Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden op de werkplek kan niet!….Of wel? #NLE2015

Als je wilt innoveren, dan is werkplekleren vaak geen effectieve manier. Aldus hoogleraar HRD Rob Poell tijdens een keynote tijdens de Next Learning 2015. In deze blogpost lees je hoe dat komt. Vandaag vond de Next Learning plaats. De dag waar ‘leerprofessionals’ in Nederland en Vlaanderen nieuwe inzichten kunnen krijgen op het gebied van leren [...] Lees verder
Van Avetica | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vroege vogel korting bij Moodlemoot 2015

De inschrijving voor de Moodlemoot 2015 die de Ned-Moove organiseert op woensdag 27 mei is geopend, zo laat de Ned-Moove weten via haar nieuwsbrief. Traditioneel komt de inschrijving altijd laat op gang, vandaar dat het bestuur dit jaar voor het eerst […]

Het bericht Vroege vogel korting bij Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Track and trace Learners results. What do SCORM compliance, AICC, XAPI and CMI5 mean?

Do you want to buy a LMS or an authoring tool and are you wondering what the best option is for tracking the results of your learners? Are you confused by all the abbreviations like: SCORM, AICC, XAPI, and CMI5? Here is an overview that will help you out. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waar het bij sir Ken Robinson echt om gaat

Hoge bomen vangen veel wind. Dat geldt ook voor iemand als sir Ken Robinson. Immens populair bij veel critici van het huidige onderwijssysteem. Maar onlangs ook scherp bekritiseerd. Is dat terecht? In één van zijn befaamde TED-presentaties stelt sir Ken dat scholen de creativiteit van jongeren om zeep helpen. In hun lezenswaardige boek “Urban Myths” [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt (cyber)pesten in België aangepakt?

Via de blog X, Y of Einstein van Pedro de Bruckere werd ik geattendeerd op onderstaande video over het bestrijden […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De smartphone binnen de klas gebruiken

De smartphone is vermoedelijk de meest omstreden technologie in relatie tot het onderwijs.  Docent Larry Ferlazzo heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld van een opponent tot iemand die smartphones schoorvoetend in de klas heeft aanvaard. In Managing Student Cellphone Use In Class schrijft hij hoe hij en een collega van hem met lerenden [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs van de 21ste eeuw met het boek Mediawijsheid in de klas

Door mijn collega Sabine van Stiphout-Schouten werd ik geattendeerd op onderstaande video over het onderwijs voor de 21ste eeuw. De video […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkte invloed van betekenisvolle onderwijservaringen op de loopbaan

Betekenisvolle onderwijservaringen, zoals studeren in het buitenland, hebben een geringere invloed op de latere loopbaan van werknemers dan gehoopt. Verder blijkt de hoofdfase van de opleiding van invloed te zijn op de latere tevredenheid met het werk (en het inkomen). Dit zijn twee bevindingen uit een studie van de New York University. De onderzoekers hebben [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologie positief gedrag in scholen kan ondersteunen?

Binnen het onderwijs wordt dikwijls aandacht besteed aan een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken, met een positieve insteek. Hoe kan technologie deze benadering ondersteunen? PBIS staat voor “Positive Behavioral Interventions and Supports”. Je streeft daarbij via een schoolbrede aanpak naar het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag bij lerenden. Vanuit gedeelde waarden probeer je een [...] Lees verder
Van Avetica | 18-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove is jarig! #8jaar

Precies 8 geleden werd de Nederlandstalige Moodle Vereniging (Ned-Moove) opgericht bij de notaris en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De toenmalige oprichters wilden een vereniging die Moodle meer op de kaart zou zetten. Ondertussen zet Moodle zichzelf wel op […]

Het bericht Ned-Moove is jarig! #8jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leven lang leren heeft last van ‘oud denken’

Werkgevers en werknemers hebben te veel last van ‘oud denken’ als het gaat om professionele ontwikkeling. De urgentie van ‘een leven lang leren’ rechtvaardigt het doen van investeringen en het nemen van risico’s hierin. Managementsite bespreekt een artikel waarin hoogleraar Bas van Weel onder meer ingaat op -wat ik noem- de ‘leven lang leren’-tegenstelling: professionals [...] Lees verder
Van Avetica | 17-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

iMoot 2015

Al eerder schreven we hier over de MoodleMoot in Nederland op 27 mei en de Moot in Dublin op 12 en 13 mei. Lukt het je niet om die bij te wonen dan is er vanaf 28 mei t.m. 1 […]

Het bericht iMoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 16-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het begin van de videogame industrie en de ondergang van Atari in de documentaire Atari: Game Over

De jeugd van tegenwoordig speelt graag videogames zoals Grand Theft Auto, World of Warcraft, Assassin’s Creed, Battlefield, Halo en Mortal Kombat. Dat de videogame […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

OpenU: ontwerp van een geïntegreerd systeem voor het ondersteunen van een leven lang leren (promotie Henry Hermans)

Onderwijsinstellingen kunnen een leven lang leren faciliteren als zij meer vraaggestuurd, studentgecentreerd onderwijs gaan vormgeven. Daarvoor hebben zij een flexibele infrastructuur voor e-learning nodig, die personalisatie van leren mogelijk maakt. Henry Hermans (Open Universiteit) zal morgen verdedigen dat het mogelijk is om een degelijk geïntegreerd leersysteem te ontwerpen en te ontwikkelen. Morgen hoopt mijn (formeel [...] Lees verder
Van Avetica | 16-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot IE UK 2015 inschrijving sluit 19 april

Vorige week schreven we hier al over de MoodleMoot in Dublin op 12 en 13 mei aanstaande. Wil je nog deelnemen wees dan snel want de inschrijving sluit 19 april. Persoonlijk zal ik de Moot bezoeken en hier ook verslag […]

Het bericht MoodleMoot IE UK 2015 inschrijving sluit 19 april verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Middagsessie opleiding Blended Learning Design

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid biedt sinds dit jaar een opleiding Blended Learning Design aan. Ik ben één van de docenten. Vanmiddag heb ik het middaggedeelte van dag drie verzorgd. De deelnemers werken in in deze driedaagse opleiding aan een eigen ontwerp voor een blended learning cursus, training of leeractiviteit. Deze cursus vindt in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Data-informed’ onderwijs, geen datagedreven onderwijs #nsdag2015

Vanochtend heb ik een keynote verzorgd tijdens de jaarlijkse N@tschool gebruikersdag. Ik heb daarin een kritische betoog gehouden over het gebruik van big data in het onderwijs. Het verzamelen, analyseren en gebruiken van grote hoeveelheden data heeft mogelijkheden, maar ook risico’s. Tijdens een bezoek aan het Stasi-museum in 2013 en aan der Tränenpalast in 2014 [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat brengt Facebook je? en Wat neemt het je af?

Via mijn Google Alerts werd ik geattendeerd op de documentaire Beyond My Walls. Ik heb hem zelf nog niet kunnen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom tijd- en plaatsonafhankelijk leren in het MBO?

Vanavond heb ik op verzoek een presentatie verzorgd over tijd- en plaatsonafhankelijk leren dat gefaciliteerd wordt met ICT. Ik maak sinds ongeveer anderhalf jaar deel uit van de Raad van Advies van Sintlucas. We komen een aantal jaren bij elkaar om met het College van Bestuur van deze MBO-instelling van gedachten te wisselen over relevante [...] Lees verder
Van Avetica | 14-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meer interactieve content met Bootstrap Elements

In een gezamenlijke zoektocht naar een manier om dynamische content in je Moodle cursus te plaatsen, kwamen we op Bootstrap Elements. Ik dacht gelijk aan het nieuwe framework die onder de nieuwere responsive templates zit, maar dit is een Moodle activiteit. Je kan Bootstrap […]

Het bericht Meer interactieve content met Bootstrap Elements verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 13-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Test mee met Moodle 2.9 beta

Over een paar weken staat de release van Moodle 2.9 gepland en Moodle kennende is dit de 2e maandag van mei. Sinds vorige week wordt er nieuwe functionaliteit meer toegevoegd en is de testfase aangebroken. Moodle heeft een oproep gedaan […]

Het bericht Test mee met Moodle 2.9 beta verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tools: van brainstorm tot mindmap

Even brainstormen. Hoe vaak pak jij deze werkvorm uit de kast? Post-its erbij, viltstiften, groot vel papier. Het kan een heel effectieve vorm zijn om een collectief proces te stimuleren. Naast deze fysieke vorm zijn er echter ook allerlei tools en apps om een brainstorm online te ondersteunen. Dat kan krachtig zijn voor een brainstorm […]

Het bericht Tools: van brainstorm tot mindmap verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social learning als uitdaging voor de L&D-afdeling

Social learning staat volop in de aandacht. Tegelijkertijd breken afdelingen of functionarissen binnen arbeidsorganisaties, die verantwoordelijk zijn voor Leren & Ontwikkelen (L&D), zich vaak het hoofd hoe zij ‘social learning’ kunnen invoeren. Sahana Chattopadhyay stelt echter dat je social learning niet zo maar kunt implementeren. Het is een benadering die geïntegreerd moet zijn in de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De mythe van evidence-based onderwijs

Onderwijsonderzoek is van groot belang. Maar onderwijs kan en zal nooit gebaseerd zijn op of gedreven worden door onderzoek. Aldus oud-hoogleraar Dylan William in een pittig en raak betoog. William sprak over dit tijdens een sessie van ResearchEd, een organisatie van en voor docenten die gericht is op het verbeteren van ‘research literacy’ in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

WilfredRubens.com geregistreerd als instelling in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs

Eén van mijn activiteiten als zelfstandig adviseur is het verzorgen van professionaliseringsactiviteiten op het gebied van ‘technology enhanced learning’. De afgelopen week heeft WilfredRubens.com een audit ondergaan, en is mijn bedrijf in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) geregistreerd als instelling. Ik ben al een tijdje in het CRKBO geregistreerd als docent. Dat betekent dat [...] Lees verder
Van Avetica | 10-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle aan kop in gebruikersonderzoek naar leermanagementsystemen

Het Amerikaanse bedrijf Capterra is gespecialiseerd in het zoeken naar de juiste software voor iedere organisatie. Ook dit jaar hebben ze een uitgebreid gebruikersonderzoek gedaan naar leermanagementsystemen (LMS). Waarom doet zo’n bedrijf onderzoek naar leermanagementsystemen, hebben ze niks beters te […]

Het bericht Moodle aan kop in gebruikersonderzoek naar leermanagementsystemen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van mobile learning

Deze blogpost van Origin Learning illustreert niet alleen de enorme groei aan mobiel dataverkeer en mobiel internetgebruik, maar verkent ook de ontwikkeling van mobiele technologie voor leren (met name voor werkplek leren). Ik zal de trends samenvatten en indien ‘nodig’ er ook commentaar bij leveren. De trends zijn dan: HTML5 vervangt Flash-technologie als het gaat [...] Lees verder
Van Avetica | 09-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot IE UK 2015

Net als vorig jaar wordt ook dit jaar weer een MoodleMoot georganiseerd door Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Dublin is dit jaar de locatie. Inmiddels hebben zich deelnemers ingeschreven vanuit meer dan 23 verschillende landen. De daadwerkelijke Moot duurt 2 […]

Het bericht MoodleMoot IE UK 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 08-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flyer Boek | Mediawijsheid in de klas

Mocht je een eerste indruk willen krijgen van het boek Mediawijsheid in de klas dan kun je onderstaande flyer bekijken. […] Lees verder
Van Avetica | 08-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Afbeeldingen mee laten schalen in Moodle

Voor een klant voegde ik recent drie afbeelingen toe aan de Moodle voorpagina. De afbeeldingen staan in een tabel en zijn aanklikbaar waarna je naar een categorie wordt gebracht. Op een tablet viel de derde afbeelding echter buiten beeld. Mijn […]

Het bericht Afbeeldingen mee laten schalen in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Deeltijd onderwijs versterken met ICT

Vanavond verzorg ik tijdens een docentenavond van de Academie Voor Deeltijd van Avans Hogeschool een inleiding en een workshop over het versterken van deeltijd onderwijs met behulp van ICT. In mijn inleiding ga ik in op redenen om (meer) ICT binnen deeltijd onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is de maatschappelijke druk om [...] Lees verder
Van Avetica | 07-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodlemoot 2015: 27 mei Eindhoven

De High Tech Campus in Eindhoven is 27 mei aanstaande het decor van de jaarlijkse MoodleMoot. Organisator Ned-Moove kondigt een sterk inhoudelijk programma aan. Er is in ieder geval een live online presentatie van de grondlegger van Moodle. Meer details […]

Het bericht Moodlemoot 2015: 27 mei Eindhoven verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

My first visit to China:The keyword is control

This week I was in Beijing for the launch of the Chinese edition of Easygenerator. It was my first visit to China and I will try to reflect on all the impressions I had; not on eLearning but on the country. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Publieke druk kan misbruik educatieve data voorkomen

Het wordt tijd dat verschillende belanghebbenden bij het onderwijs kritischer worden ten aanzien van het registreren, opslaan, bewaren en gebruiken van educatieve data. Publieke druk kan bedrijven dwingen meer aandacht te besteden aan de privacy van lerenden. Dat laat de casus van ClassDojo m.i. goed zien. ClassDojo is een applicatie waarmee je leerlingen badges kunt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkingen van learning analytics

Learning analytics heeft ongetwijfeld waarde. Maar we moeten het belang ervan niet overdrijven. Niet alles wat in het onderwijs belangrijk is, is volgens Dick van der Wateren namelijk meetbaar. Bij learning analytics verzamelen en analyseren we grote hoeveelheden educatieve data. We proberen daarin patronen te herkennen en op basis daarvan feedback te geven op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe technologieën en doorgeslagen liberalisering

Nieuwe technologieën kunnen burgers in staat stellen veel zaken zelf te regelen. Maar ze kunnen ook leiden tot doorgeslagen liberalisering en oneerlijke concurrentie. Ik vind het fantastisch om te zien hoe je dankzij 3D-printers zelf producten kunt maken, hoe je dankzij sites als LiveMoocha zelfgestuurd kunt leren en hoe je dankzij toepassingen als Booking.com en [...] Lees verder
Van Splintt | 03-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

blog Boeien ...

