Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van UP learning | 28-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Je wilt geen Netflix voor leren. Je wilt een schrijver.

Je wilt geen Netflix voor leren. Je wilt een schrijver.

Op 14 en 15 mei vond de eerste EMEA Gebruikersconferentie van Totara plaats. Met Totara Learn en Totara Social is dit één van de snelst groeiende aanbieders van open source Learning Management Systemen. Het doel van deze dagen is om gebruikers elkaar te laten ontmoeten en inspireren. Verhalen uit en voor de praktijk. Mij leverde dat 5 inzichten op die ik graag voor je samenvat. Maar voordat we bij de ‘Netflix van Leren’ komen, wil ik eerst Totara complimenteren met hun keuze om authenticiteit voorrang te geven boven mooie marketing praatjes. Eerder was ik bij Learning Technologies geweest, waarin je ondergedompeld wordt in een gigantisch marketingcircus. Ik ging naar Elliot Masie, die schitterde in een Broadway achtige musical setting. En ik ging naar DevLearn in Las Vegas, wat een flitsende wereld op zichzelf is. Opvallend aan de Totara conferentie was voor mij de transparante en oprechte manier waarop Totara, de gastsprekers en klanten zich presenteerden.

Inzicht 1

Wat is de plaats voor tijdelijke werknemers* in ons leerlandschap?

* tijdelijke werknemers zoals uitzendkrachten, consultants / freelancers

Lori Niles-Hofmann zette voor mij de toon van de dag met haar inleiding over 'het sociale leercontract'. Op een humoristische manier wierp zij een blik op de gevolgen van de enorme groei aan tijdelijke werknemers. Als we een vaardigheid missen, huren we iemand in met als grote voordeel dat je niet hoeft te investeren in training. En met als grootste nadeel dat je niet investeert in training. De realiteit: medewerkers zijn niet goed opgeleid, omdat we tijdelijke arbeidskrachten aannemen. En deze zijn onvoldoende opgeleid, omdat ze tijdelijk zijn. Wie betaalt hen tenslotte om een bedrijfstraining te volgen. Dit alles met het resultaat dat specifieke vaardigheden schaarser worden en dit veroorzaakt steeds meer problemen.


Inzicht 2

We hebben vrijheid van leren nodig. Alleen open-source kan dit bieden.

Ik moet toegeven dat ik een klassieke open-source-evangelist ben. Ik gebruik GIMP voor het bewerken van mijn foto's, VLC voor alle video en Notepad ++ als een tekstverwerker. Je kunt meer lezen over wat open-source software en de algemene voordelen.

Lars Hyland (Chief Learning Officer bij Totara) ziet de leerbehoeften veranderen. Een groot deel kan (naar mijn mening) alleen worden opgelost met behulp van open-source software.

  • We gaan van oplossingen die generiek zijn (one-size-fits-all) naar gedifferentieerde oplossingen.
  • We gaan van bedrijfseigen oplossingen naar open oplossingen
  • We gaan van een fase waarin de leverancier de controle heeft over in een fase waarin de klant de controle heeft.
  • We gaan van een tijd waarin we veel investeren, vervolgens stagneren en dan stoppen en opnieuw beginnen, naar een tijd waarin we investeren, ons continu aanpassen en waarbij we voordelen 'stapelen'.

Alle vier verbeteringen zijn gekoppeld aan een situatie waarin je zelf de code bezit, de code kan wijzigen en op elk gewenst moment naar een andere leverancier kan overstappen. Een situatie die erg in het voordeel is van de klant. Leveranciers kunnen niet langer hun klanten afhankelijk maken met een 'software-lock-in'. Om klanten te behouden, zullen zij meer moeten doen.

Lars Hyland:

Bekijk eens de resultaten van de Red Hat-enquête van Chief Technology Officers (CTO's) over hun mening en gebruik van Open Source software. 69% gelooft dat het voor hun organisaties zeer of extreem belangrijk is. Nog eens 20% vindt het belangrijk.

Als je meer wilt lezen over de keuze voor een open leertechnologieplatform, lees dan het artikel 'Why enterprise open source is the strategic choice for your learning technology platform' van Lars Hyland.


Inzicht 3

Ik wil geen Netflix van leren.

Ik moet toegeven dat het al een tijdje in mijn gesprekken en keynotes zit (shame, shame I know your name): 'The Netflix of Learning'. Voor mij kwam het grootste inzicht van deze conferentie van Lori Niles-Hofmann. Zij legde het verschil uit tussen het model van Netflix en een Netflix voor corporate leren. Netflix wil dat je gedachteloos video’s consumeert en zo lang mogelijk op het platform blijft. Daarom begint een nieuwe aflevering nog voordat de aftiteling begint. Als leerprofessionals willen we precies het tegenovergestelde bereiken: overdracht van het leren (kennis, vaardigheden of gedrag) op de meest effectieve manier. Het is inderdaad precies het tegenovergestelde!

Lori had meer praktische tips om een ​​e-learning- of leertraject zo efficiënt en effectief mogelijk te houden:

  • Gebruik leercampagnes en leer van goede voorbeelden uit de marketing.
  • De juiste toon aan de eindgebruiker: waarom zou je een avatar gebruiken als je die nooit ziet in normale websites of software? Behandel volwassenen als volwassenen.
  • Gebruik data om je doelgroep te begrijpen. Neem bijvoorbeeld de gebruikte zoekwoorden als startpunt voor het maken van je leerinhoud. Dit kan heel specifiek zijn, bijvoorbeeld: 'Toner 6655 vervangen'.
  • Wees voorzichtig met het introduceren van spelelementen als dat alleen omwille van gaming is.

Inzicht 4

Investeer in het vertellen en schrijven van verhalen.

Vertellen we een boeiend verhaal tijdens het ontwerpen van e-learning? Stel je jezelf deze vraag weleens? Want waarom produceren we nog vaak 'dia na dia' e-Learning, waarbij het onderwerp en de inhoud leidend zijn? We moeten leerervaringen afstemmen op de context van de lerende en verhalen gebruiken om het te maken.

Door metaforen of analogieën te gebruiken, is informatie gemakkelijker te begrijpen, bijvoorbeeld: de maag van een walvis is zo groot als een Fiat 500. En schrijf 'nieuwsgierig' over je onderwerp, zoals een journalist. Een tijdje geleden las ik een artikel over 'rondhangjournalistiek', wat in feite neerkomt op vijf stappen.

  • Zoek een plek waar niks aan de hand is.
  • Ga erheen zonder vooropgezet plan.
  • Spreek daar met iedereen.
  • Spreek mét mensen, niet over ze.
  • Stop pas wanneer je zelf meent dat het verhaal af is.

Ik moedig de copywriters voor 'learning' aan deze stappen te doorlopen. Zo kom je tot zinvolle verhalen die passen in de context waarover je schrijft. Dus in plaats van rigide interviews in een ziekenhuis af te nemen, loop je rond om betere verhalen te ontdekken.


Inzicht 5

Klanten hebben mooie verhalen te vertellen!

  • AG Barr gebruikt een systeem met de naam Anders Pink om artikelen automatisch te publiceren.
  • Thermo Fisher Scientific maakt een transitie naar een ‘skills-gap oriented’ leerplatform. Er zijn grote uitdagingen, omdat de meeste LMS'en meer een uitserveerplatform voor leermiddelen zijn, dan dat ze de leemte in competenties opzoeken. Om dat laatstxe te doen, moet het juiste raamwerk van competenties definiëren. Ook moet je nadenken over wat iemand moet doen aan leren op de werkplek en wat te maken heeft met een formele beoordeling. Dit kunnen twee verschillende werelden zijn.
  • Kaya Connect is een wereldwijd leerplatform van de Humanitarian Leadership Academy met meer dan 400 cursussen. Een indrukwekkende hoeveelheid inhoud in verschillende vormen.
  • Chatbots zijn vrij eenvoudig te implementeren. Voeg ze als add-on toe en probeer het uit. Je kunt bijvoorbeeld direct beginnen met het gebruik van Chatfuel. En wist je dat je eenvoudig zelf een chatbot kunt maken met Typeform?
  • Virtual Reality is de hype voorbij en zet de volgende stap. Ook omdat de hardware snel goedkoper wordt. Probeer het eens zelf uit.

Heb ik een inzicht gemist? Stuur me een bericht en ik voeg het toe. Totara deelt de presentaties en documentatie van deze conferentie via de Totara Community website (je hebt wel een account nodig).


Dit artikel is ook op de website van UP learning gepubliceerd.


Jonathan Koek
Senior Learning Technology Consultant

www.uplearning.nl 
Tel: 088 - 44 66 700
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jonathankoek/ 
e-mail: info@uplearning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.