Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Joseph Kessels. Tjip gaat over deze vraag in gesprek met...
Het bericht Tjipcast: Hoe maak je van je van leren en opleiden in een organisatie een aantrekkelijke activiteit? verscheen eerst op nextlearning.nl.
’s Werelds grootste educatieve uitgever, Pearson, heeft vrij recent de resultaten van de Global Learning Survey 2019 gepubliceerd (pdf). Deze publicatie is het verslag van een onderzoek dat Pearson uit heeft laten voeren over opvattingen van lerenden over verschillende onderwerpen met betrekking tot leren,
Het bericht Online peer feedback: leerproces voor gever en ontvanger verscheen eerst op Ennuonline.
Het bericht De reuze impact van (interactieve) online video voor L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Jenny Huijs, TNO & Elise Burger, Building Human Talent. We willen dat onze medewerkers flexibel zijn...
Het bericht Eigen regie op duurzame inzetbaarheid, de aanpak! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag is de eerste Global Moodle Moot van start gegaan in Barcelona. Deelnemers vanuit de hele wereld zijn naar Barcelona gekomen om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen en workshops bij te wonen van verschillende sprekers. Aanwezig zijn deelnemers uit 40 verschillende landen. 82% van de deelnemers komt uit […]
Het bericht Global Moodle Moot #MootGlobal19 is gestart is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.
Het bericht VLOG-les: Zakelijk vloggen als een pro! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Aldo de Pape, founder van TeachPitch. 80% van wat we ontwikkelen is al een keer bedacht...
Het bericht Nieuw Curation Platform – nieuwe speler in leerland! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door Marie-Louise Kok, digital learning expert (met de pumps in de modder!). Kortgeleden verscheen de gratis educatieve...
Het bericht De kracht van video en microlearning – Hoe kom je van idee naar lesmateriaal? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag is Moodle 3.8 uitgekomen. Moodle HQ en ook veel leden van de community hadden 4 weken en 4 dagen nodig om alle functionaliteit te testen. Houd er rekening mee dat de minimaal PHP 7.1.0 nodig is om Moodle 3.8 te draaien. Er zijn vele verbeteringen en nieuwe functionaliteit in […]
Het bericht Moodle 3.8 is uit met integratie H5P is eerst gepubliceerd op Avetica.
Quantum computing is de volgende stap in de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie. Welke (mogelijke) gevolgen zal deze technologische ontwikkeling hebben voor leren en ontwikkelen (voor zover dat we dat in kunnen schatten)?
De bijdrage Google’s quantum bet on the future of AI—and what it means for humanity staat al twee maanden in mijn lijst van interessante (eventueel) te lezen artikelen.
Dankzij The Syllabus ben ik gestuit op een kritisch artikel over ‘facial recognition technology’ binnen het onderwijs.
Dit is de samenvatting:
Facial recognition technology is now being introduced across various aspects of public life.
Gisteren heb ik een oproep gedaan om vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning te delen. Ik heb zelf ook een eigen voorbeeld via een screencast gemaakt. Deze wil ik alvast hier delen.
Ik ben al vele jaren gastdocent binnen de postbachelor opleiding e-learning die de laatste jaren door Avans + wordt aangeboden (daarvoor door Fontys).
Serie blogs Moodle Workplace In een serie blogs wil ik het nieuwe product ‘Moodle Workplace‘ verder gaan bekijken. Zoals ik in het voorjaar schreef, is dit een versie van Moodle die speciaal is ontwikkeld voor het online leren in organisaties. Zeker voor organisaties met meerdere locaties, bedrijfseenheden en managementlagen is […]
Het bericht Moodle Workplace (1): alleen beschikbaar via Moodle Premium Partners is eerst gepubliceerd op Avetica.
E-Learning for Kids is a global, non-profit foundation dedicated to fun and free learning on the Internet...
Het bericht e-Learning for Kids verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik merk regelmatig dat er docenten zijn die het lastig vinden zich een concrete voorstelling te maken van blended learning. Ik ben daarom op zoek naar vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning (online beschikbaar). Deze voorbeelden kun je via dit formulier achterlaten.
Door: Guido Helmershorst, VR-maker | WARP Studio VR is in opmars! Steeds meer bedrijven zetten VR in...
Het bericht Zelf VR maken met 360-video | Na deze sessie kun je het zelfstandig! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag zijn de tweemaandelijkse updates van Moodle uitgekomen. De nieuwe minor releases zijn Moodle 3.7.3, 3.6.7 en 3.5.9 en ze bevatten zoals gewoonlijk kleine verbeteringen en beveiligingsupdates. Per minor releases staan hieronder de release notes. Moodle 3.7.3 release notes Moodle 3.6.7 release notes Moodle 3.5.9 release notes Moodle hanteert het volgende […]
Het bericht Updates van Moodle 3.7.3, 3.6.7 en 3.5.9 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Wat is blockchain en hoe werkt het? Hoe weet je wanneer je blockchain kunt gebruiken? En moet je kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je met blockchain kunt doen,
Het bericht Afscheid van moodle.net, welkom MoodleNet! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Being the CEO of a company that revolves around learning technology I have to watch the trends in Learning & Development. I even have to predict what will be next. I need to be ahead of the game in order to steer my company in the right direction. For this purpose, I made an analysis of the changes that I see and I wanted to share these insights.
