Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots.
Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen.
De OECD verkent volgens eigen zeggen de vraag of digitale technologie, en met name slimme technologieën op basis van kunstmatige intelligentie (AI), learning analytics en robotica, het onderwijs op dezelfde manier kunnen transformeren als dat het geval is met de rest van de samenleving.
De samenstellers geven een overzicht van de kansen en uitdagingen van digitale technologie en van een scala aan state-of-the-art ‘slimme’ technologie-oplossingen. Daarna gaan zij uitgebreid in op de wijze waarop ‘slimme’ technologieën het onderwijs in de klas kunnen veranderen en ondersteunende processen en systemen kunnen ondersteunen.
Voorbeelden zijn:
De OECD benadrukt dat deze technologieën docenten van vlees en bloed vooral ondersteunen. Daarnaast leveren slimme technologieën ook managementinformatie op. Blockchaintechnologie, tenslotte, biedt nieuwe mogelijkheden voor het erkennen van leerervaringen. Deze technologie maakt de validatie mogelijk van uitspraken over een individu of instelling, inclusief hun kenmerken en kwalificaties. De technologie maakt het onmogelijk om hiermee te sjoemelen. Daardoor wordt bijvoorbeeld diplomafraude tegengegaan en kan de mobiliteit van lerenden en werknemers tussen instellingen en regio’s worden vergemakkelijkt. Lerenden hebben ook meer controle over hun eigen gegevens. Deze technologie kan de manier waarop diploma’s en kwalificaties worden beheerd, transformeren.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar