Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Actief leren leidt tot betere leerresultaten dan onderwijs dat vooral bestaat uit hoorcolleges waarbij lerenden vooral passief luisteren. Een metastudie van Freeman uit 2014 laat dit behoorlijk overtuigend zijn. Vandaag las ik een artikel van een casus die dit op een mooie manier concretiseert.
Dr. Thomas Dwight lecturing students. By Unknown (Life time: n.d.) [Public domain], via Wikimedia Commons
Het artikel gaat over een casus van een inleidende universitaire biologiecursus, waar veel studenten aan deelnemen. Daarin gebruiken de docenten diverse activerende leeractiviteiten:
Onderzochte effecten zijn:
Het mooie aan deze beknopte bijdrage is, dat aangegeven wordt wat voor leeractiviteiten in het kader van actief leren worden ingezet. Opvallend daarbij zijn ook de vormen van gamification die worden toegepast.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar