Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb al vaak geïllustreerd hoe verschillende sociale media in onderlinge samenhang een krachtige leeromgeving vormen. Je kunt dit ook vanuit de cognitieve psychologie benaderen.
Donald Clark verwijst namelijk in een recente bijdrage naar een vrij recent boek waarin tien jaar onderzoek op het gebied van cognitieve psychologie wordt samengevat.
Hoe kunnen sociale media volgens Clark gebruikt worden om de belangrijkste leerprincipes vorm te geven (ik zal er mijn commentaar meteen bij plaatsen, voorzover ik dat nodig acht)?
So social media expression may be more powerful than the original learning
Mijn opmerking: dit werkt volgens mij het beste als er tijd zit tussen de ervaring en het plaatsen van een bijdrage. Live bloggen kan daarom minder leerzaam zijn dan na afloop bloggen. Ik combineer de twee daarom vaak, bijvoorbeeld tijdens de Online Educa. Bij live bloggen is daarom m.i. vaak eerder sprake van een feitelijke verslaglegging. Bij het bloggen over artikelen kun je eerst volledig lezen, en daarna schrijven. Of passages lezen en er over schrijven. In dat laatste geval helpt het als je de bijdrage naleest en deels herformuleert.
When learning becomes addictive, we make real progress in moving from the culture of learn then forget to true ‘lifelong learning’.
Mijn opmerking: zeer herkenbaar…..
Het gebruik van social media is een investering in je eigen ontwikkeling. Als je er serieus werk van maakt, krijg je veel terug van de tijd die je er in steekt. Ik vind het mooi dat Clark de verbinding maakt met principes uit de cognitieve psychologie. Ook vanuit andere theoretische perspectieven kun je verbindingen leggen met het gebruik van sociale media. Sociale media sluiten bijvoorbeeld aan bij het gevoel een autonoom professional te zijn, ze sluiten aan bij je gevoel taken aan te kunnen en ze bevorderen sociale verbondenheid (social determination theory).
Veel van deze principes krijgen vorm afhankelijk van hoe je sociale media gebruikt. Je kunt ‘oppervlakkig’ bloggen, maar ook meer reflectief en verdiepend. Daarop ben ik geneigd om sociale media als media te blijven beschouwen. En niet als ‘methode’ wat Clark suggereert met de titel “Social media as powerful method of learning – the evidence”.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar