Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laten we vaker staand leren

We moeten op ons werk meer gaan staan en meer bewegen. Hoe kunnen we de inzichten rond zittend en staand werken toepassen op leren, opleiden en onderwijs?

Sinds ik hoogleraar Erik Scherder tijdens de Next Learning 2015 live heb horen spreken,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan een apart communicatiesysteem tussen docenten en ouders?

In de Verenigde Staten gebruiken scholen speciale communicatiesystemen om met ouders te communiceren. Zou daar ook bij ons behoefte aan zijn?

De betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen is van groot belang,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Lachen: inkomsten uit nevenrechten

In 2015 schreef ik samen met Marcel de Leeuwe een boek over social learning. Deze week ontving ik een vergoeding voor nevenrechten voor dit boek. Rekent u even mee?

Nevenrechten zijn gelden die een uitgever ontvangt als vergoeding,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Meer uniformiteit in studieloopbaanbegeleiding kan studiesucces helpen verbeteren

Kwalitatief goede studieloopbaanbegeleiding kan binnen het hoger onderwijs voortijdige uitval reduceren en ertoe bijdragen dat meer studenten afstuderen. Een casus van de George Mason Universiteit laat zien dat hervormingen op het gebied van ‘Academic Advising’ vruchten kunnen afwerpen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social learning bij een compliance training? #RethinkCompliance

Een compliance training is een training die je moet volgen omdat wet- en regelgeving je daartoe verplicht. De online varianten hiervan dragen bij aan het negatieve beeld dat mensen vaak hebben ten aanzien van e-learning: eenzaam leren, page turners, weinig keuzevrijheid,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Publiceer niet alleen op LinkedIn

LinkedIn wordt door veel van mijn contacten gebruikt om te publiceren over waar men mee bezig is, en om kennis te delen. LinkedIn heeft echter een belangrijke beperking waardoor ik nooit uitsluitend op LinkedIn zal publiceren.

LinkedInLinkedIn is een belangrijk platform waarmee je je zakelijk kunt profileren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leidt virtual reality tot meer verdiepend leren?

Op deze vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven. Wat we wel al kunnen doen, is interessante voorbeelden bestuderen.

Holly Korbey opent de bijdrage Will Virtual Reality Drive Deeper Learning? met kritische opmerkingen ten aanzien van deze ontwikkeling:

  • VR toepassingen hebben dikwijls meer te maken met vermaak dan met onderwijs.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zorgen over professionalisering en professionaliteit binnen arbeidsorganisaties

Leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties lijken zich grote zorgen te maken over de professionaliteit van medewerkers (inclusief zichzelf) en de wijze waarop de eigen organisatie ‘leren en ontwikkelen’ vorm geeft.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf SumTotal heeft laten uitvoeren door de Fosway Group onder klanten in Europa,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van tutorbots

Bij tutorbots worden chatbots binnen opleidingen en onderwijs gebruikt. Deze toepassingen van artificiële intelligentie komen langzaam maar zeker op. Wat zijn mogelijke toepassingen? Wat zijn beperkingen?

Donald Clark schrijft dat tutorbots kunnen bijdragen aan een meer persoonlijke dialoog waarbij de docent op een gestructureerde manier begeleidt en de lerende actief leert:

Taking the friction and cognitive load of the interface out of the equation,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vragen bij ROA-onderzoek naar informeel leren

De aflopen week verschenen publicaties naar aanleiding van onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht over informeel leren. Deze publicaties roepen bij mij een aantal vragen op.

De NRC besteedt in Zoek je heil niet alleen in cursussen aandacht aan dit onderzoek.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Postbachelor opleiding e-learning volgen?

Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning. Ik ben hier weer gastdocent.

Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning. Dit is een brede opleiding over e-learning voor learning professionals uit tal van branches (docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Verso voor actief leren (review)

Tijdens workshops gebruik ik regelmatig een checklist om leertechnologieën te verkennen. Laatst ontdekte ik de applicatie Verso. Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken, die zij ook van feedback kunnen voorzien.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw stappenplan, aangepast beschrijvingskader en update typering leertechnologieën

Een week geleden heb ik aangegeven dat ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog zou updaten. Deze klus is nu geklaard. Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen week?

  • In 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Messaging voor leren gebruiken

Ik was vanochtend op zoek naar een artikel over messaging voor leren, opleiden en onderwijs. Behalve meer commerciële artikelen over specifieke tools, kon ik in de gauwigheid niets vinden. Daarom heb ik zelf maar deze blogpost over messaging voor leren geschreven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning (blended of volledig online) doorloop je een aantal stappen. In deze bijdrage werk ik deze stappen verder uit.

Stappenplan TEL ontwerpenIn 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2018 geopend

Vandaag is de nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs geopend. Via deze regeling stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor experimenten met online onderwijs en/of open leermateriaal. Deadline: 15 december 2017.


Vandaag ontving ik twee keer onderstaand bericht,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Didactische principes van micro learning

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd of we behoefte hebben aan de aparte term ‘micro learning’, één van de huidige trends op het gebied van technology enhanced learning. Christian Glahn laat echter zien dat micro learning meer is dan het bestuderen van kleine hoeveelheden leerstof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Reflectietoolbox: hulpmiddel om te leren reflecteren

Reflecteren is een belangrijk voor verdiepend leren. Toch is reflecteren niet onomstreden en best complex. De reflectietoolbox kan hierbij helpen.

Op de website van het Ixperium wordt deze week aandacht besteed aan de reflectietoolbox die is ontwikkeld door het Designteam Niveau2plus van ROC De Leijgraaf.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)

Het klinkt zo plausibel. Als lerenden meer gemotiveerd zijn, werken ze harder en daardoor leren ze meer. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder.

Ik ben er ook lange tijd vanuit gegaan dat motivatie een belangrijke voorwaarde voor leren is,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpmethodieken blended learning

Er is online veel informatie te vinden over aanpakken waarmee je blended learning kunt ontwerpen. In deze blogpost wil ik twee initiatieven van twee hogescholen beschrijven.

Gisteren heeft Judith van Hooijdonk de Design-Cyclus for Education (DC4E) van het Lectoraat Technologie-Ondersteund Leren (TOL) van Zuyd aangekondigd.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassingen website/weblog

Kort voor de zomervakantie wil ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog updaten. Wat is tot nu toe gebeurd? Wat ga ik nog onder handen nemen?

Ik heb tot nu toe:

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale media in de klas: vloek of zegen?

Sociale media zijn laagdrempelige internettoepassingen die docenten in het onderwijs kunnen inzetten. Zijn de beperkingen van deze toepassingen -zoals het risico van afleiding- niet dusdanig dat je ze maar beter niet in het onderwijs in kunt zetten?

Myrthe Willems heeft onder begeleiding van Antoine van den Beemt en Marieke Thurlings (Eindhoven School of Education) een zeer uitvoerige literatuurstudie uitgevoerd naar het gebruik van van sociale media als leermiddel in het primair,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nota van inlichtingen aanbesteding kern-LMS Zuyd gepubliceerd

Vandaag heeft Zuyd de definitieve nota van inlichtingen gepubliceerd, in het kader van het aanbestedingstraject van het kern-LMS.

De begrippenlijst op Tendernet definieert de nota van inlichtingen als een aanvulling op de eerder gepubliceerde stukken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social technologies in business (recensie)

Het afgelopen weekend heb ik het boek ’Social technologies in business’ gelezen. Dit boek gaat over het delen van kennis binnen arbeidsorganisaties met behulp van ‘sociale technologieën’. Het niet-delen van kennis schaadt organisaties, menen de auteurs.

Social technologies in businessOnlangs ontving ik van eerste auteur Isabel De Clerq een verzoek of ik deze uitgave wilde recenseren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Snapchat binnen het onderwijs gebruiken?

Voor degenen die Snapchat niet kennen. Dit is een applicatie waarmee je afbeeldingen en video’s kunt delen, die na een aantal seconden weer verdwijnen. Als docent kun je ook deze applicatie binnen het onderwijs gebruiken. Maar volgens mij zijn er betere alternatieven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie: drivers, toepassingen en toekomst

Artificiële intelligentie is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Een ontwikkeling waarvan we de gevolgen nog niet heel goed kunnen overzien. McKinsey heeft een aantal video’s gepubliceerd waarin experts hun licht laten schijnen op deze ontwikkeling. Wat valt op?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Integreer leren en onderwijsontwikkeling bij de invoering van technology enhanced learning

Het onderwijs zet fors in op ICT in het onderwijs. Het gebruik van leertechnologie wordt steeds meer als strategisch belangrijk beschouwd. De ondersteuning van medewerkers lijkt echter achter te blijven bij deze ambities. Ik wil een aantal tips geven hoe je leren en onderwijsontwikkeling op een efficiënte manier kunt vormgeven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zal de volgende golf van leertechnologie wel tot grote vernieuwingen leiden?

Van computer based training, CD-I, smartboard tot tablet. De laatste decennia heeft het onderwijs ervaring opgedaan met tal van technologieën. Dit ging vaak gepaard met hooggespannen verwachtingen over ander en beter onderwijs. Deze verwachtingen bleken meestal overspannen verwachtingen te zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Workshops blended learning en didactiek

Vandaag heb ik bij de Vakschool Schoonhoven twee workshops mogen verzorgen over blended learning en didactiek.

Deze vakschool -onderdeel van ROC Zadkine- verzorgt opleidingen en cursussen op het gebied van goudsmeden, juwelier, uurwerktechniek en zilversmeden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsdisciplines die worden beïnvloed door virtual reality

Nu virtual reality en mixed reality toegankelijker worden voor gewone stervelingen, komen ook meer toepassingen voor het onderwijs beschikbaar. Dankzij deze toepassingen zouden lerenden in staat zijn het geleerde toe te passen en een meer verdiepend begrip te ontwikkelen. Of dat zo is,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de Europese markt van leermanagement systemen zich ontwikkelt

Via een op zich al interessante blogpost van Phil Hill over de markt van leermanagement systemen in het hoger onderwijs in vier regio’s (met Moodle als marktleider) ben ik gestuit op een recent en meer gedetailleerd rapport over de LMS-markt in Europa van Hill (pdf).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mijn ervaringen met verschillende virtual classroom-tools

Vanochtend ontving ik een mail van een docent die na de zomervakantie aan de slag wil met een virtual class. Hij heeft ooit geprobeerd Google Hangout hiervoor te gebruiken. Dat is niet goed bevallen. Of ik ervaring heb met andere tools.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Projectonderwijs kan leiden tot betere leerprestaties

In Michigan is onderzoek gedaan naar de effecten van projectonderwijs op leerprestaties van leerlingen met een lage sociaal-economische status. De resultaten zijn veelbelovend, al waarschuwen de onderzoekers er terecht voor om deze uitkomsten te generaliseren.

Nell K.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ken je klassiekers (over oude begrippen met een nieuwe betekenis)

Op het gebied van technology enhanced learning worden met regelmaat nieuwe begrippen geïntroduceerd. Deze termen worden dikwijls al langere tijd gebruikt, maar nu met een andere betekenis. In deze bijdrage geef ik drie voorbeelden. Ken jij nog andere voorbeelden?

Boeken en begrippenSinds de lagere school ben ik zeer geboeid door geschiedenis.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

De iPhone heeft niet zo heel veel van mijn ‘dingen’ vervangen (maar….)

iCulture geeft een overzicht van 10 dingen die de jarige iPhone de afgelopen tien jaar heeft vervangen. In mijn geval blijkt dat wel mee te vallen. Er is echter één maar….

