Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Kunstmatige intelligentie is allesbehalve een nieuw fenomeen. De populariteit ervan neemt wel toe, en de toepassingen worden alomtegenwoordig.
Computerworld publiceerde de afgelopen week over nieuwe tools van Microsoft op het gebied van kunstmatige oftewel artificiële intelligentie.
Van 6-8 december aanstaande vindt de Online Educa Berlijn plaats. Ik heb een bingospel gemaakt dat je kunt gebruiken als je deze grootschalige conferentie gaat bezoeken.
Ik heb een bingokaart gemaakt met termen waarvan ik verwacht dat je ze tijdens de Online Educa zult horen.
In discussies over leren en ontwikkelen wordt vaak gerefereerd aan het belang van werkplek leren. Tegelijkertijd is niet altijd duidelijk wat daaronder verstaan wordt. Het risico bestaat dat we daardoor van alles hieronder scharen. Dus ook ‘niet leerzame’ activiteiten.
Begin november vond een twitter-discussie plaats over 70:20:10.
Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,
De casus van de Amsterdamse Steve Jobs-school illustreert dat ‘didactische drama’s’ vele oorzaken hebben. Technologiegedrevenheid is er één van. Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen te melden.
Afgelopen zaterdag publiceerde het Parool een artikel waarin “het vlaggenschip van de Steve Jobsscholen” -De Ontplooiing- omschreven wordt als “een fiasco”.
Jan Lepeltak heeft mij ooit de Simon Vestdijk onder de edubloggers genoemd. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat Vestdijk volgens de dichter Adriaan Roland Holst sneller schreef “dan God kan lezen“.
Bij de implementatie van ICT in het onderwijs kun je niet volstaan met workshops en trainingen. Tijdens het werken met ICT is het ook belangrijk dat docenten ondersteund worden. Ik ben op zoek naar goede voorbeelden hoe dit georganiseerd kan worden.
Er komen veel ontwikkelingen op onderwijsinstellingen af. Denk daarbij aan technologische ontwikkelingen, maar ook aan de maatschappelijke druk om meer te presteren tegen lagere kosten. Deze ontwikkelingen beïnvloeden ook de ICT-functie van onderwijsinstellingen.
De Educause voorspelt jaarlijks wat de belangrijkste “IT issues” zullen worden.
Volgens Jane Hart zou elke lerende een toolkit voor professioneel leren moeten hebben. Daarbij onderscheidt zij elf categorieën. Wat is mijn toolkit?
Onderstaande bijdrage gaat over de potentieel ontwrichtende invloed van technologische ontwikkelingen op de opleidingsbranche. Ik heb deze bijdrage geschreven voor de nieuwsbrief van E-learning.nl van september 2017.
Van AALO Opleidingen, via de NCOI tot het Zorgcollege.
Dr. Robbie Melton van de Tennessee State University mocht sessie 2017 van de Onderwijsdagen afsluiten met een presentatie over the Internet of Everything. “If you leave here, you won’t be the same”. Dat was wat overdreven,
Albert Vlaardingerbroek en Jacob Poortstra van Noorderpoort deelden hun ervaringen met een pilot met learning analytics.
Zij schetsten eerst de context van innovatie. Een exponentiële functie voltrekt zich eerst veel trager dan een lineaire functie.
Rick Vermulst werkt bij de lerarenopleiding van Fontys in Tilburg en houdt zich bezig met robots in het onderwijs. Hij verzorgde een sessie over dit onderwerp.
Rick ging eerst in op robotisering in het algemeen.
Internetjurist Arnoud Engelfriet mocht tijdens de Onderwijsdagen een presentatie verzorgen over learning analytics en de nieuwe privacyverordening (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Wat zijn de belangrijkste wetenswaardigheden?
Tijdens de opening van dag 2 van de SURF Onderwijsdagen presenteerden SURF, Vereniging van Universiteiten en Vereniging Hogescholen “het Versnellingsagenda” voor Onderwijsinnovatie. De drie organisaties beschrijven hierin hun ambities om echte verandering tot stand te brengen en de gewenste toekomst dichterbij te brengen.
Vandaag vond GildeLeert plaats. Tijdens deze bijeenkomst delen medewerkers kennis over innovatieprojecten die zij uitvoeren (Gilde Innoveert). Ik mocht als buitenstaander twee keer een workshop verzorgen over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs.
Ik bevond me vandaag op vertrouwd terrein.
De mannen van e-Literate hebben de afgelopen twee lezenswaardige bijdragen geschreven over de ontwikkeling van de markt van leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Moodle krijgt daarin speciale aandacht.
Phil Hill presenteert actuele data over de adoptie van leermanagementsystemen door instituten en over het aantal ‘enrollements’ (aantal gebruikers).
Op deze regenachtige zondagochtend wil ik bij drie bijdragen stil staan waar ik onlangs op stuitte. Het gaat om twee bijdragen met handige tips en één verontrustend artikel.
We hebben het allen heel druk.
In Vlaanderen draait nu een proef waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor de realisatie van digitale portfolio’s. Het initiatief roept bij mij wel een aantal vragen op.
Theo Mensen attendeerde me vanochtend op het initiatief van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs en de VDAB (Vlaamse organisatie voor arbeidsbemiddeling) waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor het inrichten van een soort databank waarin competenties van jongeren worden vastgelegd.
Dankzij breedband-internet, relatief toegankelijke platforms om video’s op te publiceren en dankzij de beschikbaarheid van laagdrempelige technologieën voor het maken en bewerken van video, wordt online video in toenemende binnen het onderwijs gebruikt. Maar hoe breed en op welke manier?
Vandaag heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep medewerkers van de Evolva-groep. Centraal stond de vraag: wat zijn mogelijkheden om leertechnologie te gebruiken bij het versterken van leertrajecten binnen organisaties (bijvoorbeeld tijdens workshops)?
Ik ben begonnen met te inventariseren welke leertechnologieën de aanwezigen al gebruiken.
Er wordt al vele jaren geschreven over een digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende applicaties die met elkaar zijn geïntegreerd. Dit concept is weer een stap dichterbij realisatie gekomen. Tegelijkertijd wekken de initiatiefnemers overspannen verwachtingen.
Het IMS Global Learning Consortium heeft namelijk een nieuwe open standaard aangekondigd,
De e-learning markt is een zeer gefragmenteerde markt. Het aantal applicaties dat je kunt gebruiken voor online en blended learning is zeer divers. En binnen de verschillende categorieën kun je weer kiezen tussen diverse tools.
Die conclusie kun je trekken op basis van de blogpost State of the E-Learning Industry 2017 van Craig Weiss.
Op dit moment hebben we te maken met de vierde industriële revolutie. Deze revolutie stelt hoge eisen aan werknemers. Zij zullen een leven lang moeten leren. En zeker niet alleen via cursussen en opleidingen.
Dave Hendrick doet verslag van een presentatie die Nick van Dam onlangs heeft verzorgd over de gevolgen van de vierde industriële revolutie voor werkgelegenheid,
Office 365 is dikwijls beschikbaar binnen onderwijsinstellingen. Er komen ook steeds nieuwe toepassingen binnen dit pakket beschikbaar. Waar vind je hulp om die toepassingsmogelijkheden te ontdekken?
Bij Ashwin Brouwer’s office365.socialmediainhetmbo.nl. Ashwin is in 2012 gestart met het delen van kennis over het gebruik van sociale media in het middelbaar beroepsonderwijs.
De Universiteit Utrecht investeert fors in digitale toetsplekken. Toen ik dit bericht vanochtend las, kwam bij mij de vraag op waarom deze universiteit in plaats hiervan niet investeert in online proctoring. Enige verdieping leidde tot meer begrip.
De Universiteit Utrecht heeft het aantal digitale toetsplekken uitgebreid naar 1100.
Er bestaan hooggespannen verwachtingen van blockchain-technologie. Vooraanstaande, innovatieve, instellingen voor hoger onderwijs gaan steeds verder met de toepassing van deze technologie. Het Amerikaanse MIT past deze technologie nu ook toe voor het verstrekken van digitale diploma’s.
Bij blockchain-technologie worden digitale transacties op een transparante manier in een soort digitaal grootboek opgeslagen (een gedistribueerde –peer-2-peer– database).
Vandaag zijn Ingrid van Engelshoven en Arie Slob aangetreden als ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Als nieuwe bewindspersoon hebben zij een zogenaamd introductiedossier ontvangen. En dat is eigenlijk een heel handig document, dat ook online staat.
Binnen onderwijsinstellingen zijn groepen docenten bezig met het doorontwikkelen of vernieuwen van hun curricula. Daarbij is het m.i. van belang dat goed doordacht te doen, en gebruik te maken van inzichten op basis van onderwijsonderzoek. Helaas is onderwijsonderzoek niet altijd heel toegankelijk voor deze curriculumontwikkelaars.
Waarom zou je iets moeten onthouden, als je het ook kunt opzoeken? Dit onderwerp schijnt Elliot Masie afgelopen zondagochtend geadresseerd te hebben tijdens een bijeenkomst met ongeveer vijftig Nederlands L&D-functionarissen en -adviseurs. Op het eerste oog is dit grote onzin.
In de Verenigde Staten zouden elektronische boeken de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vanwege lagere kosten moeten helpen vergroten, ook door gebruik te maken van open educational resources. Er zijn echter ook vragen over de effectiviteit en over de houding van lerenden ten aanzien van deze media.
Op het eerste oog lijkt deze vraag vreemd. “Uiteraard”, zou je zeggen. Toch begin ik me af te vragen of dit een breed gedeelde opvatting is, als ik naar verschillende opiniërende artikelen en onderzoeken kijk.
Mozilla (o.a. meer van de browser Firefox) heeft gisteren het ontwikkelprogramma Mixed Reality aangekondigd. Daarmee moeten virtual reality en augmented reality geïntegreerd worden met het wereldwijde web. Dat kan een belangrijke ontwikkeling worden, ook voor onderwijs, opleiden en leren.
Van 6 december tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor?
Het bevorderen van “student success” is binnen het hoger onderwijs is zeer actueel onderwerp. Technologie wordt gezien als ‘enabler’ van studie succes. Wat zijn belangrijke aanbevelingen?
Instellingen voor hoger onderwijs hebben te maken met de nodige maatschappelijke druk om te bevorderen dat studenten minder vaak voortijdig stoppen met hun studie en sneller de opleiding afronden met een diploma.
Technologische ontwikkelingen maken nieuwe vormen van leren en ontwikkelen mogelijk. In deze blogpost vat ik vijf ontwikkelingen samen.
Paxton Riter is CEO van een bedrijf dat zich bezig houdt met instructional design. Hij signaleert de volgende vijf trends die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën.
Ik heb lang niets geschreven over het didactisch inzetten van blogs. Vanochtend las ik een uitstekende bijdrage over dit onderwerp die ik graag wil samenvatten. Ook omdat de inhoud relevant is voor vloggen als leeractiviteit.
Veel lerenden vloggen waarschijnlijk gemakkelijker dan dat zij bloggen.
Onderstaande video is niet alleen relevant voor politici, maar ook voor docenten en opleiders.
Ons brein houdt bijvoorbeeld actief feiten tegen die niet stroken met ons wereldbeeld. Ook worden feiten niet geaccepteerd als de boodschapper niet tot de eigen groep behoort.
Of je het nu leuk vindt of niet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming zorgt ervoor dat docenten en opleiders -die ICT gebruiken voor leren, onderwijs en opleiden- zich moeten verdiepen in IBP (InformatieBeveiliging en Privacy). Dat kan ook online.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Europese wet die de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangt.
Er zijn hoge verwachtingen van machine learning, ook op het gebied van leren en ontwikkelen en onderwijs. Op dit moment moeten we er echter voor waken te veel te vertrouwen op het oordeel van de computer. Menselijke interventies blijven dikwijls nodig.
Hoe zorg je ervoor dat online leermateriaal effectief is zodat lerenden er daadwerkelijk van leren? Door te kijken naar de wetten uit te reclame. Wat die wetten zijn, leert de Plakfactor.
Er zijn uiteraard meer bronnen die je leren waar je rekening mee moet houden als je leermateriaal ontwikkelt dat lerenden via een ‘device’
Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning, waar ik een aantal onderdelen van verzorg. Inschrijven kan nog steeds.
Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning.
Een toenemend aantal instellingen voor hoger onderwijs biedt programma’s van beperkte omvang aan die gewaardeerd worden. Deze ontwikkeling speelt vooral in op de ontwikkeling van een leven lang leren, en vraagt het nodige van aanbieders.
Volgens Jeffrey Young zou het jaar 20017 wel eens het jaar van de microcredential kunnen worden.
De term ‘e-learning’ is bijna 20 jaar oud. Daarvoor werd gesproken over online leren, web-based leren of teleleren. En nu schijnen we de term ‘digitaal leren’ te gaan gebruiken. Lood om oud ijzer?
Er worden al verschillende decennia diverse begrippen en definities gebruikt als het gaat om het gebruik van leertechnologie voor leren,
Webinars of virtual class-sessies zijn vaak passieve leeractiviteiten, waarbij de aandacht van lerenden snel afdwaalt. Het kan (en moet) echter ook anders.
Timo Bleeker van Blended Communication wees mij op onderstaande video die hij heeft gemaakt over “Waarom kennisdeling in een virtuele ruimte werkt”.
Mijn stamcafé Café Jos opent elk jaar het bokbier seizoen. Vanwege mijn werk heb deze opening dit jaar moeten missen. Daarom heb ik gisteren in m’n eentje mijn bokbier seizoen geopend. In deze blogpost bespreek ik traditiegetrouw de geproefde bieren.
Technologische ontwikkelingen zijn van grote invloed op de wijze waarop arbeid vormt krijgt. Uiteraard zijn ook andere ontwikkelingen hierop van invloed. En de wijze waarop arbeid vorm krijgt, beïnvloedt weer onderwijs en leren & ontwikkelen.
Deloitte heeft een website over de toekomst van het werk gemaakt waar je deze ontwikkelingen kunt volgen.
Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens de 36e saMBO-ICT Conferentie . Het thema van deze conferentie was ‘digitalisering van het onderwijs’. Ik ben op drie onderwerpen ingegaan. Office 365 als volwaardige vervanger van de digitale leeromgeving hoorde daar niet bij.
Het medium doet er niet toe. De effectiviteit is afhankelijk van de wijze waarop media binnen het onderwijs worden gebruikt. Deze conclusie trok onderwijsonderzoeker John Hattie in 2009 over de effecten van ICT in het onderwijs. Recent onderzoek lijkt daarbij aan te sluiten.
Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze applicaties zullen in toenemende mate worden ingezet voor leren. Wat zijn nu al mogelijkheden en beperkingen?
Chatbots zijn robots die met geschreven tekst automatisch kunnen reageren op vragen van gebruikers.