Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden ondersteunen bij online leren?

Online leren kan een hele effectieve en efficiënte manier van studeren zijn. Maar het vergt veel zelfsturing en zelfdiscipline van lerenden. Amy Hankins geeft vijf suggesties die lerenden helpen om met succes online te leren.

  1. Online learningGeef gedetailleerde instructies en speel in op mogelijke vragen.
    Volgens Hankins is het erg belangrijk om zeer gedetailleerd te beschrijven wat je van een lerende verwacht. Vraag je ook af welke vragen lerenden zullen stellen over de leerinhouden en de wijze van leren. Beantwoord deze vragen op voorhand binnen instructies en aankondigingen.
    Mijn opmerking: deze aanbeveling ligt erg voor de hand, maar ik heb zelf gemerkt welke ruis er kan ontstaan als instructies niet eenduidig zijn. Het lastige is overigens wel dat lerenden online teksten vooral scannen en belangrijke details over het hoofd zien. Een duidelijke structuur maakt m.i. ook deel van uit van deze suggestie.
  2. Plaats mededelingen.
    Amy Hankins vindt het belangrijk dat je als docent aanwezig bent in een online cursus. Mededelingen -bijvoorbeeld een wekelijkse samenvatting van wat is gebeurd en wat er staat te gebeuren- kunnen hier aan bij dragen. Je kunt mededelingen ook gebruiken om aanvullende helderheid te scheppen.
    Mijn opmerking: ‘teacher presence’ an ‘social presence’ zijn inderdaad twee belangrijke elementen binnen een online cursus. Ik vind mededelingen alleen hiervoor wat mager. Organiseer bijvoorbeeld wekelijks een online live sessie, of reageer met een blogpost op de rode draad van vragen.
  3. Maak gebruik van voorbeelden en rubrics.
    Hankins doelt hierbij op uitgewerkte voorbeelden van bijvoorbeeld een opdracht. Lerenden kunnen dan zien wat van hen wordt verwacht. Rubrics laten zien waar lerenden op beoordeeld worden.
  4. Maak gebruik van gedifferentieerde manieren van instructie.
    Hankins doelt hierbij op verschillende leervoorkeuren die je tegemoet kunt komen door meerdere formats van leerinhouden te gebruiken.
    Mijn opmerking: vanuit het oogpunt van afwisseling, is het wenselijk diverse formats te gebruiken. Verder zouden wat mij betreft lerenden ook keuzes moeten kunnen maken in wat zij willen leren. Zodat zij zich bijvoorbeeld kunnen verdiepen in bepaalde aspecten van de leerinhoud.
  5. Bevorder peer support en engagement.
    Lerenden kunnen gemotiveerd worden om online te blijven leren als zij niet het gevoel hebben eenzaam te leren. Als zij een beroep kunnen doen op mede-lerenden, en niet alleen op een docent. Investeer daarom in onderling kennis maken en netwerken.
    Mijn opmerking: realiseer je echter ook dat er een groep lerenden is die bewust individueel wil leren. Stimuleer netwerken, maar verplicht het niet.

Er zijn diverse maatregelen die je kunt treffen om lerenden te motiveren om te blijven deelnemen aan online leren. Een hele belangrijke manier mis ik in het overzicht van Hankins: lerenden voorbereiden op deelname aan online leren, door bijvoorbeeld te investeren in digitale studievaardigheden.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: