Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Kennisnet en SLO onderscheiden elf ’21e eeuwse vaardigheden’. Vanochtend stuitte ik op een bijdrage waarin ‘digitale intelligentie’ in acht essentiële vaardigheden wordt uitgewerkt. In deze blogpost vergelijk ik beide indelingen.
Bron: World Economic Forum
Volgens Yuhyun Park wordt de ontwikkeling van kinderen vandaag de dag beïnvloed door de digitale content die zij consumeren, door de online ontmoetingen en door de tijd die zij online besteden (naar het schijnt gemiddeld zeven uur per dag). Park meent daarom dat het essentieel is dat jongeren ‘digitale intelligentie’ ontwikkelen.
Digital intelligence or “DQ” is the set of social, emotional and cognitive abilities that enable individuals to face the challenges and adapt to the demands of digital life.
Deze ‘DQ’ valt dan uiteen in acht terreinen:
Bron: Kennisnet/SLO
Als je deze indeling vergelijkt met het ‘model voor 21e eeuwse vaardigheden’ van SLO en Kennisnet dan valt op dat met name ‘mediawijsheid’ door Park verder wordt uitgesplitst (in digital safety, digital security, digital rights). Park benadrukt verder expliciet de ontwikkeling van een digitale identiteit (waar mediawijsheid uiteraard op invloed van is) en “digital emotional intelligence”. Ik vind dit waardevolle aanvullingen en specificaties.
Kennisnet en SLO hebben ook meer algemene bekwaamheden in hun overzicht opgenomen, waarvan ik zelfregulering in relatie tot het gebruik van ICT erg belangrijk vind (bij Park valt dit onder ‘digital use’).
Verder valt op dat in beide indelingen omstreden begrippen worden gebruikt. Zo is de term ‘21e eeuwse vaardigheden’ bekritiseerd omdat veel vaardigheden ook in de 20e eeuw belangrijk waren (zoals kritisch denken), en je nu niet weet welke vaardigheden in 2075 belangrijk zullen zijn. De term ‘intelligentie’, die Park gebruikt, is volgens critici ook ongelukkig gekozen in relatie tot ‘emotie’ en ongetwijfeld ook in relatie tot ‘digitaal’.
Beide indelingen maken in elk geval wel duidelijk dat jongeren en volwassenen anno 2016 deels over andere bekwaamheden moeten beschikken dan -pak ‘m beet’ 25 jaar geleden. Naarmate de sociale en economische impact van ICT groter wordt, worden deze bekwaamheden steeds belangrijker.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar