Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn

Ray Schroeder beschrijft in Tech Trends in Higher Ed: Metaverse, NFT and DAO drie technologische trends met gevolgen voor het (hoger) onderwijs.

TrendsSchroeder verwacht dat deze trends de komende jaren impact zullen hebben. Gezien de ervaringen met de adoptie van nieuwe technologie lijkt me dat een wat optimistische inschatting.

De trends zijn:

Metaverse

Internet zal in toenemende mate een immersieve virtuele realiteit worden. De voortekenen zijn er al langer. Nu zie je dat grote bedrijven echt fors investeren in deze ontwikkeling. Dankzij steeds krachtiger netwerktechnologie, zoals 5G, kunnen we steeds beter ‘real-time’ augmented en virtual reality gaan gebruiken. Deze ontwikkeling zal een impuls geven aan digitale leeromgevingen. Lerenden en docenten kunnen beschikken over meer communicatiemogelijkheden en kunnen dankzij het immersieve karakter meer realistische leeractiviteiten uitvoeren. Schroeder stelt:

The ability to virtually engage in (and repeat) physical tasks while immersing oneself in virtual or real-time augmented environments will add a deep dimension to the physical or virtual classroom—far beyond mere textbook narratives, illustrations and videos.

Nonfungible tokens (NFTs)

NFT’s zijn de laatste tijd in het nieuws. Een voorbeeld is de eerste Wikipedia-pagina die onlangs voor veel geld is verkocht. Een NFT is een uniek digitaal bestand waarvan het bewijs van de authenticiteit als origineel in code is vastgelegd. Blockchaintechnologie faciliteert de transactie en opslag. Op het gebied van onderwijs zullen NFT’s worden gebruikt voor het authenticeren en valideren van certificaten en andere ‘proeven van bekwaamheid’ (denk aan microcredentials). Vergelijk deze technologie met een elektronisch portfolio. De eerste experimenten worden al uitgevoerd. Docenten kunnen daarbij volgens Schroeder ook los van instituties NFT’s verstrekken. Lerenden zijn eigenaar van deze NFT’s en bepalen wie deze NFT’s kunnen inzien. Voorstanders vinden dit een vorm van democratisering van onderwijs. Critici vrezen vooral commercialisering.

Decentralized autonomous organization (DAO)

Deze technologische trend wordt ook door blockchaintechnologie mogelijk gemaakt. Een Decentrale Autonome Organisatie is een organisatie die wordt gekenmerkt door regels die zijn gecodeerd als een transparant computerprogramma, dat wordt gecontroleerd door de leden van de organisatie. Er wordt gebruik gemaakt van ‘smart contracts‘, zonder invloed door een centrale overheid. Je hebt dus geen managers of een organisatie als DUO nodig voor het vastleggen en authenticeren van certificaten.

Binnen online cursussen kunnen beoordelingen worden ingebouwd die automatisch leiden tot een certificaat. Ook kunnen certificaten worden uitgegeven op basis van gedemonstreerde bekwaamheden. Beroepsgroepen van docenten kunnen bijvoorbeeld een DAO vormen en criteria voor de microcertificaten bepalen die als NFT worden verstrekt. Lerenden kunnen hier ook bij worden betrokken. In China is hiermee geëxperimenteerd, al zou het me niets verbazen dat juist de Chinese autoriteiten deze experimenten ook weer de nek omdraaien.

Ik verwacht dat dergelijke initiatieven bij ons gereguleerd zullen worden, zodat een organisatie als DUO nog steeds belangrijk blijft voor het erkennen en legaliseren van certificaten en voor het beheren van een register met ‘credentials’ (maar dan door middel van blockchain technologie).

The post Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: