Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Volkskrant heeft vanochtend een verrassend genuanceerd artikel geschreven over de voordelige en schadelijke effecten van tablets, smartphones en laptops op kinderen. Als je de balans weet te vinden tussen werken met en zonder beeldschermen en media, dan is er weinig reden voor bezorgdheid, laat staan paniek.
Foto: fancycrave1, Pixabay
Wetenschappers blijken het in elk geval niet met elkaar eens te zijn. Afhankelijk van het perspectief benadrukt men negatieve effecten, of concludeert men dat het allemaal wel mee valt. De Volkskrant concludeert in elk geval dat er meer vragen dan antwoorden zijn, en dat veranderingen in het gebruik van media altijd tot weerstand en angst leiden. Boeken zouden ons geheugen aantasten, en Sesamstraat-filmpjes zouden hysterisch opdringerig zijn.
Een paar feiten:
De meeste feiten hebben betrekking op het leven van kinderen en jongeren, buiten het onderwijs. Toch zijn de bevindingen ten aanzien van zelfbeheersing en zelfcontrole, en de negatieve effecten van ‘achtergrondmedia’ ook relevant voor docenten. Volgens mij zou je op basis hiervan moeten concluderen dat je tablets, laptops en smartphones vooral selectief moet gebruiken. Zoek naar een goede balans van diverse online en face-to-face leeractiviteiten als je werkt met kinderen en jongeren. De andere conclusies zijn volgens mijn vooral van betekenis voor het terrein van mediawijsheid.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar