Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Expert: Max Mertens, Leer-Datascientist De vertaler: Marcel de Leeuwe (voor de ‘vertaling’ naar ons leervak!) Als...
Het bericht Data-kennis: Belangrijke nieuwe competentie voor L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.28 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik heb regelmatig aandacht besteed aan het monitoren van (leer)gedrag door scholen, en de grenzen die daarbij worden opgezocht en m.i. ook worden overschreden. The Guardian besteedde verleden week uitvoerig aandacht aan de praktijk van ‘digital surveillance’ binnen Amerikaanse scholen.
Brandon shared the insights he learned as a learning manager at Home Depot and Delta on living, working and learning
Donald Taylor is (among other things) the Chairman of the Learning and Performance institute. David discussed the trends that emerge from the surveys they do.
Bob Mosher did an exclusive Dutch session this morning at Learning 2019
At Learning 2019 there is a separate extra track for a group of 45 Dutch learning people. I was allowed to join their sessions. The first session was with Elliot Masie. Elliot sold the event last year, but at 69 he is still amazing.
Eliot started by showing his presentation, which was just this slide:
I made my notes during this session in this mind map:
Onlangs heeft de befaamde Silicon Valley criticaster Evgeny Morozov The Syllabus gelanceerd. Deze nieuwssite wil de beste en meest relevante bronnen rond belangrijke thema’s ontsluiten. Een mooi initiatief. Maar toch knaagt iets bij mij.
Maurits Martijn heeft voor De Correspondent een zeer uitvoerige rapportage geschreven over de lancering van The Syllabus.
Op 12 november 2019 werk ik mee aan aan de onderwijsconferentie van NRC Live over de Toekomst van Onderwijs. Ter gelegenheid daarvan heb ik met Gerard Mertens (decaan en hoogleraar bij de Open Universiteit) een opiniestuk geschreven dat ik ook op mijn blog wil publiceren.
De afgelopen week zijn we een paar dagen weg geweest in eigen land. Afgelopen zaterdag zijn we naar Bloemendaal gegaan, woensdag 23 oktober waren we weer thuis.
We hadden in Bloemendaal een leuk hotel geboekt (Hotel Bleecker).
De vraag ‘waartoe is het onderwijs op aarde?’ is zo oud als het onderwijs zelf. Sla een boek over de geschiedenis van het onderwijs erop na, en je kunt niet anders dan concluderen dat er altijd vanuit verschillende invalshoeken claims op het onderwijs worden gelegd.
Een paar wetenswaardigheden wil ik graag delen.
Ik ben begonnen met bloggen omdat ik aan den lijve wilde ervaren, hoe dit destijds nieuwe medium werkte.
Mijn weblog is mijn belangrijkste leermiddel.
De r is in de maand! De winkelstraten laten zich versieren door duizenden lichtjes, sinterklaas heeft alvast een boot met pepernoten vooruit gestuurd en het in de knoop getrokken lichtsnoer van de kerstboom mag bijna van zolder. We bewegen ons voorzichtig richting de feestdagen en maken ons op voor de […]
Het bericht Schrijf u in voor de Moodle trainingen in november! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.
Door Carolien van Blitterswijk, AWVN & Rino Schreuder, tijdschrift MD Eigen regie, zelfmanagement of eigenaarschap: allemaal ‘toverwoorden’...
Het bericht Nieuwe tool van werkgeversvereniging AWVN: faciliteert regie over de eigen ontwikkeling verscheen eerst op nextlearning.nl.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Mariël Rondeel De meeste van ons kunnen...
Het bericht Tjipcast: Hoe ontwerp je een goed leertraject? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Deze video van Bright informeert je over de werking van een algoritme. Verder illustreert de video dat algoritmen allesbehalve perfect zijn. Maar ook dat algoritmen snel beter worden.
Het is weer eens hoog tijd voor een editie van Wilfred’s reflecties op technology enhanced learning. In deze podcasts mijmer ik hardop over ontwikkelingen die ik signaleer met betrekking tot het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Dit keer becommentarieer ik #EduTok,
Zijn Massive Open Online Courses nu wel of geen succes? Dat is afhankelijk hoe je er naar kijkt.
Alex Usher is buitengewoon negatief over MOOCs, en verklaart ze “well and truly dead”.
Als het gaat om de implementatie van nieuwe technologie dan krijgt het onderwijs weleens het verwijt, technologie enhanced learning traag te adopteren. Het bedrijfsleven kan er echter ook wat van, zo blijkt uit de adoptie van xAPI. Terwijl deze technologische specificatie toch zo veel belovend is.
Door Isabel De Clerq In de lijst “100 Top Tools for Learning” (2019 – 13e editie) van...
Het bericht Social Learning binnen én búíten je organisatie! Durven we dat wel!? Jawel, doen! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle kondigt definitieve integratie H5P aan is eerst gepubliceerd op Avetica.
Keynote door Remko van der Drift, Faalkundige Is falen leuk? Nee natuurlijk niet! Failure sucks but it...
Het bericht Durf het beste uit jezelf te FALEN! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Volgens Graig Weiss zijn er 1300 ‘learning systems’ te krijgen. Hij heeft er 85 opgenomen in een database.
Graig Weiss evalueert jaarlijks ‘learning systems’. Daarbij gaat het om applicaties zoals leermanagement systemen of learning experience systems (die hij liever ‘digital learning platform’
Het bericht Moodlemoot Benelux 2019 gaat niet door! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het artikel AI, ethics and classrooms of the future besteedt aandacht aan de invloed van digitalisering van het onderwijs, maar laat ook zien dat (onderwijs)instellingen daarbij oog hebben voor ethische aspecten en voor andere aspecten dan jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt.
Het bericht Crowdfunding actie voor rapportage Questionnaire is eerst gepubliceerd op Avetica.
Onderstaande column schreef ik voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, editie juli 2019. Over podcasts beluisteren, tijdens het wandelen.
Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt.
Je kunt online tal van interessante video’s vinden die betrekking hebben op didactiek, leerstrategieën en het gebruik van leertechnologie. De afgelopen dagen werd ik op twee bronnen geattendeerd.
In de eerste plaats werd ik -via Larry Ferlazzo–
Het bericht Moodlemoot Benelux op 23 oktober verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op 24 en 25 oktober 2019 organiseert de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit in Heerlen de 2e editie van het symposium Learning and Innovation in Resilient Systems (LIRS).
Vanuit verschillende perspectieven en verschillende disciplines,
Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is echter voor verbetering vatbaar. Waardoor kenmerkt effectieve professionele ontwikkeling zich? Wat zijn geleerde lessen van een ervaren schoolleider en opleider op dit terrein?
Eric Sheninger heeft ruime ervaring als docent,
Technologische ontwikkelingen zoals sensortechnologie, artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) en big data maken het mogelijk om het leren vergaand te monitoren en ook automatisch interventies te plegen. Er zijn echter grenzen aan wat we op dit terrein moeten willen.
Pedro de Bruyckere plaatste onlangs een video over het gebruik van headsets in China die het concentratievermogen van leerlingen zichtbaar maken.
Verleden week verscheen het SURF-paper (pdf) over een nationale aanpak van open badges in het onderwijs. SURF kiest hierin voornamelijk voor een formele benadering van open badges. Je kunt echter ook een heel andere benadering kiezen, die badges niet gelijkstelt aan mini-certificaten.
‘Engagement’ van lerenden is een complex fenomeen dat dikwijls in verband wordt gebracht met effectief leren en met het voorkomen van verzuim en uitval. Melissa Bond en Svenja Bedenlier hebben een conceptueel raamwerk ontwikkeld waarin zij ook kijken naar de relatie met leertechnologie.
Virtual reality en augmented reality hebben specifieke toepassingsmogelijkheden voor leren, opleiden en onderwijs. Er kleven echter ook beperkingen aan, die er toe leiden dat VR en AR voorlopig nooit grootschalig zullen worden gebruikt.
Anthony Burns heeft zich op verzoek van een klant verdiept in,
Bij het ontwikkelen van een blended leertraject komt ontzettend veel kijken. Natuurlijk moet de inhoud van het programma gemaakt worden, maar om echt succesvol te zijn moet je je aandacht verdelen over tal van gebieden. Dat kun je niet alleen. In onze whitepaper lees je alles om goed beslagen ten ijs te komen. Van de samenstelling van het projectteam, tot een evaluatie waar écht iets uit te halen valt.
Organisaties investeren gezamenlijk een vermogen in ‘leren en ontwikkelen’ (L&D), terwijl je kritische opmerkingen kunt maken over de effectiviteit en efficiëntie daarvan. Je moet echter niet suggereren dat er zo iets is als één aanpak die altijd werkt. Vooral als die aanpak ook nonsens bevat.
Van 2015 tot en met 2019 is bij de Radboud Universiteit het programma ICT in het Onderwijs uitgevoerd. In het kader van dit programma is onder meer een nieuwe digitale leeromgeving ingevoerd. Maar er is veel meer gebeurd. Een fraai digitaal magazine biedt zicht op de resultaten.
Vandaag heb ik in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT weer een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.
De groep deelnemers was afkomstig van vijf onderwijsinstellingen.
Een kleine leuke opdracht Leuk dat je meedoet aan de webinarreeks over knowmadisch werken. Het eerste webinar is met Harold Jarche (woensdag 9 oktober om 20.00 uur) en met hem kijken we naar de vraag: hoe zorg ik dat ik relevant en up-to-date blijf als professional? Het belooft een interactief uur te worden. Om […]
Het bericht Aanloop naar het webinar met Harold Jarche op 9 oktober verscheen eerst op Ennuonline.
Vanavond was het weer zo ver. Mijn stamcafé, Café Jos, organiseerde weer de opening van het bokbier/bockbier seizoen. Welke bier was vanavond naar mijn mening de winnaar?
Ik ben in de loop van de jaren groot liefhebber geworden van bokbier.
Next Learning Valley organiseert samen met Universiteit Maastricht, vanaf 21 oktober aanstaande, een gratis Engelstalige ‘Massive open online course’ (MOOC) over learning analytics.
De initiatiefnemers willen door middel van deze MOOC deelnemers in staat stellen zelfstandig de eerste stappen te zetten op het gebied van learning analytics in hun eigen organisatie of onderwijsinstelling.
Op 5 en 6 november 2019 vinden de Onderwijsdagen plaats. Aan de vooravond, op maandag 4 november, vindt het Edubloggersdiner in Nijmegen plaats.
Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren.
Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan:
Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op het gebied van distance / virtual training,
De eminent grise van online leren, Tony Bates, is bezig met het herzien van zijn boek ‘Teaching in a Digital Age’. Op dit moment publiceert hij concept-hoofdstukken van nieuwe hoofdstukken voor commentaar en feedback. Zoals de bijdrage over virtual en augmented reality.