Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Wat gaat technologie het onderwijs bieden?
Van de Redactie | 11-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat gaat technologie het onderwijs bieden?

EdTech is mede door de lockdowns niet meer weg te denken uit het onderwijs. Wat zijn op het gebied van EdTech de trends en ontwikkelingen die we in de komende kunnen verwachten. Marnix Broer – CEO en founder van het Nederlandse EdTech-platform StudeerSnel – zet de verwachtingen in een ar... Lees verder
Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning

Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didac... Lees verder
Videogebruik voor e-learning en webinars stijgt
Van de Redactie | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Videogebruik voor e-learning en webinars stijgt

Door de coronacrisis gebruiken marketeers vaker video’s voor e-learning en webinars. In 2019 maakte minder dan de helft van de bedrijven gebruik van een webinar, in 2020 organiseerde 62 procent van de organisaties er minstens één. Dit blijkt uit de Online Video Monitor 2020 (OVM), een jaarlijk... Lees verder
China verbiedt smartphones in school
Van de Redactie | 09-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

China verbiedt smartphones in school

Het Chinese ministerie van Onderwijs heeft bevestigd dat het verbod op smartphones in scholen van kracht blijft. Op 15 januari werden telefoons er verboden voor leerlingen jonger dan vijftien jaar. Dat meldt het staatspersagentschap Xinhua. Het Chinese ministerie van Onderwijs stelde het smartphonev... Lees verder
Goed online onderwijs vraagt veel meer dan video-lessen
Van de Redactie | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Goed online onderwijs vraagt veel meer dan video-lessen

Het verplaatsen van lessen naar het internet is niet voldoende om te kunnen spreken van kwalitatief goed online leren. Een offline cursus online zetten is pas een eerste kleine stap. Dat is de boodschap van Rich Demillo en Steve Harmon van Georgia Tech’s Center for21st Century Universitie... Lees verder
“Gebruiker vaak vergeten bij digitale toepassingen”
Van de Redactie | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

“Gebruiker vaak vergeten bij digitale toepassingen”

Bij nieuwe digitale toepassingen vergeten we vaak de gebruiker, stelt Nick Degens van de Hanzehogeschool in het Dagblad van het Noorden. Degens is lector aan de Hanzehogeschool Groningen en houdt zich o.a. bezig met het bedenken, ontwikkelen en het gebruik van toepassingen als virtual reality (VR) e... Lees verder
Gaat je online cursus geld opbrengen?
Van Let’s Learn! | 07-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gaat je online cursus geld opbrengen?

Corona heeft impact op ons allemaal. Veel trainers die gewend waren om voor de groep te staan verzorgen nu online cursussen of maken hun eigen e-learning. Dat is bewonderenswaardig, het getuigt van wendbaarheid. Vaak  krijgen we bij Let’s Learn! de vraag of we denken of de cursus wel... Lees verder
Opleidingen Metaalbewerking: 12x vaker online
Van de Redactie | 05-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opleidingen Metaalbewerking: 12x vaker online

Werknemers in de metaalbewerking volgden in 2020 twaalf keer vaker een online training dan in 2019. Dat schrijft metaalnieuws.nl op basis van gegevens van OOM (Opleiding Ontwikkeling Metaalbewerking). OOM geeft aan: ‘De positieve ervaringen die zijn opgedaan met online leren, smaken bij veel b... Lees verder
Meer studenten in het hoger onderwijs
Van de Redactie | 04-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Meer studenten in het hoger onderwijs

Dit studiejaar staat een recordaantal van ruim 817.000 studenten ingeschreven aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen. Het aantal hbo'ers steeg met 10 procent tot bijna een half miljoen, het aantal wo'ers steeg met 8 procent tot ruim 327.000. Volgens de Vereniging van Universiteiten... Lees verder
VR en AR: de stand van zaken
Van de Redactie | 04-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

VR en AR: de stand van zaken

Benieuwd naar de mogelijkheden van VR en AR (virtual en augmented reality)? Op de site van Emerce staat een uitgebreid artikel van Erdinç Saçan over wat ook wel mixed reality wordt genoemd. In het artikel een overzicht en voorbeelden van de vele toepassingen. Hier alvast de conclusie van Saçan: &... Lees verder
Werken Flash animaties niet meer in leermodules?
Van Future Learning | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken Flash animaties niet meer in leermodules?

