Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Technologie ondersteund ‘gepersonaliseerd leren’ ligt onder vuur omdat het de kansenongelijkheid binnen het onderwijs vaak vergroot. Het zijn vooral de lerenden die makkelijker leren, die er baat bij hebben. Tony Bates beschrijft een casus waaruit blijkt dat deze aanpak kan leiden tot betere leerprestaties bij leerlingen uit sociaal-economisch achterstelde groepen.
Bates baseert zich hierbij op een rapport over het Lindsay Unified School District (K12). Meer dan 90% van de 4.000 leerlingen uit dit district zijn “socioeconomically disadvantaged“, 95% is “hispanic“. In 2007 is dit district over gestapt op een “a learner centered, personalized, competency-based” aanpak:
De leerresultaten zijn volgens Bates sterk verbeterd, ook als je kijkt naar de ‘academische standaarden’ die de staat Californië hanteert. Het slagingspercentage is in zeven jaar tijd gestegen van 69% naar 90%. Ook stromen meer leerlingen door naar vervolgonderwijs. Bates schrijft ook:
During the pandemic the results were mixed, although younger students and more disadvantaged students still made more progress than their peers in other districts around the country with similar demographics.
Op basis van dit artikel kom je er niet achter wat de succesfactoren achter dit verhaal zijn. Het oorspronkelijke rapport verhaalt in elk geval over een flinke investering in professionalisering van docenten en een open “mindset” van docenten ten aanzien van deze aanpak.
De bijdrage laat in elk geval zien dat een alternatieve, ‘blended’, aanpak ook kan leiden tot goede leerresultaten bij leerlingen die normaliter minder kansrijk zijn.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar