning’ werkt. Uiteraard heb ik ook nu aangegeven eigenlijk niet gelukkig te zijn met de term ‘blended learning’. Je kunt zoveel keuzes maken bij de invulling dat de term op zich weinig zegt. Al [...] Lees verder
Van Avetica | 29-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Betere cijfers met een (goede) Moodle omgeving

Mijn oog viel op een bericht van de universiteit van Essex. Titel van het bericht: “Research shows that students who regularly use Moodle generally achieve better grades”. Oftewel studenten die regelmatig gebruik maken van Moodle behalen over het algemeen betere […]

Het bericht Betere cijfers met een (goede) Moodle omgeving verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarover het echt gaat bij blended learning

Vandaag organiseerde Saxion een symposium over ICT in het onderwijs. Ik mocht de keynote verzorgen. In deze keynote ben ik eerst ingegaan op de aanleiding voor de opkomst van blended learning. Deze was niet het onderwijs drastisch veranderen. Maar de tekortkomingen van e-learning verhelpen. Rond 2000 was namelijk vaak sprake van geïsoleerd en passief leren [...] Lees verder
Van Avetica | 28-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opslag per Moodle cursus inzichtelijk

In elke Moodle cursus worden bestanden opgeslagen en dit kan aardig oplopen in sommige cursussen. We zijn ooit cursussen tegengekomen waar heel veel mp3-tjes waren neergezet om een bepaalde taal mee te oefenen. En zelfs een cursus waar een complete DVD […]

Het bericht Opslag per Moodle cursus inzichtelijk verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 27-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Activiteiten uit verborgen sectie tonen in blok Side bar

Het Moodle blok Side Bar kan bronnen en activiteiten uit een verborgen sectie tonen in een blok aan de zijkant van je cursusoverzicht. Regelmatig zie ik dat in cursussen verborgen secties, bronnen en activiteiten worden gebruikt, die dan gelinkt worden. […]

Het bericht Activiteiten uit verborgen sectie tonen in blok Side bar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het Geluk van Limburg: lees dat boek

Normaliter lees ik alleen in vakanties gewone boeken. Voor Het Geluk van Limburg heb ik een uitzondering gemaakt. Dit indrukwekkende boek over de Mijnstreek in Nederland bevat m.i. ook een belangrijke les voor het hedendaagse onderwijs. Ik ben geboren en ‘jroeës jetrókke’ (volwassen geworden) in Kerkrade. En ondanks dat ik al meer dan de helft [...] Lees verder
Van Avetica | 26-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

21506 taalstrings in Moodle

Aan het einde van vorig jaar heeft Koen Roggemans op het forum nog een update gedaan over de vertalingen van Moodle 3.0. Alle taalstrings zijn nu vertaald in het Nederlands. Ik wist wel dat het aantal woorden, zinnen en helpteksten vele […]

Het bericht 21506 taalstrings in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 26-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Strategisch HRD en Broodje Lucht

Strategie is sexy, strategie is hot. Ambitieuze professionals willen graag een bijdrage leveren vanuit hun vakdiscipline aan de strategie van hun organisatie. Hoe zit dat eigenlijk binnen ons HRD vakgebied?...

The post Strategisch HRD en Broodje Lucht appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Beschikken aankomende werknemers niet over de juiste expertise of maken we onvoldoende gebruik van hun expertise?

Het onderwijs krijgt onevenredig veel verantwoordelijkheid op het bordje als het gaat om de werking van arbeidsmarkt. In tijden van hoge werkloosheid zijn werkzoekenden onvoldoende bekwaam. En als vacatures niet kunnen worden vervuld, ligt het ook aan een veronderstelde ’skills gap’. Een wat al te simplistisch standpunt. Een voordeel van weer eens reizen met de [...] Lees verder
Van Avetica | 25-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

De ultieme leeractiviteit? Studenten die zelf toetsvragen maken

Studenten zelf de toetsvragen laten ontwikkelen, laten controleren door de docent en daarna deze vragen als toets aanbieden. En voor het creeren van de toetsvragen krijgt de student ook nog een cijfer! Klinkt mooi toch? Met de Moodle plugin Question Creation […]

Het bericht De ultieme leeractiviteit? Studenten die zelf toetsvragen maken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 25-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zo verbind je je als HRD manager sterk met de business

HRD-Calimero of HRD-pauw? In dit blog laat Drs. Marijke Dekker je het Accelerated Learning Hub 3.0® model ontdekken en krijg je antwoord op de vraag hoe je als HRD manager...

The post Zo verbind je je als HRD manager sterk met de business appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ik niet ga vloggen of SnapChat zal gebruiken

Zeg nooit “nooit”. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik ooit zal gaan vloggen of de anno 2016 populaire toepassingen als Instagram of SnapChat zal gebruiken.  Dat heeft vooral te maken met het belangrijkste doel waarvoor ik sociale media gebruik. Vandaag verscheen het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. [...] Lees verder
Van SBO | 25-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bottlenecks leertechnologie België anno 2016

Learning Indicator 2015Onlangs deelde Miek Wouters – Learning Solutions Consultant bij Kluwer Opleidingen – haar blog over enkele conclusies uit het onderzoek Learning Indicator 2015: Slechts 1 op 3 Belgische organisaties gebruikt technologie...

The post Bottlenecks leertechnologie België anno 2016 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Pagina 95 van 120Eerste   Vorige   90  91  92  93  94  [95]  96  97  98  99  Volgende   Laatste