This trend started a long time ago with Jay Cross, with his “workplace learning” approach. This was followed by the “70:20:10” trend and is now further enforced with the “Five moments of learning needs”. All these theories are telling us that informal learning is more important than learning, and that performance or behavior is more important than learning.
The times that a company could tell an employee how to develop and what to learn are over. A modern-day employee will set his own route into the future, and determining what, where and when to learn is a part of this. Because of this, the old top-down approach of the L&D department is not working anymore. It is all about facilitating the learner now, thus moving to a bottom-up approach.
Learning used to be about transferring knowledge, that is no longer the case. Knowledge and facts can be Googled. Teaching people this knowledge is not effective anymore. Teaching them where to find this knowledge is step one. But the trend is towards making this knowledge available in the context of the work, in order to improve performance.
Having the knowledge available at your fingertips in a performance support environment is one thing, but we need to teach people what to do with that knowledge, how to change their behavior. It is not about knowledge anymore it is about skills that apply that knowledge in order to increase performance
I have combined these four trends into what I call my “Learning Quadrant”.
In this quadrant, I have plotted the four areas of Learning and Development. Interestingly enough you see all the trends moving away from the “formal” quadrant to informal, skills, support and bottom-up. The main shift at this moment is a move from top-down to bottom-up. This explains the decrease of interest in the (top-down) oriented Learning Management Systems and the increased interest in Learning eXperience systems. It is still about learning and knowledge though.
I believe that moving from formal learning towards knowledge sharing is just an intermediate step. All the main trends indicate that it is all about performance and performance support in the long run. That is where we are heading as an industry.
Door Tjip de Jong. Aan innovatieve ideeën om de positie van HR of L&D te verbeteren in...
Het bericht Hoog tijd voor een nieuwe kijk op leren, maar…hoe dan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Organisaties die aan de slag gaan met technology enhanced learning, zijn bezig met verbeteringen en innovaties. De strategie die men daarbij kiest is er vaak één van experimenten en professionalisering. Als je ‘performance’ op de werkplek echter wilt verbeteren, dan heeft het weinig zin om je alleen te richten op het vergroten van de deskundigheid van medewerkers.
Dit was de titel van een drukbezochte kennissessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens de conferentie “Toekomst van Onderwijs” van NRC Live. Tijdens deze sessie ben ik onder meer ingegaan op ontwerp-principes voor e-learning die een bijdrage kunnen leveren aan het hanteerbaar maken van uitdagingen van e-learning.
Op 23 september 2019 heb ik een eerste bloemlezing geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI). Het aantal relevante artikelen dat over dit onderwerp verschijnt is zo groot, dat ik aan dit onderwerp alleen een weblog kan wijden. Onderstaande bijdrage is een tweede bloemlezing waarin ik weer vier bijdragen over AI kort samenvat.
De afgelopen tijd heb ik bij verschillende instellingen gesprekken gevoerd met docenten die vanwege een aantal redenen aarzelen om hoorcolleges te vervangen door blended learning waarbij video een belangrijke rol speelt. Deze docenten wijzen bijvoorbeeld op het zeer arbeidsintensieve karakter van het ontwikkelen van kennisclips en screencasts.
Gamification blijkt in vergelijking met andere vormen van online leren verschillende onderwijskundige voordelen te hebben. Dat blijkt uit een niet heel erg grootschalig onderzoek, door middel van learning analytics.
Tony Bates heeft een, naar zijn zeggen,
Een aantal jaren geleden kwam ik weleens voorbeelden tegen van het gebruik van hologram-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologie heeft tot dusver niet echt een voet aan de grond gekregen binnen L&D of onderwijs. Gaat dat spoedig veranderen?
Workshop met Laura van den Ouden van Expert Trainers en Gilles Leidelmeijer, Zeiler. Laura is NOBTA Trainer...
Het bericht Eigen regie bij medewerkers: 3 werkende principes verscheen eerst op nextlearning.nl.
Houd bij het ontwikkelen van microcredentials vooral de lerende voor ogen. Dat is de belangrijkste boodschap van Kathleen deLaski in As the Microcredential Market Booms, Don’t Forget the Learner. Zij ontwikkelt hier ook voorstellen voor.
Motor voor versnelling. Kan de invoering van ICT in het onderwijs sneller? Kan ICT onderwijsinnovaties helpen versnellen? Dat is het thema van de Onderwijsdagen van dit jaar. Deze blogpost bevat een samenvatting van de sessies die ik vandaag heb bijgewoond.
Er is een nieuw vraagtype voor de Moodle test / quiz module beschikbaar ‘Externe taak‘. In dit vraagtype kun je een opdracht formuleren die de cursist buiten Moodle moet uitvoeren. Bij de vraagtekst omschrijf je welke opdracht de cursist moet uitvoeren. In de algemene feedback kun je feedback over deze […]
Het bericht Nieuw Moodle vraagtype: Externe taak is eerst gepubliceerd op Avetica.
Verleden week schreef De Volkskrant een kritische reportage over de opmars van Google binnen het basisonderwijs. Sinds de intrede van de computer binnen het onderwijs maakt het onderwijs zich echter al afhankelijk van technologiebedrijven. In vergelijking met deze tijd is er echter één groot verschil.
Het hele jaar door kun je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs deelnemen aan internationale congressen. En vaak vliegen we daar naar toe. Het is -gezien de debatten over klimaatverandering- de vraag of we daar mee door kunnen gaan.
Van 27 tot en met 29 november aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Ik wil traditiegetrouw met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder.
Moodle 3.8 komt binnenkort uit en wel op 11 november 2019. Moodle 3.8 is een reguliere major release en wordt 18 maanden ondersteund tot en met mei 2021. Laten we gelijk kijken naar de nieuwe functionaliteit in Moodle 3.8. Een aantal zaken waaraan is gewerkt zijn een vervolg op verbeteringen […]
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Professionals op het gebied van leren pleiten terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Bij...
Het bericht 9 tips voor een leven lang leren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik kan niet ontkennen dat artificiële, kunstmatige, intelligentie op dit moment mijn speciale aandacht heeft. AI is m.i. de meest belangrijke technologische ontwikkeling van dit moment die leren, opleiden en onderwijs zal gaan beïnvloeden. Zowel ten goede, als ten kwade.
This morning started with an extra "Dutch" session by Rob Lauder, the CLO of Mc Donalds. He gave us a detailed overview of the setup of Mc Donalds training programs. They employ 1.9 million people and they have 1 million new hires every year. Mc Donald knows that for crew employees they will be their first job and they will move on pretty soon. Their training program is focus on this, making sure their employees are ready for their next job. Pretty cool.
Elliot Masie and Nigel Paine did a session together on Re-imagining learning. Sharing stories and insights with us and answering questions. They paint a nice picture of a discipline that is fundamentally changing
Nigel Paine also did a session on his new book on Learning cultures. he developed a cool model and a guide how to use it. I only have this bad photo of the model. Definitely a book I'm going to read.
Bob Mosher did (half a) Keynote. Repeating the things he said in the other sessions, but also interviewing Katie Coates and Mark Wagner.
The final general session of the day was hosted by Donald Taylor called rethinking L&D. Here is my summary
Samen op reis met Learning Experience Design Pionier Niels Floor. Ervaring speelt een belangrijke rol in het...
Het bericht Learning experience design: de kracht van ervaring verscheen eerst op nextlearning.nl.
De adoptie van blockchaintechnologie binnen opleiden en onderwijs gaat niet heel erg hard, maar staat ook niet stil. Dat is mijn conclusie na het lezen van een vraaggesprek over dit onderwerp.
WCET Frontiers heeft een interview gepubliceerd met drie “higher education experts” over de mogelijkheden van blockchaintechnologie binnen het hoger onderwijs.
The second day of Learning 2019. A full packed schedule with many sessions, keynotes, planned and unplanned meetings.
Today started early at 6.45 with an extra "Dutch session" by Molly Petroff from the St Vincent Hospital. Molly is a workflow specialist already for 12 years. She showed us how they got started and what they have learned along the way. They created based on the main processes in the hospital, a performance support environment using the five moments of learning need. For me, as a "tool man" I could not help noticing how simple the tooling is they use. It is a reference guide. They have used the work process to organize the content and create some context. It also became apparent to me that maintaining the content is at least as big of a problem as it is with learning.
I continued with performance support and the 5 moments of learning need with a session by Conrad Gottfredson and Bob Mosher
One of my main learnings was the performance support pyramid. Or maybe I should say rememberings because I did know it, but I forgot how powerful it is. It is a complete guide to create performance support content
The next session was the Keynote by Elliot Masie. It was full of energy but I liked his small session from Sunday much more
I attended a session on "Creating effective micro learning" by Karl Kapp. He sees micro learning more as performance support tool. Main take-away for me where the 6 types of micro learning.
The last session I want to report on is the keynote from Richard Cullata. He gave as his view on the future of learning with a number of interesting guests. I liked this session. Joseph South had probably the most fun part debunking "neuromyths":