Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

De adoptie curve van Rogers, Winny the Pooh en de metafoor van het potlood

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt kijken naar de manier waarop gebruikers leertechnologieën adopteren. In deze blogpost beschrijf ik er drie, en pleit ik ervoor om vooral goed te kijken naar de redenen van critici van leertechnologie. Het is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kijken leveranciers aan tegen de modulaire digitale leeromgeving? #SURFopreis

De Educause en SURF zijn groot voorstander van een modulaire digitale leeromgeving. Hoe kijken leveranciers tegen deze ontwikkeling aan? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Intensief begeleiden bij gepersonaliseerd online leren #SURFopreis

Het College for America is een innovatief onderwijsconcept voor flexibel leven lang leren. Wat zijn belangrijke kenmerken? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ op studiereis Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag twee Droom en Daad-verbinden #cvimc

Helaas kon ik vandaag maar een gedeelte van de CvI-managementconferentie bijwonen. Ik heb gekozen voor een zeer inspirerend kijkje in de Wereld vol Wonderen, en voor twee boeiende ’MBO-talks’. Ontwikkelingen in een andere branche kunnen ook je eigen vakgebied inspireren. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sfeerimpressie managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ #cvimc

Voorafgaand aan dag 2 van de CvI-managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ wil ik een korte sfeerimpressie geven. De sfeer is m.i. namelijk een van de sterke kanten van de conferenties van het Consortium voor Innovatie. En kennisdeling vindt pas echt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Logistieke innovaties en onderwijs #cvimc

Kunnen ontwikkelingen op het gebied van logistiek inspiratie bieden voor onderwijslogistiek? Ja. Weet men ook al hoe? Nog niet. Iris Vis van de Rijksuniversiteit Groningen ging in op logistieke uitdagingen binnen het onderwijs. Zij is thuis in de logistiek, maar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ELO implementeren is een kunst #cvimc

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Deze bekende reclameslogan gebruikt ROC Aventus bij de implementatie van hun elektronische leeromgeving). Bert Hulsbergen van Aventus deelde zijn ervaringen met de implementatie van Onderwijs Online. De aanleiding voor de switch naar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het onderwijs: innoveren met 60 teams #cvimc

Krijg je 60 teams aan de slag met ICT, en kun je daarbij zelfs ‘onwilligen’ mee krijgen. Volgens Jorrit Arntzen en Joost Willems van de Friese Poort wel. Zij begeleiden bij de Friese Poort teams bij de implementatie van ICT Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening Managementconferentie CvI Wouter Hart over Verdraaide Organisaties #cvimc

Hoe kun je als organisatie je bedoeling weer terug vinden? Asterix en Obelix kunnen daarbij helpen. Het Consortium voor Innovatie bestaat 25 jaar. Eén keer in de twee jaar organiseert men samen met een gastcollege dé conferentie over ICT in Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kies je bij blended learning voor online leeractiviteiten, en wanneer voor face-to-face leeractiviteiten?

Deze vraag stond vanavond centraal tijdens een sessie die ik samen met andere leden van het netwerk online leren mocht verzorgen tijdens de jaarlijkse docentenbijeenkomst van de Academie voor Deeltijd van Avans Hogeschool. Om de afweging te maken tussen online Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Veranderbereidheid en weerstand bij implementaties

Als je aan de slag gaat met technology enhanced learning, krijg je te maken met veranderbereidheid en weerstanden. En daar heb je weer verschillende soorten van. Op dit moment is een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF op Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van gepersonaliseerd leren

De afgelopen week heb ik aandacht besteed aan een veelvlak waarmee je gepersonaliseerd leren kunt beschrijven. Vandaag ben ik een artikel tegen gekomen waarin een college experimenteert met ICT voor personalisering naar tempo en niveau. Het College of Liberal Arts Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden elkaar duidelijk maken wat de relevantie is van leren

Als lerenden weten waarom leren relevant voor hen is, dan leren zij meer effectief. Onderzoek laat zien dat leerresultaten verbeteren als lerenden vertellen waarom leren relevant is. Michigan State University heeft in een onderzoek gekeken naar het effect van degene Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten gewaardeerd worden die niet bij een klassieke opleiding zijn uitgevoerd (zoals massive open online onderwijs). Samen met blockchain-technologie kan deze ontwikkeling tot de nodige reuring leiden binnen het onderwijs. Microcredentialing is het opknippen van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zullen nieuwe leertechnologieën de leertechnologieën van de laatste tien jaar vermorzelen?

De geschiedenis herhaalt zich, wordt wel eens gezegd. Dit lijkt in elk geval te gelden voor de hooggespannen verwachtingen van de invloed van ICT op leren, opleiden en onderwijs. “The next big killer application for the Internet is going to Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Toch doen?

Afgelopen zondag schreef ik de blogpost Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Niet doen. Deze bijdrage heeft heel veel reacties opgeleverd. In deze uitgebreide blogpost reageer ik op deze reacties. Ben ik van mening veranderd? Eén ding staat voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik jij mobiele technologie om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen?

Het iXperium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen is in het kader van het TABLIO project op zoek naar goede voorbeelden binnen het primair en voortgezet onderwijs waarbij mobiele apparaten worden gebruikt om te differentiëren. Kun jij het iXperium helpen? Gisteren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: van continuüm tot veelvlak

Volgens Larry Cuban hanteren scholen en docenten een enorm scala aan definities als het gaat om gepersonaliseerd leren. De variatie is de norm, niet de uitzondering. Zonder zich aan waarde-oordelen te bezondigen, wil Cuban een ‘Personalized Learning Continuum‘ ontwikkelen. Volgens Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Niet doen

Doordat onderwijsinstellingen beschikken over Office 365, en deze toepassing steeds krachtiger wordt, bestaat de neiging om Office 365 als digitale leeromgeving te gaan gebruiken en afscheid te nemen van bestaande leermanagement systemen. Vanuit het oogpunt van functionaliteit en gebruiksgemak is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ik ben nu ook VKA Associate

Nee, ik ben niet weer in loondienst gegaan. Maar ik heb gisteren wel een associate-overeenkomst getekend met Verdonck, Klooster & Associates B.V. (VKA). Wat houdt dat in? VKA is een strategisch ICT adviesbureau (gevestigd in Zoetermeer). Met een Associate-overeenkomst regelt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Programma digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool de volgende fase in

Sinds eind september ben ik aan de slag als programmamanager bij Zuyd Hogeschool. Zuyd heroriënteert zich op de digitale leeromgeving. De afgelopen tijd stond in het teken van ‘kwartier maken’. Nu gaan we een nieuwe fase in. We hanteren bij Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je voorkomen dat collega’s leertechnologie gebruiken?

In het kader van ‘omdenken’ presenteert Terry Freedman elf manieren waarop je kunt voorkomen dat collega’s leertechnologie gaan gebruiken. Door de zaken om te draaien maakt Freedman uiteraard duidelijk wat je dan wel moet doen. Veel van zijn punten hebben Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video over de student van de toekomst

Toen ik de titel van deze video zag, was ik even bang dat dit weer ‘digital native’-flauwekul was. Het gaat echter over de enorme diversiteit die lerenden -in de toekomst- kenmerkt en de noodzaak om ‘onderwijs op maat’ mogelijk te Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Valkuilen bij de invoering van leertechnologie vermijden

De implementatie van leertechnologie is geen sinecure. Met name als het gaat om complexe technologieën zoals een digitale leeromgeving. Deze leertechnologieën grijpen fors in, binnen verschillende onderdelen van de organisatie. Daarom moet je met diverse factoren rekening houden. Daarbij kun Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van innovatieve technologie op verschillende sectoren

Er zijn flinke verschillen in de verwachte gevolgen van innovatieve technologieën op verschillende sectoren. Verder hebben bedrijven nog steeds hoge verwachtingen van het onderwijs als het gaat om het bevorderen van innovatie. PWC heeft onderzoek gedaan naar het innovatieklimaat in Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologieën voor synchroon online leren innovaties kunnen bewerkstelligen

Op het gebied van leertechnologie neemt de kracht van tools voor synchroon online leren sterk toe. Dit leidt tot vernieuwingen op het gebied van technology enhanced learning. EdTech Magazine laat zien hoe samenwerking binnen het hoger onderwijs een impuls heeft Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke invloed van Trump op de ontwikkeling van leertechnologie

Overheidsbeleid is één van de factoren die van invloed zijn op leertechnologie. Zo kijken investeerders bij het nemen van beslissingen ook naar de accenten die een regering legt op onderwijs. Brian Peddle probeert te verkennen wat de gevolgen zullen zijn Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van ‘mixed reality’ voor onderwijs en opleiden

Microsoft noemt het ‘mixed reality’ en HP spreekt van ‘blended reality’. Beiden hebben het over een zeer interessante technologie die actief en betekenisvol leren mogelijk kan helpen maken. Amerikanen denken vermoedelijk dat artikelen over ICT niet worden gelezen als je Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe betrouwbaar zijn de statistieken van LinkedIn?

1689 personen bekeken uw bijdrage. Aldus informatie van de mobiele applicatie van LinkedIn. Maar hoe betrouwbaar zijn die data? Gisteren sprak één van mijn werkrelaties haar verbazing uit over het grote aantal personen dat een bijdrage van één van haar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste verschillen tussen face-to-face en online instrueren

Als je besluit een deel van je onderwijs online te gaan verzorgen dan moet je nadenken over de gevolgen voor curriculum en didactiek. Pamela Hogle wijst op drie fundamentele verschillen tussen face-to-face instrueren en instructies geven in een virtual classroom. Ik Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe artificiële intelligentie honderdduizenden werkuren kan helpen besparen

Tijdens het evenement South by Southwest, dat momenteel plaatsvindt, is artificiële intelligentie de belangrijkste ontwikkeling. Er wordt steeds meer bekend over cases waar AI de efficiëntie fors weet te verbeteren. Zal deze trend ook gevolgen hebben voor onderwijs en opleiden? Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Je studenten komen niet opdagen: wat te doen?

Wat kun je doen als tweederde van je studenten wegblijven bij een college. Uiteraard kijken naar de oorzaken, en daar naar handelen (waarbij leertechnologie een faciliterende rol kan spelen). De Britse politicologie-docent Simon Usherwood stond gisteren voor een collegezaal waar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

South by South West volgen? #SXSW

South by South West is een groots evenement in Austin, Texas over media, technologie en communicatie. Twitter kreeg hier lang geleden bijvoorbeeld voor het eerst echt bekendheid. Je kunt hier dan ook trends spotten die mogelijk ook relevant zullen worden voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Symposium en nieuwe publicatie over bekend instructiemodel (4C/ID)

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de bekendere instructiemodellen voor het ontwerpen van onderwijs en trainingsprogramma’s. Op vrijdag 21 april 2017 organiseren de Open Universiteit en Maastricht University in Nijmegen de zevende editie van een symposium over dit Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Flipped learning 3.0: van techniek naar operating system

Volgens het Flipped Learning Global Initiative betreedt ‘flipped learning’ een nieuwe fase, en is zelfs sprake van een paradigma-verschuiving. Mede als gevolg van onderzoek groeit het bewustzijn dat flipped learning geen statisch model is, maar dat flipped learning in feite Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ik aanstaande woensdag vol overtuiging op GroenLinks stem #stemvoorverandering #TK17

Ik heb al een paar dagen een poster van GroenLinks achter mijn raam hangen. Sinds gisteren heb ik ook een Twibbon aan mijn Twitter-profiel toegevoegd. Op mijn weblog wil ik daarom niet achter blijven, en kleur bekennen. Daarbij schets ik Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen microcredentials een rol spelen bij docentprofessionalisering?

Wat is het effect van veel professionaliseringsactiviteiten? Kijken deze niet meer naar deelname, in plaats van naar gedragsverandering in de praktijk? Welke rol kunnen microcredentials spelen bij alternatieven? Katrina Schwartz stelt vraagtekens bij de effectiviteit van veel professionaliseringsactiviteiten van docenten. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Implementatiemodel toegepast tijdens gastcollege

Het model met de zes clusters van factoren, die van grote invloed zijn op het succes van de  implementatie van technology enhanced learning, stond vanavond weer centraal tijdens een gastcollege dat ik verzorgen mocht. Ik had deelnemers gevraagd onderstaande video Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Overstappen naar de cloud: wat kost dat?

Binnen het onderwijs kiezen instellingen er ook in toenemende mate voor om ICT-oplossingen ‘naar de cloud’ te brengen. Welke kosten zijn hier aan verbonden? Mike Chan vindt dat je bij het overwegen van een overstap moet kijken naar: De huidige Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met de modulaire leeromgeving

Een modulair opgebouwde digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende met elkaar geïntegreerde componenten die voldoen aan al je functionele wensen. Dat is toch de droom van een ieder die zich bezighoudt met ICT en leren. Hoe ver zijn we verwijderd Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkeling op het gebied van open badges en microcredentialing

Microcredentials en digitale badges worden gebruikt om opgedane kennis en vaardigheden te waarderen. Deze met elkaar samenhangende ontwikkelingen worden van groot belang geacht voor het realiseren van ‘onderwijs op maat’ en voor een leven lang leren. Op dit terrein is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Interessant: Skype via Hololens

De Hololens van Microsoft is een veelbelovende technologie voor ‘mixed reality’. Steeds meer applicaties komen voor dit device beschikbaar. Skype is er één van. Dankzij een Facebook-post van Jeroen Krouwels ben ik op onderstaande video gestuit. Daarin wordt geïllustreerd hoe Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality wordt volwassen, al kost dit wel de nodige tijd

Virtual reality heeft veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Helaas zijn goedkope toepassingen didactisch gezien niet heel erg krachtig, en zijn krachtige toepassingen bepaald niet goedkoop. Er doen zich echter ontwikkelingen voor die er toe bij kunnen dragen dat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Passen Massive Open Online Courses bij ‘corporate e-learning’?

Massive open online courses (MOOCs) hebben in vijf jaar een meer divers karakter gekregen. Het zijn niet alleen maar meer gratis toegankelijke online cursussen waar zeer veel lerenden aan deel kunnen nemen. MOOCs kunnen nu bijvoorbeeld ook deel uit maken van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vandaag viert mijn moeder haar tachtigste verjaardag

Vandaag wordt mijn moeder tachtig jaar. Uiteraard zal ik haar persoonlijk feliciteren. Maar net als vijf jaar geleden wil ook kort op mijn blog stil staan bij dit heugelijke feit (omdat het ook over leren en ontwikkelen gaat). De afgelopen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weinig consensus over belangrijke e-learning trends?

Wat krijg je als je bijna 50 experts vraagt naar de belangrijkste e-learning trends? Heel veel verschillende antwoorden. Kunnen we hier iets uit concluderen? Bryan Jones heeft 49 Angelsaksische experts op het gebied van e-learning gevraagd naar hun top drie Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online onderwijs vaak duurder dan face-to-face onderwijs (voor lerenden en instellingen)

Online onderwijs kan leiden tot kostenbesparingen voor instellingen en lerenden. Althans, dit wordt vaak verondersteld.  InsideHigherEd doet verslag van een onderzoek waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dit onderzoek van de WICHE Cooperative for Educational Technologies (WCET) laat zien dat de meeste Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor succesvolle onderwijsvernieuwing

Onderwijsvernieuwing is een proces dat eigenlijk nooit af is. De resultaten ervan moeten vooral in de dagelijkse praktijk zichtbaar zijn, en eenvoud is een belangrijk uitgangspunt binnen dit complexe proces. Mindshift doet verslag van een presentatie van Chris Lehmann van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie boek Gamedidactiek

De afgelopen week viel het boek “Gamedidactiek. Het hoe en waarom van spellen in de les” van Martijn Koops in de bus. De auteur hoopt met dit boek handvatten en inspiratie te bieden om “op een doordachte manier, spellen en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert Internet of Things in het onderwijs?

Internet of Things wordt al verschillende jaren als belangrijke trend gezien, die ook van grote betekenis kan zijn voor het onderwijs. Volgens Tom Ruff wordt de adoptie van IoT echter door twee belangrijke factoren belemmerd. Ik denk echter dat er Lees verder
Pagina 44 van 66Eerste   Vorige   39  40  41  42  43  [44]  45  46  47  48  Volgende   Laatste