Ik ben een redelijke early adopter als het gaat om de smartphone/iPhone.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat stroomt er zoal voorbij aan informatie op een doorsnee woensdag (o.a. onderzoek naar student response systemen)?

Dankzij internet worden we dagelijks geconfronteerd met grote hoeveelheden informatie. Slim cureren, daar gaat het om. Wat heb ik gisteren bijvoorbeeld gelezen?

Het schijnt dat 90% van de data in de wereld de laatste twee is gecreëerd (bron).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Hulpmiddelen bij de ontwikkeling van blended learning

In het kader van ‘kennis delen’ met andere opleidingen heeft de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd vandaag een sessie verzorgd over hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van ‘blended learning’.

De afgelopen anderhalf jaar ben ik lid geweest van de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat zou er gebeuren als hoorcolleges niet meer erkend worden als contactonderwijs?

Hoorcolleges zijn ogenschijnlijk onuitroeibare maar niet zo heel effectieve vormen van onderwijs. Zelfs bevlogen sprekers kunnen lerenden niet meer boeien. Je kunt echter ook vraagtekens stellen bij alternatieven.

Larry Ferlazzo heeft een aantal artikelen verzameld die gaan over de ineffectiviteit van hoorcolleges als instructiestrategie.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Trage innovaties hebben ook wel wat

Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in zo’n rap tempo dat het onderwijs en Learning & Development-branche al snel achterop raken. In diverse publicaties wordt dan ook gemaand tempo te maken. Trage innovaties blijken echter ook voordelen te hebben.

Sam Ford en Federico Rodriguez Tarditi definiërenslow innovation” als innovatie die zich geleidelijk voltrekt of op kleinere schaal plaatsvindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Google Home verslaat Amazon’s Alexa in een wedstrijd vragen beantwoorden

We beschikken dankzij kunstmatige intelligentie over technologieën waar we mondeling vragen aan kunnen stellen om vervolgens antwoorden en hulp te krijgen. Een recent experiment laat zien dat er sprake is van een groot verschil tussen de mate waarin zogenaamde ‘voice assistants’ in staat zijn deze antwoorden te geven en hulp te bieden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je kunt voorkomen dat docenten de mist ingaan met sociale media

Door sociale media te gebruiken, kan de relatie tussen docenten en lerenden veranderen. Volgens een Amerikaans artikel kan dat tot twee problemen leiden. De auteurs formuleren daarom zeven aanbevelingen, die ik graag becommentarieer.

Sociaal netwerkDocenten die pikante foto’s per abuis via WhatsApp met een klas delen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en opleiden hebben leiderschaps-souplesse nodig

Onderwijsorganisaties, opleidingsinstituten en ‘corporate academies’ worden geconfronteerd met diverse vraagstukken. Je moet volgens mij goed kijken naar de aard van die vraagstukken om te bepalen welke type leiderschap passend is. Eigenlijk is “leiderschaps-souplesse” een belangrijke eigenschap voor veel organisaties.

Gisteren stuitte ik via een tweet van Emmy Vrieling op onderstaande video van Joseph Kessels en Ivar Troost.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

360 graden video binnen leersituaties

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?

Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.

Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Trendrapport 2016: The Sequel

Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie

Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zijn big data wel relevant voor HRD?

Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Model van leren Hattie/Donoghue

John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je Padlet kunt gebruiken binnen leersituaties

Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.

Connect postBij Padlet kunnen lerenden een soort post-its plaatsen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Learning Technologies in the Workplace

Een tijd geleden heb ik Learning Technologies in the Workplace van Donald Taylor aangeschaft. Ik heb het boek doorgenomen en wil mijn positieve impressie graag delen. Learning Technologies in the Workplace gaat over de implementatie van leertechnologie binnen arbeidsorganisaties. Volgens Lees verder
Pagina 42 van 66Eerste   Vorige   37  38  39  40  41  [42]  43  44  45  46  Volgende   Laatste