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flipped classroom gaat in feite om ‘beheersingsleren’

Het concept van de flipped classroom wordt vaak geassocieerd met het thuis bekijken van video. Dat is volgens de grondleggers een misvatting. In feite gaat het namelijk om ‘mastery learning’. Het concept van de flipped classroom draait niet om video, maar om activerende activiteiten die je in je klas kunt doen. Dat stelt één van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studenten moeten leren een leven lang te leren

Aangezien een leven lang leren steeds belangrijker wordt, en kenniswerkers vooral op andere manieren leren dan via scholing en training, zal het hoger onderwijs studenten  moeten leren hoe zij effectief en efficiënt kunnen leren nadat zij het onderwijs hebben verlaten. Dat is één van mijn conclusies na lezing van de bijdrage Betere studiekeuze helpt LLL. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass blended learning inspiratiedag Consortium Beroepsonderwijs

Vandaag heb ik een masterclass mogen verzorgen in het kader van de landelijke inspiratiedag van het Consortium Beroepsonderwijs. Daarbij ben ik onder meer ingegaan op de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van blended learning. Na een kennismaking via Mentimeter, heb ik kort teruggeblikt op de invoering van ICT binnen het onderwijs. Rond 1995 werd bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel likes, tweets en +1’s produceren we?

Als gebruikers van het internet genereren we grote hoeveelheden accounts, likes, tweets, +1’s, blogposts en check-ins. Getallen die je doen […] Lees verder
Van Avetica | 01-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aankondiging Moodle Virtual Reality (VR)

Vandaag kondigt Martin Dougiamas een nieuwe stap aan: Moodle VR. Zijn aankondiging kun je lezen op moodlevr.com. Hij schrijft: “I’m excited to announce the future of education today with Moodle VR, a powerful, multifaceted tool to help effective teaching and […]

Het bericht Aankondiging Moodle Virtual Reality (VR) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 31-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Volg Moodle MOOC in je zomervakantie

Ze hebben de smaak te pakken in Australië, want voor dit jaar staat nog een Moodle MOOC gepland. Vanaf 9 augustus 2015 kan je een paar weken lang de basis van Moodle leren samen met duizenden anderen in de wereld. […]

Het bericht Volg Moodle MOOC in je zomervakantie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones gebruiken: leren focussen is een must

Erno Mijland is één van de vele mensen die volgens eigen zeggen zijn leven laat dicteren door zijn smartphone. Volgens hem moeten we manieren vinden om te ontsnappen aan de dagelijkse verleidingen van dit mobiele device. Een taak voor het onderwijs? Vandaag las ik via Blendle Erno’s artikel Help! Hoe ontsnap ik aan mijn smartphone? [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het afgeleide brein

Het lijkt wel of jongeren steeds minder hun aandacht ergens bij kunnen houden. Ze switchtasken voortdurend en kunnen niet meer […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij e-learning vergroten?

Volgens Clive Shepherd zijn er vier zaken die je moet doen, en vier zaken die je vooral moet laten om lerenden bij e-learning proberen te betrekken. Wat moet je doen? Zorg voor een ‘emotionele’ impact. Het geleerde beklijft beter als er een emotionele lading aan gegeven kan worden (humor, schok, drama, enzovoorts). Vertel verhalen. Ook [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering rond digitale geletterdheid

In het kader van een themanummer van Innovisier over professionalisering in het onderwijs, ben ik laatst geïnterviewd over professionalisering rond digitale geletterdheid. Ik geef daarin aan dat de belangrijkste bekwaamheid m.i. is: de pedagogisch-didactische impact kennen van ICT-middelen. Verder pleit ik voor een integratie van leren en werken, ga ik summier in op de rol [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON John DiMarco creativity 101: Integrating high level cognitive objectives in learning

Great session about using creativity and focusing on the higher levels of Bloom’s taxonomy. I wasn’t able to capture all learning activities for each level of Bloom’s during the session. I will update the mind map when his presentation is available. Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON Nick Floro, the future of elearning in 2015

An incredible amount of trends and tips. There is something for everyone here.       Lees verder
Van Avetica | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Formaat video thumbnail aanpassen in Moodle

Moodle heeft de mogelijkheid om heel eenvoudig direct op Youtube te zoeken en een video naar keuze in te voegen. Je doet dit door in de editor te klikken op Media – Blader in opslagruimten en te kiezen voor Youtube […]

Het bericht Formaat video thumbnail aanpassen in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 99 van 112Eerste   Vorige   94  95  96  97  98  [99]  100  101  102  103  Volgende   Laatste