Gemeente Rotterdam: snel operationeel met Onfire
‘Uiteraard! Daarvoor moet je zijn bij cluster W&I, domein Inkomen en dan afdeling Beheer en daar het team Heronderzoeken.’
Snap jij het nog? Denk eens terug aan je eerste periode bij een nieuwe werkgever. Na een warm welkom start je met je eerste meetings en taken. Al gauw vliegen de termen en afkortingen je om de oren. Na een paar maanden kan je eindelijk een beetje meepraten, maar ben je vaak alsnog afhankelijk van ervaren collega’s om je wegwijs te maken in de rest van de organisatie. Herkenbaar? De gemeente Rotterdam besloot hier met Bright Alley’s OnFire Onboarding verandering in te brengen.
OnFire?
Met de OnFire onboardingsapp zijn nieuwe medewerkers op een eenvoudige en overzichtelijke manier snel operationeel. Door de inhoud gefaseerd en in kleine stukjes aan te bieden, raakt de medewerker niet overweldigd met nieuwe informatie. De informatie is eenvoudig terug lezen en op ieder device te bekijken. Dit alles voor een effectieve start.
Bij het cluster Werk & Inkomen (W&I) van de gemeente Rotterdam werken ruim 2.000 medewerkers. Dit cluster bestaat uit 12 afdelingen met teams in diverse vakgebieden. Al deze teams zijn een schakel in de dienstverlening aan de burgers van Rotterdam en de klantreis die de burger maakt als deze in contact komt met W&I. Door de veelheid aan teams en de verschillende rollen & diensten was er onbekendheid over en weer. Juist het bekend zijn met elkaars expertise en het werken over de teamgrenzen heen draagt bij aan de excellente dienstverlening die de gemeente Rotterdam aan haar burgers wil leveren.
Daarom besloot Bright Alley niet de afdelingen, maar de burger centraal te stellen in de oplossing. De oplossing sloot daardoor ook mooi aan bij de visie van W&I om meer ketenbewustzijn te creëren. Zo werd niet alleen de medewerker ondersteund, maar wordt de burger straks ook beter geholpen.
Van preboarding, de eerste werkdag tot de eerste 100 dagen bij gemeente Rotterdam
Bij gemeente Rotterdam lopen allerlei initiatieven om medewerkers goed mee te nemen tijdens hun eerste maanden. De app is nu onderdeel van deze rijke mix en dient vooral als introductie bij het cluster W&I.
De medewerker krijgt in de app op vijf momenten informatie aangeboden aan de hand van een aantal fictieve burgerprofielen uit Rotterdam:
Door een week vóór de eerste werkdag al met de app te starten, voelt de medewerker zich direct betrokken bij de organisatie en kent op de eerste dag al een deel van de afdelingen en kan daardoor sneller meepraten en -doen. Om de dag wordt een nieuwe casus aangeboden. Zo wordt de medewerker in de eerste dagen niet overladen met informatie, maar is wel snel op de hoogte.
Ook de huidige medewerkers aan de bak
Na het gebruik van de app waren de opdrachtgevers van de verschillende afdelingen van W&I direct enthousiast. Ze hadden nieuwe inzichten opgedaan, ondanks dat sommigen al jaren werkzaam zijn bij het cluster. Hieruit groeide het idee om aanvullend een infographic te ontwikkelen voor alle medewerkers.
In een infographic (zie hierboven) wordt op een overzichtelijke manier de reis van de burger binnen de afdelingen van W&I weergegeven. Door fictieve beschrijvingen van Rotterdammers leren medewerkers meer over de keten. Via deze reboarding wordt ook de kennis van huidige medewerkers opgefrist.
Naast de vlammende start voor nieuwe medewerkers, is ook het vuurtje bij zittende medewerkers opnieuw aangewakkerd. Win-win!
Enthousiast geworden? Of benieuwd naar de mogelijkheden voor onboarding voor je eigen medewerkers? Meer informatie vind je hier of neem contact op met Bright Alley.
Deze case is ook te lezen op de site van Bright Alley.