Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 16-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tools en tips voor de online flip in tijden van corona

Pop-up webinar: de online flip
Hoe bouw je een live workshop of leertraject om naar online? 
Sta jij voor de vraag wat je online gaat doen en hoe?

Omdat veel facilitators en procesbegeleiders momenteel voor deze vragen staan, organiseren we met FCE een pop-up webinar dat precies hierover gaat.
En wel op donderdag 19 maart van 15.00-16.30.

Meer informatie en de link naar het webinar vind je via de FCE website

Ga je lessen en workshops afzeggen of kies je voor online? Het klinkt misschien spannend, maar dit is ook wel het moment om die online aanpak uit te proberen. We zijn allemaal wat zoekende naar vormen om werk en leren zo goed mogelijk door te laten gaan. Dus…doen!

Je les of workshop flippen is een creatief proces. Een goed vertrekpunt is de vraag wat je asynchroon online (ieder op zijn eigen tijd) en synchroon online (samen tegelijk online) wilt doen. Brainstorm-input, vragen of ervaringen verzamelen kan bijvoorbeeld asynchroon in tools als Flipgrid, Padlet, Answergarden of IdeaBoardz. Middels een filmpje of korte online les kun je theorie aanbieden. Of je maakt een quiz met Quizzes of Mentimeter die ieder op zijn eigen tijd doet, waar je vervolgens op een synchroon moment op doorpraat. Leuke is dat je soms met dit flippen de ruimte hebt om dingen die in een fysieke setting lastig zijn nu anders of beter te laten lopen. 

Tools voor synchroon online zijn Zoom, Skype, Google Meet of een tool die binnen jouw organisatie bekend is. Daarnaast zijn er veel tools die minder bekend zijn waarmee je leuke online lessen kunt maken:

  • Eduflow is de komende maanden ook gratis
  • Google classroom is de gratis tool van Google. Je kunt hier heel veel mee. Nadeel is dat iedereen wel een Google account moet hebben of aanmaken. 
  • Blendspace voor online lessen 
  • Blackboard collaborate voor scholen die al met Blackboard werken
  • Edpuzzle voor video lessen met quizzen. Hier een uitleg. 
Voorbeeld van een ‘omgeturnde’ sessie

Ik heb vanmorgen meegedacht over een alternatief voor een werksessie met 10 organisaties en zo’n 5 deelnemers per organisatie. Hij was gepland voor een hele ochtend. Doel van de werksessie is het delen van ervaringen in het werk met gehandicapte kinderen. Ook is het idee dat men in groepjes aan kleine producten werkt. Hoe kan dat online? We kwamen op de volgende vorm: De online werksessie duurt 2 tot 3 uur en heeft een inhoudelijk thema. Er zijn 3 inhoudelijk facilitators en 1 proces/techniek facilitator (dat ben ik)
* We nodigen in aanloop naar de sessie alle deelnemers uit om op een online brainstormmuur als Padlet een belangrijke ervaring met het thema te delen.
* Als de sessie start ontmoeten we elkaar online in een webinarkamer (e.g. Adobe Connect).
* We maken kennis met elkaar (naam op kaart van Nederland, beantwoorden van wat luchtige poll-vragen en interactie in chat) en maken inhoudelijke start door het bespreken van de opbrengst van de online brainstorm. 
* Dan werken alle deelnemers in kleine groepjes een half uur aan het thema. Elk groepje krijgt eigen online werkruimte en de chat is open voor vragen tussendoor.
* Met ‘scherm delen’ bekijken we elkaars opbrengst. We plaatsen kort twee groepjes bij elkaar in een online ‘kamer’ om uit te wisselen en elkaar feedback te geven.
* Aan het eind maken we de oogst op. Dit doen we door belangrijke inzichten te verzamelen en gelijk te verwerken in een infographic. Een tastbaar product aan het eind van deze sessie.

Meer, meer, meer?



Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: