Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 11-06-2019 | Article Rating | (2) reacties

Is het verhaal van Ebbinghaus wel waar?

Is het verhaal van Ebbinghaus wel waar?

Ebbinghaus kennen we van de Vergeetcurve. Zeker door de opkomst van performance support is zijn naam een veel geroepen naam door verkopers van leerplatforms, geheugentrainers en andere elektronische leermiddelen. Ebbinghaus wordt steeds aangehaald als de man die voor het eerst ontdekte dat we niet alles wat we horen ook onthouden en dat we door herhalen alsnog dingen kunnen onthouden.

In dit artikel (Learning strategy: why the best way to engage learners is with storytelling) bediscussieert Nick Shackleton-Jones dat Ebbinghaus zijn onderzoek verkeerd interpreteerde. En dat de beste lerenden leren van verhalen in plaats van uit het hoofd leren. Interessant om te lezen. We zijn bij Let’s Learn! er over uit dat Shackleton-Jones zeker gelijk heeft, maar dat Ebbinghaus zijn verhaal ook klopt. We zijn benieuwd wat jij vindt van de verschillende standpunten en hopen op je reactie.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Göran Kattenberg
Van Göran Kattenberg | 11-06-2019
Een groter probleem met het onderzoek van Ebbinghaus is dat het maar op één proefpersoon is gebaseerd, namelijk hijzelf. Niet echt valide onderzoek dus. En dat de stimuli bestonden uit nonsens woorden, dus niet echt vertaalbaar naar de dagelijkse praktijk. En in de dagelijkse praktijk is er weinig sprake van herhaling (behalve dan het journaal, het nieuws en de reclame). Waar het meer om gaat is leren te leren. D.w.z. de juiste dingen eruit pikken, en de rest weg te gooien en daarvan een goed verhaal maken (bijvoorbeeld door aantekeningen te maken). B.v. de autocoureur Lewis Hamilton maakt na elke ronde in de training aantekeningen op papier en leest deze na of gebruikt deze om nog verder verbeteringen door te voeren. Actief participeren en leren dus, het liefst nog niet alleen (zoals Ebbinghaus 110 jaar geleden) maar in teamverband. Van elkaar leren ook.
Helma van den Berg
Van Helma van den Berg | 12-06-2019
Göran, dank voor je reactie. Ik zie daarin dat je nog meer weet van Ebbinghaus dan Nick Shackleton-Jones en ik. Dank voor de nuttige toevoeging, het zet het onderzoek van Ebbinghaus duidelijker neer. Leren is complex, je moet het zeker leren. Herhaling is daar eveneens een onderdeel van, naast intervisie en sociaal leren of in teamverband leren. Dat maakt dat leren ook zo inspirerend is.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

29-05

A beautiful mind

Door: Let’s Learn!
29-05

IMC Learning Suite slaagt voor internationale vergelijkingstest

Door: imc information multimedia communication
30-05

Wie krijgen de SURF Onderwijsawards?

Door: de Redactie
03-06

Maken MOOCs hun beloften waar?

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.