Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief maandag 15 juli 2019

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

E-learning Training
Learning Consultant

inBrain
E-learning ontwikkelaar
Accountmanager

IHE Delft
Senior eLearning Advisor

UNI Learning Nederland
e-Learning Developer

UP learning
Account Manager (senior)
Learning Consultant
 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

16-7-2019 - 30-7-2019
Training E-learning ontwikkelen met Articulate Storyline

18-7-2019
Articulate 360 webinar

22-8-2019 - 23-8-2019
Articulate Storyline Certified Training – Basic

29-8-2019
Articulate Storyline Certified Training - Advanced

5-9-2019 - 6-9-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic (België)

19-9-2019 - 20-9-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic

24-9-2019
Moodle Basis training

24-9-2019
Articulate Learning Lab

26-9-2019 - 26-9-2019
Articulate Storyline Certified Training - Advanced

8-10-2019
Moodle Beheer training

10-10-2019 - 11-10-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic

15-10-2019
Lectora Learning Lab

18-10-2019 - 18-10-2019
Articulate Storyline Certified Training - Advanced

24-10-2019 - 25-10-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic

19-11-2019
Moodle Basis Training

26-11-2019
Moodle Beheer Training

28-11-2019 - 29-11-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic

5-12-2019 - 6-12-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic

12-12-2019 - 12-12-2019
Articulate Storyline Certified Training - Advanced

Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

   

Achtergronden Marktspelers

De 3 mythes rond videoleren

   

Blogs Marktspelers
De afgelopen maand hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

 
E-learning training
SCARF: Motivatie in e-learning: Deel 5
E-learning Training: NRTO Keurmerk!

Faculty of Skills
Nieuw in communicatietraining: feedback door artificial intelligence
Professioneel communiceren in een vrijwilligersorganisatie
Winkel onderscheidt zich met goed getraind personeel
Hoe we participatie trainingen boven de 80% kregen
‘Pistool op bureau: wij gaan eens even praten’
We zijn allemaal poppen in een poppenkast
Appreciative inquiry: train uit te gaan van het goede

Avetica
Moodlemoot Global 2019 Barcelona
Moodle 3.7 is uit
Updates van Moodle 3.6.4 en 3.5.6
Ned-Moove maakt doorstart
Open Education Consortium – Nederlands en Moodle tintje
OpenEdu als nieuwe Moodle Partner
 

 
Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.
 

 


Rubens gaat wandelend leren

Columnist Wilfred Rubens gaat vaker wandelen. Om podcasts te beluisteren zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen. Rubens begint stap voor stap in podcasts te geloven. Had hij aanvankelijk twijfels bij het nut voor leren, inmiddels denkt hij daar genuanceerder over. Lees verderop in deze nieuwsbrief zijn overwegingen en lees wat redenen kunnen zijn om ook podcasts te beluisteren of te gaan maken.

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Workplace Learning
Design Thinking in L&D
Modern Learning in Six Words
Enable learning at work
Framework for Workflow Learning
Insightful framework on Workplace Learning
Personalize Corporate Training With Videos
Reinventing Organizational Learning
Corporations Turn to MOOCs
The Future of Human Work
Future of Work: mindset shift

Microlearning
Microlearning and Gamification
Microlearning for Software Training
Microlearning Can Help In Soft Skills Training
Microlearning: Constructive Change To Corporate Training

Education
Neuroscience of EdTech Learning
4 models to reinvent Higher education
EdTech - the future of Higher education
Has EdTech Affected Student Outcomes?
Over-educated, Underemployed
Framework For Student Motivation

Learning & Teaching
e-Learning: Next Global Revolution
Biggest Challenges eLearning Professionals
Chatbots and Learning
4 types of Flipped Learning
Getting Started with Blended Learning Videos

Tools
Authoring Tools: Realities and Concerns
Users’ Thoughts on Authoring Tools
Are learning experiences only for an LXP?
Best Slow-Motion Video Apps
5 free apps to improve your writing

Overig
150 Free Online Business Courses
  

 

Nieuwsberichten Marktspelers

Een overzicht van de bijdragen die de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl hebben geplaatst.

Future Learning
Hoe houd je jobhoppers vast?

IMC
IMC Learning Suite slaagt voor vergelijkingstest

E-learning Training
Ons team is gegroeid!

Faculty of Skills
Gespreksvaardigheden trainen in HO
Professioneel communiceren in vrijwilligersorganisatie
Hoe we participatie trainingen boven de 80% kregen

UP learning
Je wilt geen Netflix, je wilt een schrijver
Emotie van klant in goede banen leiden
Het LMS als snoepwinkel

SkillsTown
Gratis webinar: stress & veerkracht
Motivatie om gemotiveerd te blijven
21st century skills scan van SkillsTown en Brainport Eindhoven
De kracht van motivatie met Anton Philips
7 manieren om een leerlijn in te zetten
21st century skills scan van SkillsTown en Brainport Eindhoven
Persoonlijke kracht

The Courseware Company
Lectora beste ontwikkeltool van 2019
NetDimensions Gebruikersdag 2019
Lectora Publisher en Inspire 18.1
Handige nieuwe functies in Articulate 360
Totara Learn bij WML
Gamification Learning Lab
Bronkhorst Training Centre
Terugblik Totara Learning Lab

Let’s Learn!
Nieuwe website Let’s Learn
The Learning/doing gap
When AI becomes a part of our daily lives
Is het verhaal van Ebbinghaus wel waar?
Top 25 Influential Learning Professionals
A beautiful mind
Learning & Development thema EAPM
Education and the multiplier effect
Modular Education Revolutionizes How We Learn
How To Accelerate Client Learning
70:20:10 Model: Enhance with Technology
People + Technology = Performance
Learning Is a Learned Behavior  


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers

 

Oproep van de Nationale AI-cursus

De Nationale AI-cursus heeft in korte tijd 11.000 cursisten bereikt en 61.000 unieke bezoekers. Aantallen waarop menig aanbieder jaloers zou zijn. Maar de initiatiefnemers van deze gratis, laagdrempelige cursus over de impact van kunstmatige intelligentie willen meer. Begin dit jaar, bij het lanceren van de cursus, spraken zij de ambitie uit om 1% van de Nederlandse bevolking te bereiken. Als we uitgaan van de bevolkingsteller van het CBS, dan mikt de Nationale AI-cursus op meer dan 170.000 deelnemers. Er is dus nog werk aan de winkel. Vandaar onderstaande oproep van de initiatiefnemers.
AI heeft steeds meer impact op het dagelijks leven en op ons werk. Daarom hebben we de Nationale AI-cursus ontwikkeld. Het doel van de cursus is om een veel bredere groep Nederlanders te laten meedenken en -praten over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Nu blijft deze gedachtewisseling beperkt tot een kleine groep wetenschappers. AI lijkt een ver-van-ons-bed-show, terwijl AI volop in beweging is en veel impact gaat hebben. Des te belangrijker dat we weten wat AI is en wat het kan.
Vandaar een oproep aan iedereen die hart heeft voor leren en ontwikkelen, om actief mee te doen aan het bereiken van die 1% van de Nederlandse bevolking. Denk mee, doe mee vanuit ons ambassadeurschap voor (e-)learning. Hoe?

  • Door naar de cursus te verwijzen op elk opleidingsplatform. Immers dat is de plek waar mensen komen om te leren. Dus heb je een Academie, een LMS, attendeer de bezoekers op deze gratis cursus, die heel positieve feedback ontvangt van de deelnemers. We hebben trailer en losse filmpjes die je kunt gebruiken als aanjager voor de cursus (zie youtube).
  • Door mee te doen in het marketen van de cursus. Het is een visitekaartje voor onze branche (e-learning). Gebruik dit in je campagnes. Bijvoorbeeld zoals FME/UpgradeNL doet in de campagne Maketechyours.
  • Door het liken van onze social pagina’s op linkedin, facebook, twitter.
  • Door het aan te bieden aan je eigen medewerkers.
  • Door je familie en vrienden te laten zien wat e-learning inhoudt. Doordat ze een module gratis kunnen volgen die ook hen aangaat.

Vragen of suggesties? Neem dan gerust contact op met iris@elephantroad.nl


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan.

De afgelopen maand meest gelezen

Nieuw in communicatietraining: feedback door artificial intelligence

Meest gelezen nieuws 
Je zwemdiploma, eindexamen, afrijden, een assessment of eindtoets bij een cursus. Als je iets geoefend hebt, wil je natuurlijk ook weten of je het al kan, ook als het gaat om communicatieve vaardigheden. Met AI probeert men de feedback te automatiseren. Lees het hier.

 

 

NetDimensions Gebruikersdag 2019

Meest gelezen nieuws van marktspelers
We kijken terug op een leuke en inspirerende dag op dinsdag 18 juni in Utrecht. Tijdens de NetDimensions Gebruikersdag, een dag voor én door gebruikers van NetDimensions LMS, genoten ruim 80 bezoekers van een afwisselend programma. De terugblik leest u in dit artikel.

 

Develhub

Meest gelezen blog
Sinds dit jaar zijn NVO2 en NSCU gefuseerd tot Develhub. Beide netwerkorganisaties werken al jarenlang op een prettige manier samen met business partner Next Learning. In deze blog meer informatie over deze fusie.

 

 

Wilfred Rubens' keuze 

In deze rubriek een selectie van de bijdragen die redacteur Wilfred Rubens de afgelopen periode op e-Learning.nl heeft gepubliceerd. Voor een volledig en actueel overzicht verwijzen wij naar de rubriek Bloggers of naar zijn weblog.

Hoe kun je ervoor zorgen dan deelnemers online cursussen vaker met succes afronden?
Een kader voor leren en ontwikkelen (bespreking Jane Hart’s framework Modern Workplace Learning)
Wat zijn bekwaamheden van de toekomst en wat betekent dit voor het onderwijs?
Review Toolkit als hulpmiddel bij aanbesteding en implementatie van de digitale leeromgeving
AI gebruiken om aantekeningen bij instructies te maken? Niet doen!
Meta-studie: flipping the classroom is veelbelovende didactische aanpak (mits…)
Heeft online contact (synchroon, asynchroon) dezelfde waarde als face-to-face contact?
Moeten we het bij onderwijsinnovatie hebben van het commercieel onderwijs?
Wat is goede feedback?
Didactische eigenschappen en beperkingen van e-learning

Wilfred Rubens is zelfstandig en onafhankelijk adviseur. Hij helpt organisaties met het versterken van leren en ontwikkelen met behulp van ICT.

 

Longreads op het web

Op e-Learning.nl, in de rubriek Nieuws van Congressen vind je verdiepende bijdragen over e-learning. Nieuw de afgelopen periode:

Research Map: the Latest In Learning (Digital Promise)
Informal Digital Learning (Digital Futures)
Future of the Classroom (Google for Education)
Future of Education and Skills 2030 (OECD)
Future of learning and higher education (Delphi Survey)
Higher Education Research & Development: Vol 38, No 4
Guide to Personalized and Adaptive Learning (Axonify)
Findings from Online College Students 2019 (LearningHouse)
Emerging Technologies (World Economic Forum)
Human Capital Trends 2019 (Deloitte)
Future of Work (Deloitte)
Stephen Hawking's Ph.D. Thesis (Open Culture)

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

 

Wandelend leren

Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt. Voor wie het zich nog herinnert: de term is een samentrekking van iPod (Apple’s mp-3 speler) en broadcast.
Een podcast is een geluidsbestand dat je online kunt beluisteren of kunt downloaden Je kunt je abonneren op podcasts en je wordt automatisch geïnformeerd als een nieuwe editie is verschenen. Aanvankelijk waren het amateurs die op die manier radiouitzendingen gingen maken. Vervolgens zijn ook professionele makers podcasts gaan maken. Nadat het nieuwe ervan af was, nam ook de populariteit ervan in ons land snel af.

Tot voor kort. De laatste jaren worden podcasts weer vaker gemaakt, en beluisterd. Volgens Mary Meekers internet trends is het aantal luisteraars in de VS de laatste vier jaar verdubbeld. De laagdrempelige publicatiemogelijkheden via iTunes en Spotify dragen ongetwijfeld bij aan dit succes.

Podcasts worden ook gebruikt als leermiddel. Persoonlijk was ik hier geen liefhebber van. Het kost mij te veel tijd om te ontdekken of ik een podcast de moeite waard vind. Een blogpost heb ik heel snel diagonaal gescand om te ontdekken of de bijdrage relevant voor mij is.

Veel mensen beluisteren podcasts in de auto. Als ik auto rijd, heb ik mijn verstand liever bij het verkeer. Je kunt namelijk niet aandachtig naar een gesproken tekst luisteren en tegelijkertijd veilig rijden.

Wiskunde-docent Jörgen van Remoortere beluistert podcasts over onderwijs daarentegen tijdens het wandelen. Dat is nog gezond ook. Podcasts zijn zeer geschikt om al wandelend te beluisteren. Probeer maar eens weblogs te lezen tijdens wandelingen.

Vanuit het oogpunt van didactiek is ook veel te zeggen voor podcasts. Lerenden schijnen namelijk zorgvuldiger naar een gesproken tekst te luisteren, dan dat zij een geschreven tekst van een beeldscherm lezen. Volgens Donald Clark bevinden podcasts zich in de niche tussen lange tekst en korte video. Podcasts zijn volgens Clark geschikt voor het behandelen van meer conceptuele kennis, waarbij ideeën en discussies van belang zijn. Hij meent dat experts via podcasts meer complexe gedachten en kwesties kunnen toelichten, waarbij echte discussies of verhalen het leren kunnen bevorderen met diepere reflectie en vanuit verschillende perspectieven: ‘Relying on spoken language alone often gives them a depth that other media don't carry’.

Volgens Clark zijn er veel meer redenen waarom podcast vaker gebruikt zouden moeten worden voor leren: • Het beluisteren van podcasts is gemakkelijk te doen.

  • Verbale communicatie is meer natuurlijk en authentiek dan geschreven tekst. Deze vorm van communicatie leidt tot verdieping.
  • Je hebt het gevoel alsof je een intiem gesprek aan het afluisteren bent. Je bent sterk gefocust op de inhoud.
  • Er is sprake van een beperkte cognitieve belasting.
  • Het gesproken woord stimuleert de verbeelding.
  • Je kunt er gemakkelijk aantekeningen bij maken. Je wordt niet afgeleid door beeld.
  • De lerende heeft controle over het tempo van leren, en de inhoud.

Aandachtspunten zijn:

  • Je kunt kiezen voor een monoloog (lastig aandacht vasthouden), een dialoog, discussies of afleveringen.
  • De geluidskwaliteit is sterk van invloed op het leereffect.
  • Podcasts moeten authentiek zijn, energiek, vol passie. Overgeproduceerde podcasts kunnen dodelijk zijn.
  • Zorg voor een goede voorbereiding (technisch, inhoudelijk door bijvoorbeeld vragen voor te bereiden).
  • Gebruik eventueel muziek aan het begin en eind (voor de herkenbaarheid). Voorkom echter dat muziek afleidt.
  • Zorg voor een duidelijke structuur. Voorkom dat je passages opnieuw gaat opnemen.
  • Nieuwe technologieën kunnen ook automatische transcripties ontwikkelen.

Er zijn dus voldoende redenen om podcasts serieuzer te nemen als leermiddel. Laat ik maar eens beginnen om vaker te gaan wandelen.

Wilfred Rubens