Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Sociale technologie introduceren moeilijk? Het zijn niet de digibeten!

Ga je aan de slag of ben je volop bezig met het introduceren van nieuwe sociale technologie? Dan is het best lastig collega’s mee te krijgen. Het  verleidelijk om de digibeten de schuld te geven.. Het BUILD raamwerk helpt je verder te kijken. Als ik het heb over sociale technologie denk ik overigens aan:

Bij zo’n verandertraject ben je zelf wel overtuigd hoe mooi of wendbaar de organisatie kan zijn.. als iedereen de online cursussen zou volgen, kennis zou delen in online communities, hardop zou werken .. en natuurlijk de nieuwe technologie zou omarmen.

Iedereen mee krijgen is best lastig. Collega’s zitten niet te wachten op weer iets nieuws qua technologie.

Hoe het NIET moet heb ik gezien bij een organisatie die een zaal had ingericht voor livestreaming. Zo konden mensen buiten de zaal mee kijken. Niemand wist echter hoe het technisch werkte. Het was ook best complex om het te bedienen met twee camera’s. De ondersteunende technicus was moeilijk te bereiken. Er was geen visie op het nut van livestreams. De zaal werd vooral geboekt omdat de stoelen en tafels er aantrekkelijk waren :). Ik vermoed dat de technologie in deze organisatie niet meer bestaat en dat het heel veel geld heeft gekost.

 

Het zijn niet de digibeten

Ken je deze nog? De LuckyTV met prinses Beatrix op Skype. Beatrix als digibeet :). Misschien herken je je collega’s erin

Een digibeet is iemand die moeilijk of niet met technologie kan omgaan.

De schattingen van het aantal digibeten in Nederland loopt uiteen van 700.000 tot 2 miljoen. Dit zijn niet de mensen die niets met technologie willen. Vaak zijn ze bijvoorbeeld wel handig bijvoorbeeld met sociale media omdat hun vrienden er op zitten.

Als het introduceren van de technologie lastig is, is het makkelijk te denken dat het ligt aan de digitale vaardigheden in de organisatie. AARGH. Als iedereen nu maar wat handiger was. De uitdaging is echter niet om de digibeten mee te krijgen, het is veel complexer.

 

BUILDS- Kijk goed naar de invloed van de technologie op de gebruikers 

Maar als je je niet moet focussen op de digitale vaardigheden – waar dan wel op? Hoe pak je het dan wel aan? Het BUILDS raamwerk zegt: kijk goed naar de invloed van de technologie op het werk en de ‘business’? Wat win en verlies je ermee als gebruiker?

In het boek Shock of the New door Chad Udell en Gary Woodill vind je het BUILDS raamwerk, een bril om naar digitale transformatie te kijken. Het raamwerk helpt je goed kijken naar de bedoelde en onbedoelde gevolgen van een nieuwe technologie. Als je deze doorgrondt kun je de introductie veel beter begeleiden met slimme acties. Vaak zijn nogal wat gevolgen. Zo betekende de introductie van Yammer binnen Rijkswaterstaat in een veranderproces dat de middenmanagers veel invloed verloren. Als je niet voldoende oog hebt voor deze gevolgen en de middenmanagers een rol geeft, kun je vastlopen.

 

Kruip in de huid van je gebruikers

De U uit BUILDS- staat voor user experience- de ervaring van de gebruikers. Je moet je echt inleven in de gebruikers om de verandering te laten slagen. Het lijkt een open deur, toch stappen we hier soms te snel overheen. Je collega’s ken je toch wel? Vooral die digibeten :). Tenslotte werk je er al 2/5/10 jaar.

We stappen er te snel overheen in onze eigen organisatie, maar ook komt de gebruiker vaak achteraan. Een verandertraject begint met het verkopen van het idee aan management zodat er budget is, daarna komt de selectie en aanschaf van de technologie. Als die er is en is ingericht lijkt het project al geslaagd. Maar dan begint het pas.

Het pleidooi is om veel eerder in het proces de volgende vragen te beantwoorden. Dit kan via interviews, groepsgesprekken of workshops.

  1. Welke nieuwe manieren van leren en werken biedt de technologie? Wat biedt het de gebruikers? Waar gaan ze blij van worden en waar juist niet van?
  2. In hoeverre biedt de technologie een gebruikersvriendelijke ervaring vergeleken met wat ze ook privé gebruiken en fijn vinden?
  3. Wat zijn de manieren waarop gebruikers de technologie gaan inzetten? Welke veranderingen spelen er? Hierbij is het ook mooi als je kunt observeren wat mensen nu doen zodat je weet waar de grootste verschillen zitten
  4. Ontwikkel één en liefst meerdere use cases. Hoe zit het gebruik van een collega eruit? Wat zijn de verschillende typen gebruikers?
  5. Kunnen de gebruikers de technologie op hun eigen manier gebruiken, biedt het deze flexibiliteit?
  6. Hoe ga je samen met gebruikers testen en inrichten? Hoe blijf je feedback verzamelen om het te verbeteren?

Zorg dat je aan het begin al deze analyse doet. Daarna weet je welke verschillende groepen gebruikers er zijn. Zorg dat je deze mensen betrekt bij de visie-ontwikkeling. Maar ook bij het maken van keuzes rondom de technologie, het testen en inrichten.

Stel je wilt een sociaal intranet introduceren, dan kun je zowel management als verschillende typen werknemers uitnodigen om 3 verschillende platformen te testen. Zo zie je meteen hoe zij het gebruiken en kun je bespreken wat de voordelen en zijn voor een ieder, maar ook de obstakels. Een voorbeeld: misschien vinden ze inloggen met verschillende wachtwoorden heel lastig – dan kun je werken aan single-sign on, zodat medewerkers met 1 wachtwoord kunnen inloggen. Zo zorg je dat je je collega’s niet ziet als digibeten, maar begrijpt waar je hobbels kunt wegnemen. De middenmanagers van Rijkswaterstaat werden uitvoerig getraind in ‘dienend leiderschap’ zodat hun rol verandert en ze daar enthousiast over kunnen worden en niet alleen verliezen zien. 

Ook na de start blijf je gebruikers betrekken. Bij Rijkswaterstaat bijvoorbeeld werd managers en medewerkers een platform geboden om ervaringen te delen via blogs en Yammer. Vervolgens ging het bestuur via Yammer met hen in gesprek in zogenaamde YamJams. Zo blijf je oog houden voor de gebruikers en kun je eventueel bijsturen zodat de technologie hun werk ondersteunt en niet lastiger maakt.

Ben je nu volop bezig met een verandertraject waarin technologie een belangrijke rol speelt en zou je hier wel ondersteuning bij willen van Ennuonline? Inspiratie krijgen van een groep professionals die ook met een vergelijkbaar traject bezig is? Kijk dan eens naar het traject Digitale innovaties begeleiden


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: