Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik voor de derde keer in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.
Dit keer hebben deelnemers van drie mbo-instellingen aan de masterclass deelgenomen.
Ik ben eerst in het algemeen ingegaan op de invoering van technologie ondersteund onderwijs als onderwijsinnovatie. Daarbij zijn verschillende zaken van groot belang:
Ik heb daarbij benadrukt dat je het gebruik en de toegevoegde waarde van leertechnologie in lijn moet brengen met je strategische doelen.
Behalve het leggen van een relatie met strategische doelen, is het ook belangrijk om te werken aan attitude, bewustzijn (waartoe deze innovatie?) en deskundigheid van medewerkers.
Vaak proberen we aan ‘attitude, het bewustzijn en de deskundigheid medewerkers’ te werken via studiedagen, trainingen en/of online cursussen. Deze aanpak heeft echter een aantal tekortkomingen:
Het kan echter ook anders. Ik heb daarom mijn WICER-model gepresenteerd waarin werkplek leren, informatieverwerking, coaching, educatie en reflectie integraal aan bod komen. Daarbij heb ik benadrukt dat i-coaches bij verschillende onderdelen van dit model een belangrijke rol spelen.
Sterker: onderzoek (Joyce & Showers, 2003 (pdf)) laat bijvoorbeeld zien dat coaching van groot belang is voor transfer van het geleerde tijdens workshops naar de dagelijkse praktijk. Zo blijken docenten die zijn gecoacht, nieuwe strategieën vaker en bekwamer toe te passen dan docenten die niet zijn gecoacht, maar wel dezelfde basisopleiding hebben gehad. Docenten die zijn gecoacht onthouden en vergroten hun vaardigheden bovendien na verloop van tijd. Bij niet—gecoachte docenten is dat niet het geval.
Hieronder vind je mijn dia’s:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar