Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De smartphone is vermoedelijk de meest omstreden technologie in relatie tot het onderwijs. Docent Larry Ferlazzo heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld van een opponent tot iemand die smartphones schoorvoetend in de klas heeft aanvaard.
In Managing Student Cellphone Use In Class schrijft hij hoe hij en een collega van hem met lerenden hebben geïnventariseerd wat passend en niet passend gebruik van de smartphone in de les is. Vervolgens spraken zij met de leerlingen af zich hier ook aan te houden, en wat de sanctie op overtreding van de regels is. Het gevolg is dat lerenden de smartphone ‘mediawijzer’ gebruiken.
Niet passend gebruik is dan:
In een tweede blogpost beschrijft Ferlazzo hoe een collega van hem WhatsApp gebruikt binnen taalonderwijs. Zij gebruikt een groepsapp voor haar klas. Aan het eind van de dag plaatst zij een eenvoudige audiovraag (zoals: Wat heb je tijdens de lunch gegeten?). Daarbij plaatst zij ook een geschreven en gesproken antwoordmodel. Lerenden hebben dan tot de volgende ochtend om hun antwoord te schrijven en in te spreken. Ze kunnen extra punten krijgen voor het stellen of beantwoorden van aanvullende vragen. Het archiveren van bijdragen is overigens een probleem. Verder zou zij zich moeten realiseren dat de data van Facebook zijn (als eigenaar van WhatsApp).
Ik vind het sterk dat Ferlazzo en zijn collega de regels over het gebruik samen met de lerenden heeft afgesproken (inclusief sancties). Dat gebeurt m.i. veel te weinig.
Als je geen beschikking hebt over tablets of laptops, dan zijn smartphones handige leertechnologieën (mits selectief gebruikt). Behalve de genoemde toepassingen, kun je verder denken aan:
Nota bene: Willem Karssenberg en Ashwin Brouwer verzamelen momenteel praktijkvoorbeelden van smartphone-gebruik tijdens de les. De voorbeelden zullen zij weer bundelen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar