Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Leertechnologie wordt vaak gebruikt voor het geven van instructie. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri stellen echter dat actief leren met mobiele technologie studenten kan helpen creatiever te worden. Aan de hand van interviews met docenten en aan de hand van de analyse van een aantal cursussen ontdekten de onderzoekers dat de creativiteit van studenten het meest werd versterkt door docenten die hun studenten in staat stelden om in teamverband technologie te gebruiken om een nieuw product of idee te bedenken.
Mizzou News vat de bevindingen samen. Ik heb echter ook het artikel in Computers & Education gelezen.
Een voorbeeld van zo’n product is een app die een groep geschiedenisstudenten heeft gemaakt. Deze app leert gebruikers virtueel over de geschiedenis rond de Berlijnse Muur. Door het ontwikkelen van deze app verbeterde de creativiteit van studenten, en ontwikkelden zij begrip over de inhoud.
De onderzoekers hebben als uitgangspunt dat het belangrijk is dat studenten dankzij hun studie ook creatiever worden. Creatieve mensen zouden namelijk beter in staat moeten zijn om op een innovatieve manier oplossingen te bedenken voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. In hun bijdrage onderscheiden zij zes ontwerpprincipes voor creativiteit in het hoger onderwijs:
Zij gebruiken het “didaktik design framework” voor het analyseren van cursussen en voor het houdt van interviews. Dit kader bestaat uit de volgende elementen:
De onderzoeksvragen zijn:
Op basis van hun analyse onderscheiden zijn drie typen didactische ontwerpen:
Volgens de onderzoekers helpt het onderzoek docenten na te denken over de manier waarop zij hun bestaande cursussen vormgeven. De onderzoekers pleiten voor een meer betekenisvolle didactische aanpak met leertechnologie, waarbij studenten in staat zijn om in teamverband met creatieve en nieuwe oplossingen te komen.
Jahnke, I. & Liebscher, J. (2020). Three types of integrated course designs for using mobile technologies to support creativity in higher education. In: Computers & Education, Volume 146, 2020, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103782.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar