Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Faculty of Skills | 30-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe we de participatie in onze trainingen boven de 80% kregen

Hoe we de participatie in onze trainingen boven de 80% kregen

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze meedoen aan je training, de training afmaken en hoe check je of ze er ook nog iets van opgestoken hebben? Een bekend probleem bij met name e-learning is de gebrekkige participatie. Deelnemers beginnen gewoon niet, of klikken even wat rond maar maken de training nooit af. Aan welke knoppen kun je draaien om de participatie in je training omhoog te krijgen?

Participatie in TrainTool

Gemiddeld ligt het participatiepercentage van TrainTool-trainingen van Faculty of Skills boven de 80%. Een mooi resultaat, waar we doelgericht aan werken. Door jarenlange ervaring weten we deelnemers te activeren en te motiveren om de training af te maken. We zetten een aantal belangrijke tips voor je op een rij. 

participatie-illustratie-new

Kick-off: de kop is eraf

Door samen de eerste stap te zetten, wordt de groep deelnemers enthousiast, weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt en kunnen vragen beantwoord worden. Zo'n gezamenlijke aftrap is natuurlijk ook bevorderlijk voor de sfeer in de groep. Vrijwilligers van het Rode Kruis houden de kick-off van hun TrainTool-training bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst aan de vooravond van de Nijmeegse Vierdaagse. 

Scan: weten waar je staat

Met een scan kan worden aangetoond hoe de deelnemer ervoor staat. De uitkomst van de scan kan een indicatie geven van de gemaakte groei, of zwart op wit vaststellen wat het niveau van de deelnemer is. Door de scan klassikaal te maken weten alle deelnemers hoe de online training werkt en wordt weerstand weggenomen. NS zet de klassikale scan bijvoorbeeld in bij een training over veiligheidscommunicatie. 

Klassikaal trainen: samen de diepte in

Bij een blended leertraject vindt een deel van de training klassikaal plaats, en een deel wordt door de deelnemers individueel getraind. Het lijkt verleidelijk om deelnemers de theorie zelf te laten doornemen met een e-learning, om dan samen in een klaslokaal het geleerde toe te passen in rollenspellen. Maar dat is niet effectief; deelnemers komen niet genoeg aan de beurt om écht te kunnen oefenen. Laat deelnemers communicatieve vaardigheden vooraf oefenen in TrainTool, om vervolgens gezamenlijk te verdiepen. 

Belonen en spelen: het moet wel leuk blijven

Natuurlijk mag een training ook gewoon leuk zijn. Gamification-elementen zoals punten, badges en een competitie tussen afdelingen vergroten de participatie. Bedenk wel wat je beloont en waar je om wil strijden. Zorg dat de aandacht uitgaat naar de inspanning, niet de kale scores. De training bij Lekkerland is een goed voorbeeld van hoe onderlinge competitie succesvol wordt ingezet. 

Deadlines: en nu écht

Jouw deelnemers zijn ook maar mensen. Zet een heldere en haalbare deadline voor de training en blijf daar bij. TrainTool geeft regelmatig een seintje als de training nog niet voltooid is, of als de deelnemer achter raakt met de voortgang. Ook de studenten aan de Wageningen Universiteit krijgen van ons een reminder. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.