Adobe Flash heeft vanaf 31 december 2020 officieel End Of Life-status! Er komen voor Flash geen security-updates meer en je kan vanaf begin 2021 het Flash programma ook niet meer downloaden. Het afspelen van Flash animaties in je browser is niet meer mogelijk. Het is daarom mogelijk dat je proble... Lees verder
Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met... Lees verder
Conferentie Nederland Digitaal online
Van de Redactie | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Conferentie Nederland Digitaal online

De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal is van 8 tot en met 10 februari 2021 online bij te wonen. Na aanmelding is het programma volledig online te volgen op het platform Let’s get Digital. Een overzicht van het programma is te downloaden. De jaarlijkse conferentie... Lees verder
Tacit knowledge in onboardingtrajecten
Van Let’s Learn! | 02-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tacit knowledge in onboardingtrajecten

Iedereen heeft kennis die moeilijk over te dragen is. De zogenaamde tacit knowledge, de onbewuste kennis of ontastbare kennis. Het is een vorm van individuele kennis die 'in het hoofd zit' en moeilijk overdraagbaar is. Het is de kennis waarvan je wilt dat nieuwe medewerkers die snel krijgen ... Lees verder
Landelijk platform voor digitaal leermateriaal
Van de Redactie | 02-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Landelijk platform voor digitaal leermateriaal

SURF lanceert edusources, dé plek waar docenten en studenten digitale (open) leermaterialen kunnen delen en hergebruiken. Dankzij meerdere instellingen is er nu één landelijk platform met een divers aanbod van leermaterialen passend bij een vakgebied of opleiding. Instelling en vakcommunities die... Lees verder
Jaap Sluijter in bestuur AtHand (serious games)
Van de Redactie | 01-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Jaap Sluijter in bestuur AtHand (serious games)

Jaap Sluijter is benoemd tot Commercieel Directeur van AtHand, een specialist in het ontwikkelen van games voor het bedrijfsleven. In zijn nieuwe rol wordt hij verantwoordelijk voor het uitbouwen van het klantennetwerk van AtHand. AtHand – opgericht in 2003 – richt zich op het ontwikkele... Lees verder
Lancering platform voor studiedata in HO
Van de Redactie | 01-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lancering platform voor studiedata in HO

Versnellingsplan.nl lanceert op 4 februari de website doe-meer-met-studiedata.nl. Het Versnellingsplan is een samenwerking van de Vereniging van Universiteiten, Vereniging Hogescholen en SURF. De lancering op 4 februari vindt plaats middels een webinar. Tussen 10.00-11.00 lanceer... Lees verder
Kan blockchain e-learning meer effectief maken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan blockchain e-learning meer effectief maken?

Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain t... Lees verder
Wat is een LRS Learning Record Store?
Van Future Learning | 25-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat is een LRS Learning Record Store?

Een Learning Record Store, of LRS, is een systeem dat wordt gebruikt in combinatie met xAPI (Experience Applicatie Programming Interface) om leerervaringen van mensen te verzamelen, op te slaan en op te halen. Een LeerOpslagPlaats voor alle mogelijke leeractiviteiten. API is een eLearning-specifica... Lees verder
Waar vind je goede foto’s en illustraties voor je project?
Van Let’s Learn! | 25-01-2021 | Article Rating | (2) reacties

Waar vind je goede foto’s en illustraties voor je project?

Om een e-learning aantrekkelijk te maken gebruiken we graag beeld. De kracht daarvan hoeven we niemand uit te leggen. Daarom is het ook belangrijk om de juiste beelden en sfeer neer te kunnen zetten met de beelden die je kiest. En dat is in de praktijk vaak weer lastig. Hoe vaak is het ons niet over... Lees verder
Pagina 35 van 294Eerste   Vorige   30  31  32  33  34  [35]  36  37  38  39  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

25-06

Introductie AI-fluency framework

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.