Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ook dit jaar heeft de Educause weer een trendrapport gepubliceerd, waarin ‘emerging technologies and practices’ binnen het hoger onderwijs centraal staan. Opvallend is echter dat zij nu voor een werkwijze gekozen hebben die tegemoet komt aan een belangrijk kritiekpunt op eerdere versies.
De auteurs zijn namelijk afgestapt van de discutabele ‘time-to-adoption’-benadering (binnen hoeveel jaar zal een technologie breed geadopteerd zijn?). In plaats daarvan gebruiken ze nu meer ‘bewijs’ (het gaat daarbij veelal om cases), data en vier scenario’s over hoe het hoger onderwijs er in 2030 uit kan zien. In een nieuw hoofdstuk vind je ook reflecties op de mogelijke invloed van de trends en ontwikkelingen op verschillende groottes en typen instellingen over de hele wereld. Verder heeft men een handige mindmap (pdf) gemaakt.
Het rapport begint met een inleiding en een handige samenvatting. Daarna gaat men in op algemene trends waarmee het hoger onderwijs te maken heeft. Deze trends zijn in drie categorieën onderverdeeld:
Sociaal
Technologisch
Economisch
Ook gaat men in de het Horizon report editie 2020 in op:
Trends in hoger onderwijs
Politieke trends
De zes belangrijkste technologische ontwikkelingen en praktijken zijn:
Interessant hierbij is dat het rapport per ontwikkeling aandacht besteed aan dimensies van adoptie (kosten, acceptatie door medewerkers, risico, impact op leren, ondersteuning voor gelijkheid en inclusie). De auteurs geven hier ook verschillende voorbeelden bij.
Opvallend is ook dat ‘blockchain-technologie’ slechts één keer wordt genoemd.
De vier scenario’s zijn:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar