Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief zondag 22 april 2018

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

UP learning
Senior Account Manager 

BAM Infra
Fieldcoach 

The Courseware Company
Inside Sales 

BeOne Development
Account Manager BeOne eWorks

BeOne Development
E-learning Developer

Aflatoun
E-Learning and digital content developer (curriculum)

Précon
E-learning designer

Précon
E-learning consultant

TinQwise
Business Developer digitaal leren

HBtraining
Blended Learning Consultant
Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.

 


Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

24-4-2018
Next Learning 2018
24-4-2018
Platform Onderwijs & Facilitair
11-5-2018
Lectora Learning Lab
14-5-2018
Moodle Basis training
15-5-2018
Masterkl@s voor schoolleiders 3
15-5-2018
Training E-learning ontwikkelen met Articulate Storyline
30-5-2018
Moodle Beheer training
1-6-2018
Studiedag Nieuws of Nonsens in de klas
12-6-2018
Cursussen ontwerpen in Moodle
14-6-2018
Articulate Storyline Training
28-6-2018
Workshop Interactieve content met H5P in Moodle
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 


Blogs Marktspelers Q1
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

E-learning training
Het SCARF-model in e-learning | Deel 1: S van status 

Splintt
In de steek gelaten door de wetenschap
Leerstijlen bestaan niet
2017 goed afgesloten? Hoe je ook op je werk 2018 goed kunt inluiden
 

TrainTool
Trainingen evalueren nieuwe stijl: het Learning-Transfer Evaluation Model
Dé leertrend van 2018: always-on learning. Maar hoe?
5 voorspellingen over communicatietraining en soft skills in 2018
4 misverstanden over communicatie trainen voor grote groepen
Hoe meet je communicatieve vaardigheden online?
Collega-vriendelijkheid: net zo vanzelfsprekend als klantvriendelijkheid?
 

Avetica 
Belangrijke minor release Moodle 3.3 en 3.4: AVG voorbereid
Moodle Privacy (12): Privacy instellingen van Moodle, wie is verantwoordelijk?
Moodle Privacy (11): Ketenaansprakelijkheid en open source
Moodle Privacy (10): Upgrade je Moodle site vanwege privacy by design
Moodle Privacy (9): Voorbeeld waarom bewustwording zo belangrijk is
Moodle Privacy (8): Stel Global Search en de rechten van de rollen goed in
Update 3.4.1 van Moodle Mobile: download alle cursussen voor offline gebruik
Moodle Privacy (7): GDPR behoorlijke impact voor alle plugins
Moodle Privacy (6): Tool voor Verwerkingsregister AVG
H5P Essay nieuw content type
Datum Moodlemoot 2018 bekend
Moodle aanmeldingsplugin goedgekeurd en beschikbaar
Moodle Privacy (5): Toegang data door derde partijen?
Moodle Privacy (4): Toets je kennis van de AVG
Moodle Privacy (3): Leergegevens zijn bijzondere persoonsgegevens?
Toegang tot cursus na voltooiing andere cursus
Moodle Privacy (2): Zorg voor dataminimalisatie
MoodleNet een nieuwe ontwikkeling
Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof?
Toegang geven of beperken na voltooien cursus
Het voordeel Guest Cohort in Moodle!
Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.4
Moodle toets modus Uitgestelde feedback met uitleg
Gebruik Moodle toetsvragen in je content
Updates van Moodle 3.4 en 3.3 beschikbaar
Moodle certificaat plugin
Rechtenvrije afbeeldingen zoeken
Maak zelf interactieve oefeningen in Moodle met BookWidgets


Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.

 


 


Column: sprookjes en nepnieuws

Waarom geloven L&D’ers zo vaak in sprookjes? is de titel van de column van Wilfred Rubens die deze nieuwsbrief afsluit. Naar aanleiding van het boek Urban Myths about Learning and Education van Pedro de Bruyckere, Casper Hulshof en Paul Kirschner, zoekt Rubens naar een verklaren waarom L&D’ers zo graag theorieën omarmen, die in werkelijkheid slechts sprookjes blijken te zijn. Je kunt ook concluderen: niets menselijks is L&D’ers vreemd. Sprookje beheersen de wereld. Sprookje is een eufemisme voor nepnieuws. En met dat soort sprookjes kun je zelfs president van de Verenigde Staten worden. Of we dat binnen ons vakgebied ook willen…..

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat er de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Trends
Six trends that impact L&D in 2018 and beyond
Top 7 Corporate Training Innovations Making The Biggest Impact In 2018
7 Ed Tech Trends to Watch in 2018
Implications of Gartner’s Top 10 Tech Trends of 2018 for Education
Top 10 Legal Tech Trends in 2018
4 Ways the Future of Learning Is Changing
What Learning Will Look Like In 20 Years
What Will the LMS of the Future Look Like?
Innovation in the Business of Higher Education
What is the future of for-profit higher ed?
Tools, trends from TechShare LIVE!  

Workplace Learning
The no. 1 Reason why Employees Work Harder
Workplace Learning: collaboration between L&D, managers and individuals
Next Generation L&D: From ‘Learning’ To ‘Performance’
10 reasons to modernize workplace training
Survey: L&D in the Modern Workplace
The Myth of The Learning Organisation
Getting Serious about eLearning
Adult learning theories
3 Myths About Personalized Professional Learning  

EdTech
Top 10 IT issues, 2018: The remaking of Higher Education
How does Digitalisation Affect the Universities
What Edtech Companies Can Learn From Netflix
To Make It In Edtech, You Have To Understand The Education Sector
This Plan to Disrupt Education Is Different
The Promise - and Limits - of Ed Tech
Apple to Reclaim the Education Market
Lessons Learned From Teaching With Multiple Digital Tools
Connecting Student Services to Promote Student Success
Strategies for Creating a Successful Online Classroom
Have you ever asked your students how they learn?
Virtual Reality, the Next Generation of E-Learning
Educational Technology Standards and Frameworks
EdTech companies that are disrupting Higher Education
A professor explains why he won't teach online
Why I Teach Online (Even Though I Don't Have To)

Flipped Learning
The Rise of Flipped Classroom Learning
Flipped Learning Beginner's Guide for Teachers
7 Time Saving Strategies for the Flipped Classroom
Successful Theory of Teaching is Reborn for Flipped Learning
Flipped Classroom Research


MicroLearning
Micro-Learning: Why Aren’t You on the Bandwagon?
Guild Report Shares Expert Views on State of Microlearning
Microlearning, Macrolearning. What does research tell   


Brain
Teach The Way The Brain Learns
The Adolescent Brain
Older adults grow just as many new brain cells as young people
Brain can reveal who your true friends are

Overig
How Blockchain Will Transform Credentialing (and Education)
10 Common Learning Myths That Might Be Holding You Back
Humans Wanted: online learning and skills development
A Futuristic Look at Assessing Learning
Astronaut Training App Could Earn You a Real-life Trip Into Space
Learning Transfer Model
7 Digital Learning Theories and Models You Should Know
How Long Should Your eLearning Module Be?

 

Longreads op het web Q1

Onderstaande digitale boeken en rapporten kwam de redactie de afgelopen periode tegen. Een (klein) deel van de e-boeken is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten adresgegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Teaching for the Future (OECD)
The Changing Landscape of Online Education (Eduventures Research)
Learning Analytics: Innovating for Sustainable Impact (EDUCAUSE)
Edu Trends Augmented and Virtual Reality (Observatory)
Ten Principles of Effective Online Teaching (Faculty Focus)
2018 Global State of Digital Learning in Higher Education (Schoology)
European HighEd: Impact of Past and Future Policies (EU)
Teachers as Designers of Learning Environments (OECD)
From Analytics to Adaptive Learning: K-12 Business Models & Opportunities (Clarity Innovations)
A Visual Guide to Creating Beautiful Slides (Visme)
Strategies To Win The War On Learning (Modern Learners)
The 2018 Key Issues in Teaching and Learning (EDUCAUSE)
L&D: Trends, predictions & resolutions for 2018 (UpsideLMS)  

 

Nieuwsberichten Marktspelers Q1

Een overzicht van de bijdragen die de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl hebben geplaatst.

VCANederland
VCA-training online volgen bij VCANederland 

SkillsTown
Zo laat Provincie Noord-Brabant een online academie werken
Succesvolle actie laat provinciemedewerkers online leren
5 tips voor een succesvolle werktoekomst
500 cliënten Voedselbank Groningen kunnen kosteloos studeren
Dit moet jij weten over de AVG
Waarom micro-leren zo populair is
Een professionele pitch geven
Medewerkersbetrokkenheid vergroten met beoordelingsgesprekken
Is jouw organisatie klaar voor de AVG?
Zo leer je het meest efficiënt
Overzie jij de impact van de veranderende privacywet?  

Let’s Learn!
4 ways to use microlearning in your training program
Zijn er nieuwe trends in online leren?
Hoe leren Managers in de UK?
Microlearnings zorgen dat La Red meer impact heeft
Hoe motiveer je tot leren?
Learning technologies 2018 uk: wat is hot en wat moeten we ermee?
How do managers really learn?
Bite-Sized Learning Vs. Microlearning
Met microlearning meer retentie?
Queen of microlearning aan het woord
VR of AR moet passen bij behoefte  

TrainTool
4 misverstanden over communicatie trainen voor grote groepen
5 voorspellingen over communicatietraining en soft skills in 2018
Hoe meet je communicatieve vaardigheden online?
Hoe verplicht ik mijn training?

Minderheid werknemers maakt voornemens voor persoonlijke ontwikkeling
Schools of niet: maak je online training verplicht  

The Courseware Company
Learning Technologies
Learning Lab, interactieve middag voor Articulate en Lectora gebruikers
Hoe verbeter je de prestaties van je werknemers?  

UP Learning
Doorontwikkeling Moodle en Totara
Corporate Videoplatform: why, how and what

E-learning Training
E-learning Training ontvangt het NRTO-keurmerk!

New Heroes
Interview New Heroes over online leren

RMMBR
Al voorbereid op de nieuwe Europese privacywet ?

Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in het afgelopen kwartaal op de site het meest is gelezen.

Nationaal Opleiding & Ontwikkeling Congres 2018

Op 28 mei wordt de 12e editie georganiseerd van het O&O congres. Het nationale event voor de HRD-professional die wil leren hoe je medewerkers stimuleert zich te ontwikkelen en hoe je leeractiviteiten effectief inzet.

What’s next in O&O? Lees het op de site van pwnet.nl

 

De afgelopen maand meest gelezen

Zo leer je het meest efficiënt

Meest gelezen nieuws 
Fraaie infografic van SkillsTown met 5 tips om sneller te studeren. Bekijk het hier.

 

Minderheid werknemers maakt voornemens voor persoonlijke ontwikkeling

Meest gelezen nieuws van marktspelers
Hoewel ieder jaar veel van ons weer goede voornemens maken, gaat dit niet op voor persoonlijke ontwikkeling. 56 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers heeft afgelopen jaar niet voor zichzelf bedacht welke vaardigheden of kennis ze wilden verbeteren. Lees het in dit artikel.

 

Mag je als docent nog digitale tools gebruiken als de AVG van toepassing wordt?

Meest gelezen blog
Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van toepassing. Vanochtend vroeg Amber Walraven (@amberwalraven) op twitter zich af of docenten nog verschillende digitale tools mogen gebruiken. In deze blogpost gaat Wilfred Rubens uitgebreider in op dit onderwerp.

 

Columns en cases Q1

Vijf mythes rond microlearning

Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn bespreekt 5 mythes over microlearning. Cynische opleiders noemen microlearning een hype die weer snel overwaait. Velen omarmen het en zien microlearning als de oplossing voor alle leerproblemen. In deze column lees je wat er klopt van de mythes en wat niet.

Hoe maak je een leercampagne met impact? Just do it!

De wereld om ons heen verandert snel en de mensen veranderen mee, stelt InBrain. Steeds meer gebeurt digitaal, mensen zijn altijd ‘aan’. Hoe zorg je er in deze wereld voor dat je met een leerinterventie de aandacht grijpt van mensen? En uiteindelijk zorgt dat ze ergens goed of beter in te worden?

VU Canvas Café: gaat het werken?

De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft Blackboard als online leerplatform ingeruild voor Canvas. Maar hoe zorg je er voor dat docenten het nieuwe platform (breder) gaan gebruiken? De VU organiseert daarvoor sinds vorige maand bijeenkomsten onder de naam Canvas Café. Hoofdredacteur Harm Weistra stelt daar een aantal kritische vragen bij.

Is 360 VR de heilige graal ?

Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn ging naar een bijeenkomst over 360 virtual reality. Levert 360 VR de oplossing om mensen aan het leren te krijgen in een levensechte situatie, vraagt zij zich af. Of zitten er beperkingen aan deze manier van leren?

Olympische Spelen? Leer het Wilhelmus in de klas!

"Een nare vloek houdt het koninkrijk in zijn greep. Er is al jaren niet gezongen en iedereen slaapt. Maar er is hoop. De klas kan het koninkrijk redden door vier uitdagingen aan te gaan…" Dat is het begin van de online workshop over het Wilhelmus die Splintt ontwikkelde en die samen met een docentenhandleiding gratis ter beschikking wordt gesteld.

Rabobank over online training: ‘Confronterend, maar zó waardevol’

Bankzaken worden steeds vaker online geregeld, klantcontact is waardevoller dan ooit. Rabobank definieerde drie competenties die medewerkers moeten bezitten. Om hun niveau op deze gebieden te bepalen, ontwikkelde TrainTool een online scan en trainingsprogramma.

 

 

Nieuwsberichten Congressen Q1

Een overzicht van de bijdragen van onze congrespartners die de afgelopen periode op e-Learning.nl zijn geplaatst.

Next Learning, Den Bosch
eBook Leren Leren
Lees jij wel efficiënt?
Ready to learn!
Twee verraderlijk simpele technieken voor een optimaal lerend brein
Brillen ruilen om te kunnen leren
Leren leren, waar begint leren? Hoe krijg je iemand aan het leren?
Learning analytics (1): van Beter naar A
Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen
Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel
Zo laat je een online academie werken
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.11
Infographic: 5 tips om effectiever te studeren
4 tips: jouw online academie een succes
Oei, ik groei..
Haal meer rendement uit een training!

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.10
Whitepaper: “Hoe staat het met het Leer- en Ontwikkelbeleid in Nederland?”
Top 3: samen leren leren in de praktijk
De e-moderator: online onderwijs begeleid je in 3 stappen

Zie ook de rubriek Nieuws van Congressen

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.



Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Waarom geloven L&D’ers zo vaak in sprookjes?

Wilfred Rubens

In het boek Urban Myths about Learning and Education beschrijven Pedro de Bruyckere, Casper Hulshof en Paul Kirschner een flink aantal veronderstellingen over onderwijs en leren die niet ondersteund worden door wetenschappelijk bewijs. De focus van Pedro en zijn vrienden ligt op onderwijs, maar veel van deze mythes hebben ook betrekking op leren en ontwikkelen (L&D). Bovendien zijn veel van deze fabels al jaren als ‘mythe’ bekend. Toch kom je deze ‘L&D’-sprookjes dagelijks tegen.

Zoals het feit dat je bij learning design rekening moet houden met verschillen in leerstijlen. Dit is zo’n nonsens dat Will Thallheimer jaren geleden een prijs heeft uitgeloofd voor degene die kan aantonen dat inspelen op leerstijlen leidt tot betere leerresultaten. Of neem de leerpiramide die suggereert dat we 10% van wat we horen onthouden, 20% van wat we lezen, 30% van wat we zien, enzovoorts. Een laatste voorbeeld is de taxonomie van Bloom die als piramide wordt weergegeven, terwijl de beste man zelf geen piramide heeft gebruikt.

Hoe komt het toch dat we blijven geloven in veel van die mythes rond leren? Volgens mij zijn hier verschillende oorzaken voor.

  1. We houden van simplificaties. Ze vergroten het gevoel van grip op een complexe werkelijkheid. Dat biedt (schijn)zekerheid.
  2. Onderzoekers publiceren hun bevindingen vaak niet in media die toegankelijk zijn voor mensen uit de L&D-praktijk. Veel artikelen zijn alleen tegen hoge kosten te bestuderen, en ontoegankelijk geschreven. Ik heb ooit eens een discussie gevoerd met een universitair onderzoeker over vakpublicaties en wetenschappelijke publicaties. Behalve dat de wetenschapper uitsluitend werd ‘afgerekend’ op wetenschappelijke artikelen, stelde hij ook dat het er niet om ging gelezen te worden. Het ging om het schrijfproces.
  3. We nemen onvoldoende tijd en gelegenheid om ons daadwerkelijk te verdiepen in achtergronden door artikelen te bestuderen. We gaan liever af op mondeling overgedragen informatie. Die vaak (te) vereenvoudigd wordt gepresenteerd.
  4. Consultants vertalen concepten en theorieën in modellen en methodieken. Ze worden er financieel afhankelijk van. Dan wordt het heel lastig om afscheid te nemen van een aanpak, als blijkt dat het onderliggende idee een mythe is.
  5. L&D’ers hebben vaak een andere expertise dan leren en opleiden. Ze hebben zich vaak niet echt verdiept in leertheorieën.
  6. Leerprofessionals houden vaak van een bepaalde manier van leren en opleiden. Terwijl deze manier dus deels gestoeld is op fabels.
  7. Opvattingen over leren en ontwikkelen zijn vaak gebaseerd op diep gewortelde overtuigingen en persoonlijke ervaringen met leren. Argumenteren is dan een beperkte strategie. Volgens hoogleraar Eugène Sutorius wint een mooi verhaal het altijd van logica en argumentatie (afhankelijk van een aantal factoren). Piramide-analogieën zijn mooie verhalen. We vinden ze herkenbaar en bruikbaar binnen onze context.
  8. Wetenschappelijke bewijsvoering is niet altijd eenduidig en soms contra-intuïtief.

In deze oorzaken zit ook de sleutel tot de oplossing. Die oplossing is niet ‘meer argumenteren’ maar luisteren naar en vragen stellen over overtuigingen, en verhalen vertellen (maar geen sprookjes).

Wilfred Rubens

Bronnen
De Learning Styles Challenge
Een wat langer stuk over de taxonomie van Bloom
Kritiek op de leerpiramide
Why Professors Doubt Education Research
Waarom wint een sprookje altijd van de argumenten?