Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Publieke druk kan misbruik educatieve data voorkomen

Het wordt tijd dat verschillende belanghebbenden bij het onderwijs kritischer worden ten aanzien van het registreren, opslaan, bewaren en gebruiken van educatieve data. Publieke druk kan bedrijven dwingen meer aandacht te besteden aan de privacy van lerenden. Dat laat de casus van ClassDojo m.i. goed zien.

Schermafdruk ClassDojoClassDojo is een applicatie waarmee je leerlingen badges kunt geven voor houding en gedrag in de klas (werkt hard, helpt anderen, bereidt zich niet voor, enzovoorts). Deze applicatie is erg populair onder Amerikaanse docenten. Vooral onder degenen die vooral positief gedrag willen belonen. Verder kun je er ook de aanwezigheid van leerlingen mee bijhouden. Door de vormgeving is deze app vooral bedoeld voor jonge leerlingen.

Eind 2014 is deze populaire applicatie volgens New Tech City onder vuur komen te liggen. Schooldistricten hadden te maken met het lekken van data, en het beleid op het gebied van privacy werd ter discussie gesteld. Zo werden in feite databases van gedrag zonder toestemming van ouders samengesteld. Ook werden vragen gesteld over wat het bedrijf terug zou willen krijgen voor het leveren van die gratis dienst.

ClassDojo heeft op basis van deze discussie het privacybeleid veranderd. Ook is men data na een jaar gaan vernietigen. Ze hebben ook een speciaal privacycentrum voor ouders in het leven geroepen. ClassDojo benadrukt ook dat men geen databedrijf wil zijn. Ze willen vooral verdienen aan premium functionaliteiten, niet aan de handel in data.

De podcast van New Tech City maakt verder duidelijk dat docenten en ouders dergelijke apps vaak gaan gebruiken zonder goed na te denken over de mogelijke negatieve gevolgen en risico’s. Vermoedelijk heeft ClassDojo ook aanvankelijk onvoldoende nagedacht over privacy en data.

Tegelijkertijd maakt deze bijdrage duidelijk dat wetgeving in tijden van snelle technologische ontwikkelingen snel achterloopt. Publieke druk (van media en ouders) leidt wel tot een meer kritische houding van het publiek en een ander beleid van bedrijven als ClassDojo op het gebied van privacy en het bewaren van data. In Nederland hebben we dat enkele maanden geleden ook gezien met de verontwaardiging over het verstrekken van leerling-gegevens aan ontwikkelaars van digitaal leermateriaal.

Een kritische houding van onderwijsprofessionals, ouders en lerenden ten aanzien van opslag en gebruik van educatieve data maakt wat mij betreft ook deel uit van hedendaagse digitale geletterdheid. Ik vind dat hard nodig om de invloed van commerciële ‘databaronnen’ op het onderwijs in te perken.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: